۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳
کد خبر: 80756955
T T
۰ نفر
بانك اهدا كنندگان خون نادر، نياز ضروري در مواقع بحران

تهران - سازمان انتقال خون ايران در جهت ارايه خدمات بهتر به بيماران، افرادي كه گروه خون هاي نادر دارند را در قالب ايجاد بانك اهداكنندگان خون نادر شناسايي و جمع آوري كرده تا از بروز مشكلات احتمالي براي افرادي كه در مواقع بحراني به اين خونها نياز دارند ، استفاده شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، این سازمان با همكاری سازمان جهانی بهداشت، استقرار برنامه ملی خون‌های نادر در قالب بانك اطلاعات، در افرادی كه مشابه خون آنها فقط در هر پنج تا 10 هزار نفر جمعیت موجود است، را در نظر گرفت.

برای عضویت در بانك اهداكنندگان خون نادر ارائه مستندات لازم فنی و علمی بخصوص شناسایی ابتدایی اهداكنندگان خون نادر در سطح استان‌های منتخب ‌كشور با انجام آزمایش ‌های فنوتیپ گروه‌های خونی با استفاده از آنتی سرم‌های معتبر از نظر استانداردهای جهانی توسط آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی ستاد مركزی سازمان انتقال خون ضروری است.

هم اكنون یكهزار و 500 نفر كه دارای 9 گروه خونی نادر هستند، اطلاعات آنها در بانك اطلاعاتی خون های نادر كشور ثبت شده است.

رئیس آزمایشگاه ایمونو هماتولوژی سازمان انتقال خون ایران در این زمینه گفت: فردی دارای خون نادر است كه مشابه خون آن فرد در بین 5 تا 10 هزار نفر موجود نباشد.

«مصطفی مقدم»با بیان آنكه عواملی مانند منطقه جغرافیایی زندگی و توارث می‌تواند نقش مهمی در ایجاد این گروه خونی داشته باشد، اظهار داشت: اكنون آزمایشگاه‌های اختصاصی شناسایی خونهای نادر در 31 استان كشور تاسیس شده كه اقدامات اولیه را به بیماران نیازمند به این گروه‌های خونی ارائه می دهند.

وی تصریح كرد: بیماران تالاسمی و افرادی كه سقط مكرر دارند از جمله افراد دارای خون‌های نادر هستند كه شناسایی و اسامی آن‌ها نیز ثبت شده است.

به گفته وی، اطلاعات افراد در بانك اطلاعاتی به ثبت رسیده و در صورت نیاز بیمارانی كه نیاز به گروه‌های خونی نادر دارند، از طریق بانك، اقدام و خون مورد نیاز در اختیار فرد بیمار قرار خواهد گرفت.

مقدم افزود: كشورمان عضو انجمن بین المللی خونهای نادر جهان بوده و تنها كشور در میان كشورهای اسلامی است كه در این زمینه فعالیت می كند.

«حمید عابدی» متخصص خون نیز معتقد است: شناسایی گروه های نادر خونی پیش از بروز مشكل می تواند جان بیمار را از مشكلات احتمالی در مواقع بحرانی نجات دهد.

وی افزود: افراد برای آگاهی از گروه خونی خود كافی است به یكی از پایگاه های انتقال خون مراجعه كنند تا پس از اهدای مقداری خون، از گروه خونی خود آگاه شوند.

وی با بیان آنكه گروه خونی شماری از افراد با ملیت های مختلف در دنیا، به گروه خونی نادر مشهور است، اظهار داشت: این افراد فقط می توانند خون خود را در اختیار فرد مشابه خود قرار دهند و نمی توانند خونشان را به گروه های خونی شناخته شده اهدا كنند.

وی ادامه داد: خون های نادر پس شناسایی و پردازش، منجمد شده و برای استفاده های ضروری در فریزر ذخیره می شود.

این متخصص خون تصریح كرد: عمر نگهداری و ذخیره‌سازی خون‌های نادر بسته به فرآیند آماده‌سازی بین 10 تا 30 سال است.

اجتمام (5)9022**1558
۰ نفر