۴ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۲۸
کد خبر: 80788517
T T
۰ نفر

شهيد لاجوردي و كار خيري كه ماندگار شد

۴ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۲۸
کد خبر: 80788517
شهيد لاجوردي و كار خيري كه ماندگار شد

تهران- رييس ستاد ديه كشور گفت:‌ شهيد اسدالله لاجوردي در سال 69 با تشكيل ستاد ديه در كشور بزرگترين و بهترين يادگاري از خود برجاي گذاشت كه ماندگار نيز شد.

'اسدالله جولايي' روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا با گراميداشت ياد و خاطره شهيد لاجوردي به مناسبت سالروز شهادت ايشان افزود: تشكيل ستاد ديه در ماه مبارك رمضان سال 69 از ابتكارات شهيد لاجوردي- رييس سازمان زندانهاي وقت- بود كه اولين جشن گلريزان را در تالار اتاق بازرگاني كشور برگزار كرد.

وي اضافه كرد: در آن زمان مبلغ ديه هنوز در نظام جمهوري اسلامي ايران رسما مشخص نشده بود ولي با مبلغ 250هزار تومان براي يك ديه در نظر گرفتند كه حدود 55 ميليون تومان خيرين و 50 ميليون تومان نيز دولت وقت براي آزادي زندانيان غيرعمد كمك كرد.

وي با اشاره به اينكه شهيد لاجوردي خود درد زندان را خوب مي دانست، بيان كرد: شهيد لاجوردي از سال 42 مدت مديدي به دليل مبارزه عليه رژيم پهلوي در زندان بود و درد و رنج زندان را خوب مي دانست.

شهيد سيد اسدالله لاجوردي در سال 1314 در يكي از محلات جنوب شهر تهران و در خانواده‌اي متدين به دنيا آمد. آشنايي شهيد لاجوردي با شهيد صادق اماني، باعث جذب وي به گروه شيعيان شد كه تشكلي سياسي و ديني به شمار مي‌رفت.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي،‌ لاجوردي به صلاح ديد حضرت امام (ره)‌ و شهيد دكتر بهشتي به سمت دادستاني انقلاب منصوب شد.

وي سپس به رياست سازمان زندان‌هاي كشور تعيين شد كه خدمات فراواني در عرصه‌ مديريت، سازماندهي، ساماندهي و بهبود وضعيت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني، تربيتي كشور صورت داد.

اسدالله لاجوردي اول شهريور ۱۳۷۷ در حالي كه هيچ سمت رسمي نداشت، در محل كسب خود در بازار تهران توسط دو نفر از اعضاي منافقين به شهادت رسيد. وي پس از تشييع در بهشت زهراي تهران به خاك سپرده شد.

اجتمام **(5)7299 ** 1569
۰ نفر