۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۰
کد خبر: 80765631
T T
۰ نفر

11 المپياد نجوم عرصه درخشش دانش آموزان ايراني

۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۰
کد خبر: 80765631
11 المپياد نجوم عرصه درخشش دانش آموزان ايراني

تهران - دانش آموزان ايراني در 11 المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك از سال 2003 تا كنون در رديف برترين مدال آوران جهاني اين رشته علمي بوده اند.

در سال 1996 اولین المپیاد جهانی نجوم، بین دو كشور روسیه و سوئد برگزار شد. پس از آن این المپیاد هر ساله در یكی از كشورهای جهان برگزار می‌ شود كه ایران در سال 2003 برای اولین بار در این مسابقات شركت كرد و موفق به كسب سه مدال برنز شد و اكنون بعد از گذشت 11 دوره از آن زمان ایران رتبه دوم جهان را از آن خود كرده است.

در سال 2007 ، المپیاد جهانی نجوم با تغییرات اساسنامه ‌ای ' المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیك ' نام گرفت كه اولین دوره جدید در تایلند، دومین دوره در اندونزی و سومین دوره آن (2009) در ایران برگزار شد.

روسیه اولین میزبان المپیاد نجوم بود و تاكنون در كشورهای روسیه (6 بار)، اوكراین (3 بار)، چین (2 بار)، سوئد، هند، تایلند، اندونزی و ایران (هركدام 1 بار) برگزار شده ‌است.

امسال هم كه هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك 5 تا 13 مردادماه با شركت 41 كشور جهان در شهر وولاس كشور یونان برگزار شد، دانش آموزان ایرانی با كسب 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و 4 مدال برنزموفق به كسب رتبه دوم جهانی شدند.

در این مسابقات ' علی پیرمرادی' ، ' حسین خلیلی ' و ' مهرگان درودیانی ' به مدال طلا، ' پرهام برومند' ، ' سیدشایان ناظمی ' و ' محمدرضا بنائی ' به مدال نقره و ' داریوش شاهین راد' ، ' امیرپاشا قابوسی' ، ' هومن شاهرخی' و ' عرفان ذابح ' به مدال برنز دست یافتند.

تیم ایران پس از تیم رومانی به مقام دوم جهان دست یافت و برگ زرین دیگری بر افتخارات علمی جمهوری اسلامی ایران افزود.

*** مشاركت ایران در ' المپیاد جهانی نجوم '

- در سال 2003 میلادی (1382) ایران برای نخستین بار به طور غیر رسمی، با حمایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تیمی متشكل از یك دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر (از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران) را برای شركت در هشتمین المپیاد جهانی نجوم به كشور سوئد اعزام كرد كه ره آورد این تیم، سه مدال برنز بود.

- در سال 2004 ( 1383) هم تیمی متشكل از 5 دانش آموز دختر برای شركت در نهمین المپیاد جهانی نجوم به كشور اوكراین سفر كرد. در آن سال تیم ایران موفق به كسب یك مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شد.

- در سال 2005 میلادی (1384) توسط باشگاه دانش پژوهان جوان كمیته علمی نجوم تشكیل و آزمون المپیاد نجوم در بین دانش آموزان سراسر كشور برگزار شد. در این دوره، تیم ملی ایران از چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر تشكیل شده بود كه در مسابقات جهانی المپیاد نجوم در چین شركت و با كسب یك مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برنز و یك دیپلم افتخار، مقام چهارم جهان را كسب كرد.

- در سال 2006 ( 1385) یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در كشور هندوستان برگزار شد. تیم ملی ایران با یك دانش آموز دختر و چهار دانش آموز پسر در این المپیاد شركت كرد. در این دوره، تیم ملی ایران با یك مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به كسب مقام سوم در جهان شد.

- در سال 2007 ( 1386) جمهوری اسلامی ایران با تیم ملی المپیاد نجوم خود شامل دو دانش آموز دختر و شش دانش آموز پسر در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم اوكراین موفق به كسب مقام اول جهان در رده سنی زیر 17 سال شد.

دانش آموزان ایرانی با كسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره برای كشور افتخار آفرینی كردند.

*** مشاركت ایران در دوره جدید ' المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیك'

دوره اول: در سال 2007 همزمان با برگزاری المپیاد دوازدهم، با توجه به تغییرات عمده‌ای كه در اساسنامه المپیاد جهانی نجوم ایجاد شده بود تیم 5 نفره كشورمان در اولین المپیاد آزمایشی نجوم و اختر فیزیك كه در تایلند برگزار شد، شركت و با كسب یك مدال طلا و چهار مدال برنز به كشور بازگشت.

دوره دوم: در سال 2008 تیم 5 نفره كشورمان مركب از دارندگان مدال های سال های قبل در دومین المپیاد نجوم و اختر فیزیك (دور جدید) اندونزی شركت و با كسب یك مدال طلا، یك نقره و دو برنز و یك دیپلم افتخار با كسب رتبه چهارم جهان به كشور بازگشت.

دوره سوم: در سال 2009 این المپیاد در ایران برگزار شد و تیم ایران با یك تیم پنج نفره به عنوان تیم اصلی و یك تیم 4 نفره به عنوان تیم میهمان شركت كرد. در این رقابت ایران به 4 مدال طلا، 4 مدال نقره و یك مدال برنز شد.

دوره چهارم: در سال 2010 در چین، تیم ایران با یك تیم پنج نفره به عنوان تیم اصلی و یك تیم 5 نفره به عنوان تیم میهمان شركت كرد. در این رقابت ایران به 1 مدال طلا، 4 مدال نقره، 4 مدال برنز و یك دیپلم افتخار شد.

دور پنجم : در سال 2011 دور پنجم المپیاد جهانین جون و اختر فیزیك در كشور لهستان برگزار شد كه شركت كنندگان ایرانی موفق به كسب 1 مدال طلا، 4 نقره و 5 مدال برنز شدند.

دور ششم : در سال 2012 در كشور برزیل برگزار شد كه شركت كنندگان ایرانی موفق به كسب 1 مدال طلا، 5 نقره و 4 برنز شدند.

علمی ( 2 ) **9014**1599
۰ نفر