یكی از غرفه داران این نمایشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشكل اصلی صنعت خودروسازی در كشور را سیاستگذاری و رویكرد دولت دانست.
مدیر بازاریابی یكی از شركت های وابسته به گروه صنعتی كرمان خودرو گفت: صنعت خودروسازی یك صنعت دولتی است و 98 درصد سهم بازار متعلق به شركت های شبه دولتی است لذا دولت برای رونق این بازار باید سیاست های خود را تغییر دهد و رویكرد جدیدی نسبت به واردات خودرو اتخاذ كند.
'مصطفی جعفری' افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته در سال 2005 ، چین بزرگترین صنعت خودروسازی جهان را خواهد داشت زیرا از 30 سال قبل دولت چین واردات خودرو را به كشورش ممنوع كرد كه همین سیاست باید در ایران پیاده شود.
وی بیان كرد: بر همین اساس بزرگترین ضعف صنعت خودروسازی ایران فقدان فناوری های جدید و عدم دسترسی به آنهاست زیرا كه برای تحول صنعت بخش اعظم فناوری آن باید به كشور منتقل شود، باید خودروسازان بزرگ جهانی به ایران بیایند و از آنها دعوت به همكاری شود تا در كشومان كارخانه بسازند و با خودروسازان ایران تعامل نزدیك داشته باشند.
وی اظهار كرد: ورود خودروسازان جهانی به ایران و سرمایه گذاری آنان باعث ورود فناوریهای جدید به كشور، مدیریت نوین بازار و تبادل تجارت و دانش فنی می شود.
وی گفت: ایران، بازار صنعت خودرو خود را به روی دیگران باز كرده است و محصولات مونتاژ شده صنعت خودرو به وفور وارد بازار شده و فروخته می شود كه این مهم باعث به حاشیه راندن خودروسازان شده از سوی دیگر تحریم، نوسان نرخ ارز و ضوابط دولتی آنان را دچار بحران اقتصادی كرده است، در حالی كه در این شرایط یك بازرگان با كارت بازرگانی راحت می تواند ماشین وارد بازار كند.
وی تاكید كرد: دولت باید در سیاست های خود در مورد واردات خودرو، بحث حمایت از شركت های خودروساز و شركت های خصوصی تغییرات جدی دهد.
وی اظهار كرد: در آغاز دهه 80 غول های صنعت خودروسازی جهان به ایران آمدند تا سرمایه گذاری كنند، خیلی از شركت های ایرانی با آنها قرارداد بستند كه الان فقط از آنها یك شركت رنو باقی مانده كه با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می كند لذا باید دوباره شرایطی فراهم شود كه با حمایت دولت خودروسازان جهان در این كشور سرمایه گذاری كنند، این همان راهی است كه چین و ژاپن طی كردند و اكنون در این صنعت حرف اول را می زنند.
وی برگزاری این گونه نمایشگاه ها را بسیار موثر دانست و گفت: صنعت خودرو شامل یك شركت مادر، نمایندگی خدمات پس از فروش و یك شبكه از نمایندگی های واسط بین شركت مادر با بازارهای محلی است.
وی گفت: نمایشگاه ها فرصتی است كه شركت مادر با مشتریهای خود در شهرهای مختلف روبرو شود و محصولاتش را معرفی و بازخورد سیاست های خود را بررسی كند.
وی گفت: نمایشگاه خودرو در تهران سالهاست كه برگزار نمی شود و در چند استان مادر تولید خودرو نیز در عمل با عدم برگزاری نمایشگاه روبه رو است، همچنین استان های مهم كشور در صنعت خوروسازی نمایشگاه های قدرتمند ندارند.
وی افزود: این در حالی است كه برگزاری نمایشگاه فرصتی برای رویارویی مشتری و خریدار را مهیا می كند كه در افزایش كیفیت، فروش و رقابت بیشتر بین تولیدكنندگان بسیار موثر است.
یكی دیگر از غرفه داران این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط برای قطعه سازان خودرو در بازار بسیار دشوار شده، نوسان نرخ ارز باعث شده شركت های عرضه قطعات خودرو مشتری های خود را از دست بدهند.
مسوول شركت فولاد آلیاژ ایران وابسته به ایران خودرو گفت: شرایط اقتصادی امسال باعث شد كه تولیدات ایران خودرو 46 درصد در مقایسه با سال گذشته كاهش یابد و همچنین بخش عمده ای از مواد اولیه قطعات وارد كشور نشود اما پس از انتخابات تولیدات جان تازه ای گرفت و شواهد نشان می دهد شرایط رو به بهبودی است.
'رضا نجفی' افزود: حمایت دولت از قطعه سازان خودرو ضروری است زیرا با پرداخت تسهیلات به شركت های بزرگی مانند ایران خودرو و پرداخت مطالبات قطعه سازان می تواند به رونق این بازار كمك كند.
وی بیان كرد: چند سال قبل مقرر شد كه تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو از سوی دولت پرداخت شود كه محقق نشد و ضرر اصلی این قضیه متوجه قطعه سازان خودرو شد لذا باید دولت در این وضعیت تغییری ایجاد كند و پرداخت تسهیلات را تداوم بخشد.
وی همچنین با اظهار خرسندی نسبت به برگزاری این گونه نمایشگاه ها گفت: متولیان برگزاری این نمایشگاه ها باید بخشی از آن را تخصصی كنند تا متخصصین در روزهای خاص به این نمایشگاه آمده و تبادل نظر و تجربه بین آنان با فروشندگان و تولیدكنندگان انجام گیرد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار حمایت بیشتر دولت از دست اندركاران تولید خودرو شد.
'علی سبحانی فر' تاكید كرد: دولت تدبیر و امید باید با سیاستگذاریهای درست و شناخت مشكلات فعالان صنعت خودرو با حمایت از این بخش زمینه توسعه كمی و كیفی آن را فراهم كند.
وی اصلاح ساختار مدیریتی، اتحاذ سیاست های پولی و مالی مشخص، رفع مشكلات تامین و تولید مواد اولیه ، افزایش سطح كمی و كیفی دانش فنی قطعه سازان و تولید كنندگان صنعت خودرو و توجه به مشكلات بخش خصوصی را از جمله ضرورت های این صنعت ذكر كرد.
وی گفت: باید در برنامه ریزی های كلان و سیاست گذاریهای صنعت خودرو با پرهیز از سیاست زدگی زمینه رشد و بالندگی آن را فراهم كرد.
نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاههای بین المللی خوردو از جمله در مشهد با توجه به ظرفیت های خاص استان خراسان رضوی نقش زیادی در شناخت فعالان صنعت خودرو با یكدیگر و شناخت مصرف كنندگان با قابلیت های توسعه و تولید این صنعت دارد و باید از این پتانسیل بهره لازم را گرفت.
سبحانی فر افزود: اجرا نشدن درست سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، ضعف مدیریت اجرایی مرتبط با صنعت خودرو در كشور و وجود نوسانات نرخ ارز برای تامین مواد اولیه از جمله مشكلات این بخش به شمار می رود كه امید است با توجه بیشتر مسوولان ذیربط شاهد رفع بیش از پیش آنها باشیم.
استاندار خراسان رضوی نیز در این باره گفت: ایجاد فضای رقابتی و رفع انحصار در تولید خودرو و قطعات وابسته از ضرورت های توسعه كمی و كیفی این صنعت است.
'محمد حسین فروزان مهر' افزود: صنعت خودرو سازی در سطح كشور و از جمله این استان از ظرفیت های بسیاری برخوردار است و باید با راهبردی هدفمند و مشخص و برنامه ریزی صحیح برای رفع مشكلات و توسعه آن گام های اساسی برداشت.
وی اظهار كرد: باید با ایجاد فضای رقابتی و از جمله افزایش و تنوع بخشی خودروهای تولید داخل و افزایش عرضه خودروهای خارجی در بازار مصرف انحصار در این صنعت از بین برود.
وی تاكید كرد: افزایش توجه به دانش و فناوری های روز صنعت خودرو، نگاه صادرات گرا در تولید، توجه لازم به مقوله بازار یابی و نیازهای بازار مصرف از جمله ضرورت های این صنعت به شمار می رود.
در این بین استان خراسان رضوی نیز سهم عمده ای در صنعت خودرو دارد كه اخیرا در پی مشكلات اقتصادی بخش اعظم تولیدكنندگان با مشكلات متعددی مواجه شده اند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: سالانه 150 هزار دستگاه خودرو سواری در استان تولید می شود و خراسان رضوی قطب دوم تولید خودرو، قطعات و مجموعه های خودرو در كشور است.
'ناصر فخر موحدی' افزود: میزان تولید سالانه خودرو در خراسان رضوی معادل 12 درصد تولید كشور در سال و میزان تولید قطعات خودرو در همین مدت در استان معادل 14 درصد تولید سالانه كشور است.
وی با تاكید بر اینكه بخش خودروسازی و ساختن قطعات آن در بین بخش های صنعتی كشور از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در افق سال 1404 سهم صنعت و معدن در اقتصاد كشور 25درصد در نظر گرفته شده لذا خودروسازی در تحقق این سهم تاثیر بسزایی خواهد داشت و سرمایه گذاری بیشتری را در این حوزه می طلبد.
وی از مهم ترین راههای رشد اقتصاد كشور را صنعتی شدن بسیاری از زمینه های اقتصادی دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف همگرایی و همكاری بیشتر بین صنعت و دانشگاه ضروری است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته كه بزرگترین نمایشگاه خودرو ایران لقب گرفت و با استقبال چشمگیری مواجه شد، نسبت به دوره قبل در بخشهای مختلف رشد 70 درصدی دارد.
فخر موحدی افزود: این نمایشگاه با استقبال 180 شركت خودرو ساز و تولید كننده و وارد كننده قطعات خودرو داخلی و خارجی از كشورهای چین ، كره، ژاپن، آلمان و انگلیس مواجه شده است كه ادامه این روند در سالهای آینده بسیار موثر خواهد بود.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حمایت صندوق توسعه ملی از صنعت قطعه سازی خودرو در استان را خواستار شد.
'سیدحسن حسینی' در این باره گفت: در پی شفاف شدن قیمت برخی خودروها، صنعت قطعه سازی خودرو در خراسان رضوی برای رونق تولیدات خود نیازمند حمایت ملی است.
وی اظهار كرد: سهم خراسان رضوی از صنعت قطعه سازی خودرو كشور 30 درصد است كه به دلیل بدهی های هنگفت خودروسازان به واحدهای قطعه سازی استان و معوقات بانكی آنها، این سهم تقریبا به نصف رسیده است.
او بیان كرد: خوشبختانه در پی شفاف شدن قیمت خودرو در كشور و عقد قراردادهای جدید خودروسازان با واحدهای قطعه سازی خراسان رضوی و همچنین آغاز دوره جدید پرداخت تسهیلات بانكی به این واحدها تا حدودی وضعیت صنعت قطعه سازی خودرو در استان بهبود یافت.
وی اظهار كرد: از سوی دیگر به علت معوقات بانكی، همه واحدهای قطعه سازی خودرو خراسان رضوی موفق به استفاده از تسهیلات بانكی نشدند و سرمایه در گردش آنها برای رونق تولید به حد كافی نبود.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پرداخت بدهی های معوقه خودروسازان به واحدهای قطعه سازی خودرو در استان و همچنین اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی به این صنعت بی تردید كمك بزرگی به فعالان این عرصه خواهد بود.
وی ادامه داد: یكی از مشكلات شركت های خودرویی ایران مربوط به واردات آنهاست كه با توجه به افزایش قیمت ارز، سبب افزایش قیمت مواد اولیه در داخل كشور شده است.
وی كاهش تولیدات خودرو بویژه در مدل هایی كه وابسته به واردات قطعات از خارج بود را از دیگر مشكلات شركتهای خودروسازان عنوان كرد و گفت: همین كاهش خطوط تولید، در ایجاد بخشی از بحران و ركود شركتهای خودروساز موثر بوده است.
وی تاكید كرد: علاوه بر آن، افزایش قیمتها سبب كاهش توان خرید مردم شد كه همین موضوع نیز از دیگر علل كاهش تولیدات خودروهای داخلی بوده است.
او اظهار داشت: فقط دولت می تواند با اتخاذ سیاست های درست در مورد واردات دانش فنی و تكنولوژی، حمایت از خودروسازان جان تازه ای به صنعت خودرو در كشور دهد.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته در مشهد با حضور 180 شركت داخلی از استانهای خراسان رضوی، تهران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، فارس، اصفهان و گیلان و نمایندگان خارجی از كشورهای چین، كره، ژاپن، آلمان و انگلیس از پنجم تا هشتم شهریورماه جاری در نمایشگاه بین المللی این شهر برگزار شد.
شركت كنندگان در این نمایشگاه توانمندی های خود را در زمینه های تولید و واردات انواع خودورهای داخلی و خارجی، خودروهای سنگین، انواع تریلر و كامیونت در وسعت 40 هزار متر مربع به نمایش گذاشتند.
تولید انواع لوازم یدكی خودروهای سواری و سنگین، تجهیزات تعمیرگاهی، سیستم های امنیتی و ایمنی خودرو، قطعات زیربندی، قطعات پلاستیكی خودرو، قطعات جلوبندی، انواع باتری و استارت خودرو، طراحی و ساخت قطعات خودرو سایر بخشهای این نمایشگاه بود.
7489/659/330
مشهد – شماری از شركت كنندگان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو در مشهد گفتند: رونق صنعت خودروسازی درگرو تغییر سیاست های واردات آن است و علاوه بر این، جلوگیری از نوسان نرخ ارز موجب شكوفایی این بخش می شود.