۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80754643
T T
۰ نفر
تميز كردن مداوم زخم مهمترين عامل در جلوگيري از بروز عفونت

تهران - تحقيقات اخير محققان دانشگاه ميامي نشان مي‌دهد كه تميز كردن و ضدعفوني كردن مداوم زخم و عوض كردن پانسمان، مهمترين عامل در جلوگيري از عفونت و تسريع درمان زخم است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ای بی سی، زخم پای بیماران دیابتی و زخم بستر یكی از مهمترین عوامل عفونت بیمار است. عفونت زخم پای بیماران دیابتی اغلب منجر به از دست دادن عضو می‌شود. عفونت زخم بستر عامل خطرناك دیگری است كه اغلب منجر به پخش عفونت در سراسر بدن و به‌خصوص قلب و مرگ بیمار می‌شود. زخم حاصل از جراحی نیز یكی دیگر از موضوعاتی است كه نیازمند توجه و دقت است.

به روند حذف بافت مرده و آسیب‌دیده پوست توسط اعمال جراحی یا شیمیایی، در اصطلاح پزشكی Debridement گفته می‌شود. این فرآیند به قدری حساس و تعیین كننده است كه حتماً باید توسط مركز پزشكی صورت گیرد. آنچه‌مهم است استرلیزه بودن محیط و ابزار كار و تعویض مداوم پانسمان است.

در این تحقیق 100 بیمار دیابتی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. پانسمان زخم پای این بیماران در محیطی كاملاً استریل و توسط افراد باتجربه هر روز تعویض شد. نتیجه كاملاً رضایتبخش بود چراكه پس از 80 روز هیچ نشانی از زخم دیده نمی‌شد. این درحالیست كه زخم در بیماران دیابتی اغلب منجر به از دست دادن عضو می‌شود.

پزشكان به افراد توصیه می‌كنند چنانچه رفت و آمد روزانه به مراكز پزشكی برایشان مقدور نیست از یكی از اعضای خانواده بخواهند تا آموزش لازم را ببیند و در بهبود زخم، آنان را یاری كند.

گزارش كامل این بررسی در شماره اخیر نشریه JAMA Dermatology منتشر شده است.

علمی (6) ** 9259**1581
۰ نفر