۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۴
کد خبر: 80788824
T T
۰ نفر
افزایش میزان اسید آب اقیانوس ها موجب گرم تر شدن دمای زمین می شود

تهران- یك مطالعه كه به تازگی انجام شده است نشان می دهد كه افزایش میزان اسید موجود در آب اقیانوس ها موجب گرمتر شدن دمای كره زمین می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این مطالعه نشان داد كه استفاده روز افزون انسان از سوخت های فسیلی یكی از عوامل بالا رفتن میزان اسید در آب اقیانوس ها است.

محققان می گویند: افزایش استفاده از سوخت های فسیلی می تواند با كاهش انتشار گازهایی كه كره زمین را در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت می كنند موجب گرم تر شدن هر چه بیشتر دمای زمین شود.

محققان متذكر شدند: در برنامه ها و طرح هایی كه كشورهای مختلف جهان در حال حاضر برای مقابله با پدیده گرم شدن كره زمین اجرا می كنند، هیچ توجهی به مسئله ای كه آنها به تازگی به كشف ‌آن نائل شده اند، نشده است.

آنها با بیان اینكه افزایش انتشار گاز دی اكسید كربن توسط انسان منجر به گرم شدن دمای سیاره زمین شده است، افزودند: انتشار گاز دی اكسید كربن باعث خواهد شد گرمای خورشید از جو زمین عبور كرده و به زمین برسد، اما همین گاز دی اكسید كربن از خارج شدن گرمای ناشی از ورود تشعشعات خورشیدی جلوگیری می كند.

این همان پدیده ای است كه از آن تحت عنوان 'اثر گلخانه ای' یاد می شود.

در این مطالعه آمده است: افزایش میزان مصرف سوخت های فسیلی توسط انسان و بالا رفتن میزان انتشار گازهای گلخانه ای توسط وی باعث شده است كه میزان PH آب اقیانوس ها پایین آمده و بر میزان اسیدیته بودن آنها افزوده شود.

بنابر ادعای محققانی كه این مطالعه را انجام داده اند بالا رفتن اسیدیته آب اقیانوس ها باعث می شود كه تولید دیمیتیل سولفید توسط پلانكتون ها در اقیانوس ها كاهش یابد.

دیمیتیل سولفید یك تركیب سولفوری است كه به بازتاب و انعكاس دوباره گرمای خورشید از سطح آب اقیانوس ها و خارج كردن این گرما از جو زمین كمك شایانی می كند.

محققان در این مطالعه با استفاده از شبیه سازی های تغییرات آب و هوایی اعلام كردند كه كاهش 18 درصدی انتشار دیمیتیل سولفید تا سال 2100 می تواند دمای كره زمین را به میزان 48 صدم درجه افزایش دهد.

علمی(6)**2038**1599
۰ نفر