وزیر خارجه مجارستان: با عضویت کوزوو در نهادهای اتحادیه اروپا مخالف هستیم

تهران-ایرنا- پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز سه شنبه گفت که این کشور به عضویت کوزوو در نهادهای اروپایی رای منفی خواهد داد.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آنتولی"، وی ادامه داد که مجارستان معتقد است پذیرش کوزوو در برخی سازمان‌های اروپایی، دستیابی به صلح را در منطقه ( با صربستان ) مشکل می‌سازد.

پیتر سیارتو پس از دیدار با ایویکا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان در بوداپست گفت: پذیرش زودهنگام کوزوو در نهادهای مختلف اروپایی ممکن است دستیابی به یک صلح را به خطراندازد. بنابراین، اگر در مورد پذیرش کوزوو به عنوان عضو شورای اروپا رای گیری شود، مجارستان به آن رای منفی خواهد داد. "
وزیرخارجه مجارستان تاکید کرد که مجارستان از راه حل مسالمت آمیز و آشتی از طریق گفت و گو حمایت می‌کند.

سران کوزوو در ماه دسامبر سال گذشته میلادی طی مراسمی درخواست رسمی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را امضا کردند.

اسپانیا، اسلواکی، قبرس، رومانی و یونان از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

کوزوو آخرین کشور منطقه بالکان است که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا شده است. پیش از این اتحادیه با درخواست نامزدی بوسنی و هرزگوین برای عضویت موافقت کرده بود.

به گزارش ایرنا، فرآیند پیوستن به اتحادیه اروپا می‌تواند سال‌ها طول بکشد زیرا کشورهای نامزد، اصلاحاتی را اجرا می‌کنند که باید توسط بروکسل به دقت ارزیابی شوند. همچنین می‌تواند این فرآیند متوقف شود همانطور که درمورد ترکیه نیز صدق کرد.

از بین کشورهای منطقه بالکان تاکنون ۴ کشور مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، صربستان و آلبانی وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha