سمپاشي جايگاه هاي دام اطراف سايت گوزن زرد ايراني در كرخه آغاز شد

دزفول - رييس شبكه دامپزشكي شهرستان شوش گفت: عمليات سم پاشي دام و جايگاه هاي دام اطراف روستاهاي حاشيه پارك ملي كرخه با هدف جلوگيري از موج جديد بيماري مياز در اين پارك از هفته جاري آغاز شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی دامپزشكی خوزستان ، 'سید منصور موسوی نسب ' با اشاره به سم پاشی 50 هزار راس دام و جایگاه های آنها در 14 روستای بخش مركزی شهرستان شوش افزود: عملیات سمپاشی در دام های این منطقه با استفاده از سموم رایگان در حال انجام است.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان شوش اظهار داشت: این عملیات توسط شبكه دامپزشكی و با همكاری بخشداری مركزی شوش آغاز شده است.

سمپاشی دام و جایگاههای دام در اطراف پارك ملی كرخه در شوش در حالی است كه مدیر كل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از احتمال طغیان مجدد مگس میاز درمیان گوزن های زرد سایت كرخه در آبان ماه خبر داده است.

'احمدرضا لاهیجان زاده' افزود:بر اساس اعلام گروه دامپزشكی استان خوزستان احتمال طغیان مجدد ˈمگس میازˈ در میان گوزن های زرد سایت كرخه در آبان ماه وجود دارد.

مگس ˈمیاز ˈبا تخم گذاری بر روی بافت های نرم بدن گوزن زرد ،میلیون ها ˈلارو ˈرا وارد بدن حیوان می كند كه در صورت از بین نرفتن لاشه ها پس از دو هفته این لارو ها از بدن حیوان خارج شده و به درون خاك می روند.

با توجه به اینكه آبان ماه سال جاری شرایط خوبی برای خروج این لارو ها از خاك است ،احتمال داده می شود لاروهایی كه به درون خاك رفته اند در این ماه مجدداً از خاك بیرون آمده و موجب تشدید مجدد این بیماری در منطقه شوند.

بیش از 40 راس از مجموع 70 راس گوزن زرد ایرانی سایت كرخه در هجوم مگس میاز به پارك ملی كرخه در شمال خوزستان در یك ماهه گذشته تلف شد.648/7279