۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۷:۴۱
کد خبر: 80763946
T T
۰ نفر
توسعه مراكز اهداي خون كهگيلويه وبويراحمدنياز به حمايت همه جانبه دارد

ياسوج - مديركل انتقال خون كهگيلويه و بويراحمد گفت: توسعه و تجهيز پايگاه هاي انتقال خون در اين استان به حمايت خيرين سلامت، مردم و مسوولان نياز مبرم دارد.

رستم حسن زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینكه توسعه و تجهیز پایگاه های انتقال خون در سایر استان های كشور از سوی خیرین سلامت انجام می شود و به عنوان یك فرهنگ ارزشمند نهادینه شده كه انتظار می رود خیرین سلامت كهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه با انتقال خون استان همكاری لازم را داشته باشند.

وی بیان كرد: مسوولان استانی و ملی بر اساس جامعه هدف انتقال خون كه بیماران زیادی نظیر هموفیلی و تالاسمی را شامل می شود در تخصیص اعتبارات توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

حسن زاده با تقدیر از مردم كهگیلویه و بویراحمد به خاطر حس نوعدوستی و بشردوستی كه در زمینه اهدای خون دارند، اظهار كرد: این استان هم اكنون رتبه دوم اهدای خون را در كشور دارد.

وی عنوان كرد: از نظر علمی و پزشكی اهدای خون در ماه رمضان هیچگونه ضرری برای سلامت افراد اهدا كننده ندارد.

حسن زاده ابراز داشت: برخی مردم كهگیلویه و بویراحمد اهدای خون از سوی خانم ها را تهدیدی برای سلامت آنان می دانند كه این امر موجب مراجعه محدود بانوان به پایگاه های انتقال خون در استان شده است.

مدیركل انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد با بیان اینكه چنین عقیده و باوری از نظر پزشكی به كلی اشتباه است افزود: اهدای خون فواید بسیاری برای بدن دارد و خانم ها نیز می توانند نسبت به اهدای خون خون اقدام كنند.

حسن زاده گفت: با توجه به شاخص هایی نظیر مراكز دانشگاهی متعدد، پزشكان متخصص فراوان و مهاجر پذیربودن مركز استان توسعه پایگاه انتقال خون آن در اولویت قرار دارد.

وی بیان كرد: با توجه به اینكه فرآورده ای از خون اهدا شده افراد در شهرستان های كهگیلویه و گچساران تولید نمی شود و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد بزودی مركز تولید فراورده های خونی در شهر گچساران راه اندازی خواهد شد.

حسن زاده اظهار كرد: شهرستان كهگیلویه به دلیل واقع شدن در بین چندین شهر شاخص جمعیتی لازم برای ساخت پایگاه انتقال خون را دارد كه با همكاری نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، خیرین سلامت و مسوولان استانی ساخت آن امكان پذیر است.

مدیركل انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد عنوان كرد: اهدای خون در استان نباید مختص زمان خاصی از سال باشد بلكه باید بطور مستمر اهدا شود تا ذخیره خونی پایگاه های انتقال با كمبود مواجه نشود.

حسن زاده ابراز داشت:85درصد گروهای خونی در كهگیلویه و بویراحمد مثبت و 15 درصد نیز گرو های خونی منفی هستند كه به این گروه خونی نیاز بیشتری است.

وی از راه اندازی كوره امحای زباله در پایگاه انتقال خون استان خبر داد و افزود: با راه اندازی این كوره زباله های عفونی مطب های پزشكان در سطح شهر نیزجمع آوری و امحا خواهد شد.

حسن زاده گفت: سایت اینترنتی پایگاه انتقال خون كهگیلویه و بویراحمد به نشانی kb-bto.ir تا هفته آینده راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

وی بیان كرد: در این سایت اطلاعات عمومی شامل شرایط اهدای خون و آموزش های ضروری درباره چگونگی خونگیری و سایر موارد اعلام شده است.

671/7533