۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۰۹
کد خبر: 80768579
T T
۰ نفر
انتظار طولاني كشورهاي بالكان غربي براي عضويت در اتحاديه اروپا

بلگراد- كشورهاي بالكان غربي از جمله صربستان براي پيوستن به اتحاديه اروپا راه طولاني را در پيش رو داشته و براي رسيدن به اين هدف دست كم به ده سال زمان نياز دارند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مسایل عمده ای كه موجب طولانی شدن عضویت كشورهای بالكان غربی در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا می شود را می توان مشكلات سیاسی در بوسنی و هرزگوین، مسأله بغرنج كوزوو و آماده نبودن بروكسل برای پذیرش اعضای جدید نام برد.

برخی كشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه معتقدند كه در زمان حاضر هیچ یك از كشورهای بالكان غربی شرایط پیوستن به خانواده 28 عضوی اتحادیه اروپا را ندارد و از طرف دیگر بایستی اشاره كرد كه بروكسل به دلایل سیاسی و اقتصادی نیز برای قبول عضو جدید آماده نیست.

به رغم بیكاری بالا و بحران اقتصادی شدید در برخی كشورهای عضو اتحادیه اروپا، با این حال نه تنها علاقه مندی كشورهای بالكان برای عضویت در این اتحادیه كاهش نیافته است، بلكه تمامی كشورهای این منطقه با انجام اصلاحات و تطابق قوانین نهادهای خود با استانداردهای اتحادیه اروپا بدون وقفه تلاش دارند.

با توجه به اوضاع اقتصادی كشورهای بالكان غربی و درصد بیكاری بالا در این كشورها، مطمئناً بروكسل تصمیمی نخواهد گرفت كه تنش های مالی و اقتصادی موجود در اتحادیه را تشدید كند.

اختلاف نظر عمیق بین كشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان یك عامل بسیار مهم در پذیرفتن عضو جدید در این اتحادیه نیز مطرح است و در این راستا می توان اشاره كرد كه به رغم توصیه مثبت كمیسیون اروپا در اكتبر سال 2011 میلادی برای اعطای موضع نامزدی به صربستان در مراحل عضویت در اتحادیه اروپا، اما آلمان در آن زمان بطور مستقل شرایط جدیدی را برای صربستان كه به كوزوو مربوط می شود، عنوان كرد.

صربستان با برخورداری از تجارب كشورهای اسلوونی و كرواسی در مراحل عضویت در اتحادیه اروپا و داشتن كارشناسان برجسته در امور اروپایی قادر است كه مذاكرات برای الحاق به این اتحادیه را در مدت كمتر از 5 سال پایان ببرد؛ اما در راه پیوستن به اتحادیه اروپا تنها عملی كردن شرایط بروكسل مطرح نیست، بلكه مسایل سیاسی و رابطه برخی كشورها ی عضو اتحادیه با كشورهای نامزد را نباید نادیده گرفت.

پس از ناآرامی های سیاسی در منطقه بالكان در دهه نود میلادی بایستی اشاره كرد كه روابط بین كشورهای این منطقه در زمان حاضر رو به بهبود است و مقامات بلند پایه سیاسی كشورهای بالكان غربی معتقدند كه برای بهبود آینده كشورهای خود بایستی مسایل گذشته را فراموش كنند.

صربستان مانند دیگر كشورهای بالكان غربی تمایل زیادی برای كوتاه كردن مسیر عضویت در اتحادیه اروپا را دارد اما بایستی اشاره كرد كه بلگراد در مسیر پیوستن به این اتحادیه، راه طولانی و بسیار دشواری را پیش رو دارد كه نمی تواند قبل از سال 2020 میلادی به خواسته خود در این راستا تحقق بخشد.

صربستان در مراحل مذاكرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا كه تاریخ شروع آن از سوی شورای اروپا احتمالاً در دسامبر سال جاری و یا ژانویه سال آینده اعلام خواهد شد، باید گزارشی را مشتمل بر 35 فصل كه در باره تطبیق قوانین نهادهای مختلف داخلی با استانداردهای اروپایی است، با نمایندگان بروكسل مورد بحث و بررسی قرار دهد.

بزرگترین مسأله ای كه صربستان در مذاكرات پیوستن به اتحادیه اروپا در پیش رو دارد را می توان در موضوعات كوزوو، قوه قضائیه و حاكمیت قانون تقسیم بندی كرد.

مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته نیز از جمله مواردی به شمار می روند كه یك كشور اروپایی از جمله صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید این مسایل را در جامعه اجتماعی كشورش حل و فصل كند.

صربستان در ارتباط با مبارزه با فساد مالی در بخش های مختلف جامعه و گروه های جنایی سازمان یافته در چند سال اخیر بویژه در یك سال گذشته گام های بزرگی را برداشته است.

رسیدگی به روند خصوصی سازی 24 شركت و كارخانه های دولتی كه از جمله شرایط مهم در مراحل پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا محسوب می شود، می بایستی قبل از شروع مذاكرات یعنی تا پایان امسال به اتمام برسد.

دولت صربستان و اتحادیه اروپا بر این باورند كه در مراحل واگذاری شركت ها و كارخانه های دولتی به بخش های خصوصی، تخلفات و بی قانونی هایی انجام شده است كه عاملان آن باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

در حالی كه حكومت صربستان از سال 2000 میلادی سیاست عضویت در اتحادیه اروپا را در اولویت های كاری خود قرارداده است، اما بر خلاف علاقه مندی اكثریت مردم برای ورود به اتحادیه اروپا بویژه قشر جوان، برخی احزاب اپوزیسیون چنین سیاستی را برای آینده كشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی مناسب نمی دانند.

اسلوونی و كرواسی كه از جمهوری های یوگسلاوی سابق هستند در سال های 2004 و 2013به عضویت اتحادیه اروپا در آمدند و كشورهای صربستان، مقدونیه و مونته نگرو اكنون از موضع نامزدی برای پیوستن به این اتحادیه برخوردارند.

صربستان، عامل بسیار مهم در ثبات و صلح پایدار در منطقه بالكان غربی است و در این راستا تلاش دارد با هدف برقراری رابطه ای دوستانه با كشورهای منطقه، تمامی مسایل موجود از گذشته را با همسایگانش حل و فصل كند.

شورای اروپا در نشست خود در بروكسل در تاریخ هفتم تیرماه 1392 تصمیم گرفت كه باب مذاكرات با صربستان را برای پیوستن به اتحادیه اروپا بگشاید اما در عین حال در این نشست تأكید شد كه مذاكرات بروكسل با بلگراد بطور رسمی در دسامبر سال جاری و یا حداكثر در ژانویه سال 2014 آغاز خواهد شد.

علاوه بر شرایط عمومی برای پیوستن به اتحادیه اروپا كه برای تمامی كشورهای اروپایی یكسان است، از جمله مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و اصلاحات در تمامی نهادها به ویژه نهاد قضایی، همكاری كامل با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه برای استرداد متهمان به جنایات جنگی دهه 90 میلادی در منطقه بالكان و همچنین عادی سازی روابط با كوزوو از شرایط ویژه برای شروع مذاكرات با صربستان به منظور پیوستن به اتحادیه اروپاست.

صربستان مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999 با بازكردن پروسه ثبات و پیوستن كه نخستین گام در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز كرد.

اتحادیه اروپا در 19 دسامبر 2009 روادید برای شهروندان صربستان در سفر به كشورهای عضو این اتحادیه را لغو كرد.

صربستان در دوم مارس 2012 موفق شد موافقت 27عضو اتحادیه اروپا را برای كسب جایگاه نامزدی در این اتحادیه كسب كند كه گامی بزرگ برای این كشور در راستای ائتلاف اروپایی به حساب می آید.

اروپام**2061**1504
۰ نفر