۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80803637
T T
۰ نفر

جشنواره اقوام ايراني در گيلان گشايش يافت

۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80803637
جشنواره اقوام ايراني در گيلان گشايش يافت

رشت - جشنواره اقوام ايراني شامگاه پنجشنبه با حضور گردشگران و اقوام متعدد كشور در پارك بانوان رشت گشايش يافت.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: اين جشنواره با تاكيد بر آيين اقوام در يكصد غرفه برگزار شده است.

' نادر ذاكري' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فرهنگ و تاريخ ملت ها نقش بسزايي در شكل گيري هويت ملي دارند.

وي اظهار كرد: با نگاهي گذرا به پيشينه تاريخي كشورها در مي يابيم كه توجه و ارج نهادن به آثار، ارزش هاي فرهنگي و باستاني هر ملتي موجب تعالي و ارتقا فرهنگي آن ملت مي شود.

وي تصريح كرد: شركت نمايشگاهي آتيه سازان مهر اميد با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي گيلان و شهرداري رشت از گروه هاي هنري و آييني استان هاي گيلان، آذربايجان ،بوشهر، لرستان، خوزستان و كردستان براي معرفي فرهنگ اقوام خويش دعوت كرده است.

ذاكري اضافه كرد: 50 غرفه از تعداد غرفه هاي موجود مربوط به هنرهاي سنتي و صنايع دستي است و در مابقي غرفه ها سوغات و غذاهاي محلي استان ها به نمايش گذاشته شده است.

وي يادآور شد: برپايي سياه چادر عشاير گيلان و نحوه توليد زنده آثار صنايع دستي از جذابيت هاي نمايشگاه ياد شده است.

ذاكري افزود: هنرمندان هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان هاي تهران، اردبيل، فارس، زنجان ، قزوين و ... توليدات خويش را در اين نمايشگاه عرضه مي كنند.

وي يادآور شد: نمايشگاه صنايع دستي، سوغات و غذاهاي محلي تا بيست و چهارم شهريورماه داير و اجراي مراسم آييني اقوام در شامگاه روزهاي يادشده اجرا مي شود.

وي ادامه داد: ايران سرزميني است در برگيرنده اقوام گوناگون با باورها ، اعتقادات و آداب رسوم خاص كه در عين تنوع و تفاوت هاي بسيار در چارچوب مرزهاي فرهنگي اين سرزمين آنچنان به هم پيوند خورده كه واحد منسجمي به نام هويت جمهوري اسلامي را تشكيل داده اند.

ذاكري يادآور شد: گيلان نيز از اين موضوع مستثني نيست و هر ساله ميليون ها نفر گردشگر داخلي و خارجي براي بهره مندي از جاذبه هاي طبيعي ، تاريخي و فرهنگي به گيلان سفر مي كنند.

نخستين جشنواره اقوام ايراني تا بيست و چهارم شهريورماه در پارك بانوان رشت ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.ك/3

1881/695/681
۰ نفر