۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۰۳
کد خبر: 80790515
T T
۰ نفر
مرحوم حسينعلي البرز وقف علمي را در كشور پايه گذاري كرد

تهران - مدير عامل بنياد فرهنگي البرز وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: مرحوم حسينعلي البرز اولين فردي است كه در كشور وقف علمي و جايزه ملي حسن تحصيلي به نخبگان، مبتكران، دانش آموزان، دانشجويان و طلاب ممتاز را پايه گذاري كرد.

'حسين حاجي بزرگي' افزود: اكنون بيش از نيم قرن از تاسيس بنياد فرهنگي البرز و وقف اموال مرحوم البرز در زمينه هاي علمي مي گذرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، وي روز سه شنبه در آيين اعطاي جايزه ملي حسن تحصيل به نخبگان، مبتكران، دانش آموزان، دانشجويان و طلاب ممتاز اظهار داشت: بر اساس نيت مرحوم البرز اكنون در اولين دوره، 158 نفر از نخبگان علمي و تحصيلي جايزه حسن تحصيلي را دريافت خواهند كرد.

وي ادامه داد: مبلغ كل اين جايزه دو ميليارد ريال است كه از 50 ميليون ريال تا هشت ميليون ريال به برگزيدگان شامل 50 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه، 20 دانش آموز دوره هنرستان، 40 دانش آموز دوره راهنمايي، 15 نفر از طلاب علوم ديني و سه نفر از مخترعان اعطا مي شود.

مدير عامل بنياد فرهنگي البرز ادامه داد: ملاك ممتاز بودن افراد بر اساس معيارهاي تعيين شده از سوي بنياد ملي نخبگان، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بوده است.

حاجي بزرگي تاكيد كرد كه تمامي هزينه رفت و آمد، اقامت و جايزه اين دوره از محل موقوفات مرحوم حسينعلي البرز تامين مي شود و بنابر خواست اين واقف از هيچ يك از سازمان ها و نهادها نبايد مبلغي براي برگزاري اين جايزه دريافت شود.

وي يادآورشد: از آنجا كه هيچ ارتباطي با فرزندان و خانواده مرحوم البرز نداشتيم از دو سال قبل به همت اين بنياد پايگاه اينترنتي راه اندازي شده و با آنها در ارتباط هستيم و از آنها براي حضور در اين مراسم دعوت كرده ايم كه به دليل كهولت سن امكان شركت در اين برنامه را ندارند.

مرحوم حسينعلي البرز در سال 1282 در تهران به دنيا آمد و در سن دو سالگي مادر خود را از دست داد، وي در دوره دبيرستان به دو زبان روسي و انگليسي تسلط يافت و در سال 1304 به عنوان مترجم در وزارت دارايي مشغول به كار شد.

مرحوم البرز بعد از مدتي به دليل بيماري به خوزستان رفت و در بخش امور دارايي مشغول به كار شد اما به دليل درخواست هاي نامشروع بسيار مبني بر عدم پرداخت ماليات از سوي صاحبان املاك، از وزارت دارايي بيرون آمد و سپس در وزارت عدليه استخدام شد.

وي در ابتدا وضعيت مالي مناسبي نداشت تا اينكه در سال 1312 در يك مناقصه دولتي سودي به دست آورد و با اين سرمايه وارد عرصه تجارت شد و امتياز چند شركت بين المللي را در اختيار گرفت اما با شروع جنگ جهاني دوم و لغو نمايندگي هاي خارجي در ايران، كار وي نيز تعطيل شد.

مرحوم البرز در سال 1342 تمامي اموال خود را به منظور اعطاي جوايز به دانش آموختگان سراسر كشور،اعطاي كمك وام بدون بهره به دانش پژوهان و اعطاي جوايز به صاحبان ابتكار و ابداع وقف كرد.

وي در سال 1353 جايزه حسن تحصيل را به مبلغ 500 هزار ريال به دانشجويان و نخبگان اعطا كرد.

البرز بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57، از كانادا نامه اي به امام خميني (ره) نوشت و تمامي موقوفات خود را به ايشان واگذار كرد.

وي در روز 26 مهر سال 1377 به علت كهولت سن و بيماري دار فاني را وداع گفت و نام نيك و آثار جاويداني از خود به يادگار گذاشت.

فراهنگ (3)**1883**1588