۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۸
کد خبر: 80755070
T T
۰ نفر

شب هاي قدر؛ فرصتي براي صيقل دل از زنگار گناه

۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۸
کد خبر: 80755070
شب هاي قدر؛ فرصتي براي صيقل دل از زنگار گناه

ايلام- قدر، مغتنم شبي است براي رو راست بودن با خود و خدا، براي اعتراف به همه اشتباه ها و گناهان در يك سال گذشته و فرصتي است بس با ارزش براي رقم خوردن سرنوشتي نو، بدون گناه، بي خطا و پاك پاك براي زيستن دوباره.

قدر، شب قدر دانستن بهای وجود آدمی است زیرا كه این شب، شب تجلی میعاد انسان با خداوند و از خود جدا شدن و غرق در دریای رحمت و محبت و مهربانی خدا شدن است.

در روایات اهل بیت (ع) آمده است: 'فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش می‌شوند، بر مجالس مومنین گشته بر آنان سلام كرده و برای دعای آنان آمین می گویند، تا آنگاه كه سپیده دم طلوع كند و در این شب دعای كسی رد نمی‌شود، مگر دعای عاق والدین، قطع كننده رحم، كسی كه شراب بنوشد و كسی كه دشمنی مومنی در دلش باشد.'

از این روایت بر می آید كه براستی شب قدر با ارزش ترین شب های سال است زیرا باز هم خداوند مهربان جز دعای خیر و خوبی برای هیچ كس دعا و نفرین آدمی تنگ نظر را به استجابت نمی رساند.

بر پایه روایت و احادیث، شب قدر را مختص به امام زمان (عج) عنوان كرده اند كه در این شب اعمال و سرنوشت یك ساله انسان به امضای حضرت ولی عصر (عج ) می رسد.

در تفسیر قمی زیر آیه تنََزّل المَلائِكَة وَالرّوح فیها چنین آمده است: 'ملائكة و روح القدس بر امام زمان (عج) فرود می‌آیند و هر آنچه از وقایعی كه ثبت كرده‌اند، به ایشان تقدیم می‌كنند.'

از بزرگی و اهمیت شب قدر همین بس كه خداوند سوره‌ای در خصوص این شب نازل فرموده و در این سوره خطاب به پیامبرش می‌فرماید: ' وَما اَدریكَ ما لَیلَة القَدر، یعنی و تو چه می‌دانی كه شب قدر چیست؟ و آنگاه خداوند بدون فاصله به عظمت و بزرگی آن شب اشاره كرده و می‌فرماید: ' لَیلَة القَدرِ خَیرٌ مِن اَلف شَهر، شب قدر از هزار ماه بهتر است.

آن گونه كه از آیات و روایت ها برمی‌آید، این شب، شبی عزیز و مقدس است كه در آن تمامی قرآن یك جا بر پیامبر اكرم (ص) نازل شد.

شبی كه ملائكه و روح به اذن پروردگار برای تقدیر هر كاری نازل می‌شوند.

شب قدر شب سلام و رحمت است؛ شبی است مملو از سلامتی توام با رحمت، درود و ایمنی.

در این شب با عظمت كه كتاب مقدس قرآن برای هدایت انسان ها نازل شده و فرشتگان آسمانی برای سلام و درود، فوج فوج بر زمین فرود می‌آیند، سزاوار نیست كه انسان مومن و روزه‌دار در غفلت به سر برد و خود را از همنشینی با آنها محروم سازد.

از مهمترین اعمال شب قدر می توان دعاهای مخصوص این شب را نام برد كه پس از غسل كردن به نیت نزدیكی به درگاه الهی و برای انجام عبادت هنگام غروب، احیا و شب زنده‌داری با عبادت، دعا و توسل، تلاوت قرآن و تفكر و تدبر در معانی آن به هر مقدار ممكن و سفارش بر خواندن سوره‌های روم، عنكبوت، یس و دخان، توبه و استغفار فراوان،خواندن ادعیه وارده همچون جوشن كبیر، خواندن نمازهای وارده بویژه نماز قضا، صدقه دادن، قرآن بر سر گرفتن و توسل و تمسك به اهل بیت (ع) است.

باشد كه در شب های با فضیلت و با عظمت قدر، قدر واقعی خویش را بازیابیم و در سجده سحر و افطارمان با بهترین دعاها به درگاه خداوند برای خداوند از خوان رحمت و كرامتش دعای خیر و عافیت طلب كنیم. ك/4

7177/565