۳ شهریور ۱۳۹۲، ۲۱:۰۵
کد خبر: 80788330
T T
۰ نفر
51 طرح آبياري باراني با حضور استاندار درشهرستان بروجن افتتاح شد

بروجن، شهركرد- همزمان با دومين روز هفته دولت عصر يكشنبه با حضور استاندار چهارمحال و بختياري، فرماندار بروجن و جمعي از مسئولان استان و شهرستان بروجن 51 طرح هاي آبياري باراني در اين شهرستان افتتاح شد.

به گزارش ايرنا، طرح آبياري باراني 120 هكتاري اراضي كشاورزي مزرعه ليواسگان و 200 هكتار اراضي مزرعه جوبگل بخش گندمان با حضور استاندار به صورت نمادين بهره برداري شد.

مديرجهادكشاورزي بروجن در اين آئين گفت: 51 طرح آبياري باراني به ظرفيت يكهزار هكتار، با اعتباري بالغ بر 70 ميليارد و 622 ميليون ريال از محل كمك هاي بلاعوض جهاد كشاورزي و آورده سرمايه گذاران اجرا شده است.

روح الله معتمدي افزود: 284 خانوار كشاورز از مزاياي اجراي اين طرح ها بهره مند و 474 فرصت شغلي مستقيم و 544 فرصت شغلي غيرمستقيم با اجراي اين طرح ها ايجاد شد.

وي ظرفيت طرح آبياري باراني مزرعه ليواسگان را 120هكتار، با اعتبار سه ميليارد و 529 ميليون ريال و اشتغال 22 نفر عنوان كرد.

معتمدي ادامه داد: طرح آبياري باراني مزرعه جوبگل در سه فاز است كه فاز اول آن سال گذشته در 105 هكتار به بهره برداري رسيد و فاز دوم آن در 200 هكتار با اعتبار هفت ميليارد ريال اجرا شده كه 200خانوار از مزاياي اين طرح بهره مند مي شوند.

معتمدي يادآور شد: بروجن در اجراي طرح هاي سيستم آبياري تحت فشار در كشور و استان رتبه نخست را كسب كرده و در حالي كه ميانگين اجراي سيستم آبياري نوين در كشور 18 درصد و در استان 35 درصد است اين شاخص در شهرستان بروجن 50 درصد است.

فرماندار بروجن نيز در آئين افتتاح طرح هاي آبياري باراني گفت: طي دوسال گذشته بيش از دو هزار و 600 هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان با اعتبار بيش از 90 ميليارد ريال به سيستم آبياري نوين مجهز شده است.

فتاح كرمي افزود: هم اكنون عمليات اجراي طرح سيستم هاي آبياري نوين در 710 هكتار از اراضي شهرستان با پيشرفت فيزيكي بين 70 تا 90 درصد در حال اجرا است.

وي تصريح كرد: 85 درصد هزينه اجراي طرح هاي سيستم هاي نوين آبياري از سوي دولت و مابقي آن نيز از سوي مالكان و كشاورزان تامين مي شود.

فرماندار بروجن، صرفه جويي در مصرف آب، كاهش هزينه هاي توليد، افزايش سطح زير كشت محصولات و مبارزه با آفات گياهي را از مهم ترين مزاياي اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار دانست.

به گزارش ايرنا، هم اكنون بيش از 40 درصد جمعيت شهرستان بروجن در بخش هاي كشاورزي و دامداري فعاليت مي كنند.

مركز شهرستان بروجن در فاصله 62 كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري واقع شده است.

7361/547/558/