۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۷
کد خبر: 80762108
T T
۰ نفر
عامل مستقيم شيوع بيماري هپاتيت E در مشهد آبهاي آلوده است

مشهد – عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي خراسان رضوي گفت: براساس مطالعات انجام گرفته عامل مستقيم شيوع بيماري هپاتيت از نوع 'E' در مشهد مقدس آبهاي آلوده مي باشد.

به گزارش ایرنا، 'محمد رضا هدایتی مقدم' روز یكشنبه در همایش آموزشی 'هپاتیت را بشناسیم' كه در فرهنگسرای خانواده مشهد با حضور رابطان بهداشتی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: اكنون میزان شیوع بیماری هیپاتیت از نوع E در مشهد 14 درصد است.

وی بیان كرد: هپاتیت E یك بیماری ویروسی حاد و خود محدود شونده است كه راه انتقال روده ای دارد و در هنگام اپیدمی آن، انتقال ویروس توسط آب انجام می گیرد.

او اظهار داشت: راه اصلی انتقال بیماری هپاتیت E از طریق دهانی - مدفوعی است و در مواقع آلودگی آب آشامیدنی احتمال هپاتیت حاد در هزاران نفر وجود دارد.

وی بیان كرد: میزان مرگ و میر ویروس هپاتیت E براساس سن ابتلا متفاوت است به طوری كه در سنین پایین كمتر از پنج درصد، در سنین بالاتر از 15 سال به 20 درصد، در بانوان باردار به 20 تا 30 درصد می رسد و در كل میزان مرگ و میر این بیماری در زنان بیشتر است.

او اظهار داشت: همچنین براساس وضعیت آب و هوای هر منطقه شیوع هپاتیت E متفاوت است و در مواقع بارندگی شدید، جاری شدن سیل و مخلوط شدن آبهای آشامیدنی و فاضلاب، خطر شیوع این بیماری بیشتر می شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این همایش گفت: هپاتیت ها شایع ترین بیماری كبد هستند و می تواند توسط عوامل میكروبی و مسری یا عوامل غیرمیكروبی مانند مصرف مشروبات الكلی، برخی داروها، بیماریهای خود ایمن و برخی بیماریهای وراثتی ایجاد شود.

'محمد رضا جویا' افزود: هپاتیت عفونی بعد از سل و مالاریا شایع ترین بیماری واگیر در دنیاست كه مهمترین عامل ایجاد كننده آن ویروس ها می باشند

وی اظهار داشت: هپاتیت ویروسی یكی از مسائل مهم بهداشتی در كشور است كه توسط پنج گروه ویروس شامل ویروس های هپاتیت A-B-C-D-E بوجود می آید.

او گفت: ویروس های كبد دوست كه مهمترین آنها هپاتیت Bو C هستند از مهمترین و شایع ترین نوع ویروس ها در جهان به شمار می روند، تاكنون در بیش از دو میلیارد نفر از مردم جهان عفونت هپاتیت B اتفاق افتاده است و در حال حاضر 350 تا 400 میلیون نفر در جهان حامل این ویروس هستند.

وی بیان كرد: اكنون 170 میلیون نفر در جهان به ویروس هپاتیت C آلوده هستند و در واقع از هر 12 نفر یك نفر ناقل ویروس هپاتیت B یا C می باشد و سالانه یك میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به هپاتیت ویروسی فوت می كنند.

او اظهار داشت: در ایران نیز هم اینك دو میلیون نفر آلوده به ویروس هپاتیت B وجود دارند و 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C شناسایی شده اند كه البته این آمار در مناطق مختلف كشور متفاوت است.

وی اضافه كرد: در واقع مهمترین عامل هپاتیت مزمن، نارسایی كبد و عامل سرطان كبد در ایران عفونت هپاتیت B است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: مهمترین عامل برای جلوگیری از شیوع بیماری هپاتیت پیشگیری است.

جویا افزود: خوشبختانه از سال 1372 واكسیناسیون هپاتیت B برای همه نوزادان در سراسر كشور آغاز شده كه تاكنون ادامه یافته است و تنها در سال گذشته 330 هزار دوز واكسن هپاتیت به نوزادان خراسان رضوی تزریق شد.

وی بیان كرد: خراسان رضوی از جمله مناطق با شیوع كم هپاتیت ویروسی در كشور است اما رسانه ها بویژه رابطان بهداشتی برای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم بویژه خانواده ها از نحوه ابتلا و شیوع این بیماری وظیفه مهمی بر عهده دارند.

7489/659