۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲
کد خبر: 80754520
T T
۰ نفر
بيماري هاي ارثي از عوامل مهم در مرگ و مير نوزادان هستند

اروميه - عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت: بيماري هاي ارثي از عوامل مهم در مرگ و مير نوزادان به شمار مي روند كه بايد از طرف خانواده ها، جدي گرفته شوند.

مرتضی باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروزه پیشرفت های بسیار خوبی به ویژه در آذربایجان غربی در راستای بررسی بیماری های ارثی انجام شده كه این امر راه را برای شناسایی این بیماری ها در زمان های مختلف فراهم كرده است.

وی با اشاره به خطرات بسیار زیاد بیماری های ارثی بر زندگی خانواده های دچار شده اضافه كرد: بیماریهای ارثی میلیونها خانواده را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد و نزدیك به پنج درصد كل حاملگی ها منجر به تولد نوزادانی با ناهنجاری ها، بدریختی ها و معلولیت های ژنتیكی می شود.

وی اظهار كرد: در 43 درصد از بیمارانی كه عقب افتادگی شدید ذهنی دارند با IQ پایین تر از 50، ناهنجاریهای كروموزومی و تك ژنی نقش مهمی ایفا می كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: در كشورهای پیشرفته، 36 تا 53 در صد از كودكانی كه در بیمارستان بستری می شوند از ناهنجاریهای ژنتیكی رنج می برند و در كل، بیماریهای ارثی منجر به مرگ و میر 15 تا 25 درصد از نوزادان می شود.

باقری گفت: بخش ژنتیك دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه در بیمارستان شهید مطهری این شهر مستقر شده و فعالیت های پژوهشی ویژه ای نیز در این خصوص در بیمارستان مطهری ارومیه اجرا می شود.

وی ادامه داد: خدمات بالینی به بیماران، خدمات آزمایشگاهی سیتوژنتیك و خدمات آزمایشگاهی ژنتیك مولكولی از جمله اقدامات این مركز در حوزه ژنتیك است.

وی اضافه كرد: در بخش مشاوره نیز اقدامات خوبی انجام می گیرد كه از جمله آنها می توان به مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره ژنتیك برای افرادی كه سابقه بیماری ژنتیكی در فامیل داشته و قصد ازدواج داشته باشند، مشاوره پیش از تولد و كنترل حاملگی، مشاوره در نازایی، سقط‌ های مكرر و مرده زایی، مشاوره در تشخیص بیماری‌های ارثی و مادرزادی، معلولیت های جسمی و عقب ماندگی‌های ذهنی، تشخیص سرطان‌های ارثی، تشخیص اختلالات كروموزمی، سرطانهای خونی، آزمایش ها و تست های مولكولی گوناگون اشاره كرد.

8136/581