به گزارش ایرنا این اتوبوس كه با همكاری سازمان تحقیقات فضایی هند 'ایسرو' و شركت خودرو سازی 'تاتا موتور' در این كشور تولید شده از گاز هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می كند و گاز هیدروژن در باطری های فشار بالا بر روی سقف اتوبوس ذخیره می شود.
این اتوبوس با پیمودن مسافت پنج كیلومتری در سازمان تحقیقات هوا فضای هند مورد آزمایش قرار گرفت .
'وی گانا گاندی' طراح این پروژه گفت: موتور الكترو- شیمیایی این اتوبوس تحت فرایند معكوس الكترولیز عمل می كند .
وی گفت: گاز هیدروژن فشرده در سیلندر های واقع بر روی سقف اتوبوس با رسیدن به سلول ها سوختی به جریان مستقیم تبدیل می شود و سپس نیروی به دست آمده با تبدیل به جریانی دیگر برای به حركت در آوردن موتور الكتریكی استفاده می شود.
گاندی گفت:این اصولا یك عملیات الكتریكی با استفاده از سوخت هیدروژن است و از آنجا كه محصول فرعی این فرایند آب است، بنابرین هیچگونه آلودگی وجود ندارد.
منابع وابسته به سازمان ایسرو در بنگلور اعلام كردند : هند با بهره برداری از سوخت هیدروژن می تواند، گام بزرگی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بردارد.
استفاده از هیدروژن مایع در وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی می تواند در تولید ناخالص كشور و واردات نفت خام نیز تاثیر زیادی بگذارد.
گاندی گفت: گام بعدی، آزمایش روزانه این اتوبوس با پیمودن مسافت های 100 تا 200 كیلومتری است .
شركت تاتا موتورز نیز اقدامات لازم جهت استفاده این اتوبوس در جاده را به عمل خواهد آورد و ایمنی استفاده از سوخت هیدروژن نگرانی اصلی این پروژه است.
چالش پیش رو، در دسترس نبودن هیدروژن بر خلاف اكسیژن و نیتروژن است و راه ساده برای تولید هیدروژن، تقسیم آب به هیدروژن و اكسیژن است.
همچنین از صنایعی كه محصول فرعی آنها هیدروژن است برای تامین سوخت استفاده خواهند شد .
توسعه این تكنولوژی به آلودگی ناشی از خودرو ها پایان خواهد داد.
گفتنی است شركت تاتا موتورز و سازمان تحقیقات فضایی هند از سال 2006 با آغاز یك پروژه مشترك به دنبال تولید اتوبوس هیدروژنی بودند.
سازمان تحقیقات فضایی هند در سه دهه گذشته به توانایی های بالایی در تولید، ذخیره و استفاده از گاز و هیدروژن مایع دست یافته است.
آساق** 2163** 589**1515
دهلي نو - هند نخستين اتوبوس هيدروژني ساخت اين كشور را كه درآن از موتور الكترو- شيميايي بهره گيري شده آزمايش كرد.