'محمد رضا قلندر' روز شنبه در نشستي گفت: پروژه احداث محور درگز به دوغايي از مهمترين پروژه هاي مورد تأكيد وزارت راه و شهرسازي است كه اهميت آن نيز متاثر از اهميت اين مسير ترانزيتي مي باشد.
وي با اشاره به فعاليت چهار پايانه مرزي در خراسان رضوي افزود: دو پايانه مرزي باجگيران و لطف آباد در منطقه مرزي درگز واقع شده و عبور سالانه 140 هزار خودروي سنگين ترانزيتي از محور قوچان- درگز علاوه بر ايجاد مشكلات ترافيكي و ايمني، در روال زندگي ساكنان اين منطقه نيز مشكل ايجاد كرده است.
وي بيان كرد: همچنين وجود محور قديمي و با ظرفيت ترافيكي پايين در مسير پايانه هاي مرزي خراسان رضوي بزرگترين مانع در راه رونق صنعت ترانزيت و شكوفايي اقتصاد استان است لذا ايجاد يك محور مناسب براي كاربري ترانزيتي، كاهش بار ترافيكي و افزايش ظرفيت گذر، در كوتاهترين زمان ممكن ضروري به نظر مي رسد.
وي مسير فعلي اتصال دو شهر درگز و دوغايي به طول 150 كيلومتر و عبور از مناطق كوهستاني سخت، مسيري نامناسب چه براي كاربري ترانزيتي و چه براي كاربري سياحتي عنوان كرد.
او گفت: مسير جديد طراحي شده براي اتصال درگز به سه راهي دوغايي با عبور از گردنه هاي الله اكبر و خادمانلو در نهايت از مسير تبارك به سه راهي دوغايي مي رسد.
وي افزود: از طريق مسير جديد محور درگز به دوغايي 66 كيلومتر كوتاهتر خواهد شد كه علاوه بر كوتاه شدن زمان سفر، صرفه جويي قابل توجهي در هزينه هاي جاري ترانزيت كالا بويژه مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.
مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي محور درگز-خادمانلو-تبارك-دوغايي-سلطان آباد-سبزوار-تهران را از جمله مهمترين محورهاي شرياني كشور برشمرد.
قلندر گفت: مسير مزبور تأثير فراواني در رونق اقتصادي منطقه و اتصال مراكز تجاري و صنعتي مركز و جنوب كشور با مرزهاي شمالي و كشورهاي همجوار خواهد داشت كه دو محور درگز-دوغايي و سبزوار-سلطان آباد-دوغايي در دست بهسازي و ارتقاي كيفيت جاده مي باشد.
وي اعتبار مصوب پروژه قطعه دوم درگز-خادمانلو-تبارك-دوغايي را دو هزار و 530 ميليارد ريال اعلام كرد.
او گفت: اين پروژه بزرگترين پروژه ريالي وزارت راه و شهرسازي است كه تاكنون مستقل از شركت ' ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور' و بصورت استاني اجرا خواهد شد.
وي افزود: همه هزينه هاي اجراي پروژه قطعه دوم درگز-خادمانلو-تبارك-دوغايي نيز از محل فروش سهام شركت هاي دولتي تأمين مي شود و با تأمين 500 ميليار ريال در سال جاري عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
وي طول كل قطعه دوم محور درگز-دوغايي را نزديك به 5/13 كيلومتر عنوان كرد و گفت: از اين ميزان پنج هزار و 263 متر متشكل از پنج تونل كوچك و بزرگ مي باشد كه كوتاهترين تونل اين مسير 153 متر طول دارد و طولاني ترين تونل آن سه هزار و 545 متر طول به عنوان طولاني ترين تونل كشور مطرح است.
وي حجم عمليات خاكي احداث پنج تونل مزبور را سه ميليون و 740 هزار متر مكعب و حجم عمليات بتن ريزي و قالب بندي آن را 125 هزار متر مكعب اعلام كرد.
وي اظهار داشت: 412 هزار متر مكعب حفاري تونل، 55 هزار متر مكعب بتن ريزي لاينينگ، دو هزار و 200 تن قاب گذاري آهني و ميلگردي، 172 هزار متر مكعب قالب بندي تونل از جمله عمليات مورد نياز جهت اجراي اين قطعه مي باشد.
وي افزود: ضمن اينكه اجراي 60 هزار مترمكعب زير اساس آسفالت و دو ميليون و 800 هزار متر مربع آسفالت در دستور كار اين پروژه قرار دارد.
وي اجراي سريع پروژه قطعه دوم محور اصلي و ترانزيتي درگز- تبارك- دوغايي را از دستورات موكد وزير راه و شهرسازي و مورد حمايت همه جانبه وزارتخانه اعلام كرد.
وي گفت: پس از تحويل سريع زمين از جانب مديريت ساخت و توسعه راه هاي اداره كل به پيمانكار جهت آغاز به كار پروژه، ارايه برنامه زمان بندي دقيق، اسقرار سامانه قوي كنترل پروژه و ارائه گزارشات دوره اي مستمر از جانب پيمانكار به اين نهاد از پيش شرط هاي آغاز عمليات اجرايي مي باشد.
وي افزود: اداره كل راه و شهرسازي نيز با انتصاب يك مدير پروژه قوي، بر روند اجراي برنامه هاي زماني و مراحل عمراني نظارت دقيق خواهد داشت و بايد تلاش كرد همزمان با تكميل عمليات عمراني پنج دستگاه تونل،كل قطعه 5/13 كيلومتري تكميل و بهره برداري شود.
وي هدف اين پروژه در احداث يك محور اصلي سه خطه (داراي مسير كندروي خودروهاي سنگين) و دو منظوره ترانزيتي و سفري، ابراز اميدواري كرد پروژه بدون تأخير و ظرف مدت 42 ماه مندرج در قرارداد تكميل و به بهره برداري برسد.
نماينده مردم درگز و كلات مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست ضمن قدرداني از تلاش مجموعه مديران و كارشناسان اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در تكميل مطالعات و تهيه نقشه هاي اجرايي در كمترين زمان ممكن، احداث اين محور را از آرزوهاي ديرينه مردم استان دانست.
'حسين محمدزاده' گفت: بي شك بركات بهره برداري از اين پروژه ملي، هم در زندگي مردم استان بويژه ساكنين منطقه و هم در روند رو به رشد اقتصاد و تجارت كشور تأثير گذار خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: كاهش چشمگير هزينه هاي تردد از اين محور باتوجه با كاهش 66 كيلومتري مسافت بين درگز تا دوغايي بي شك مي تواند انگيزه را براي كار جهادي و خلق حماسه اقتصادي سبب شود.
او بيان كرد: شايسته است با استقرار چند تيم كاري شاهد تكميل تمام قسمت هاي پروژه به طور همزمان باشيم.
7489/659
عمليات اجرايي قطعه دوم محور ترانزيتي درگز- دوغايي اول مهر آغاز مي شود
۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۲۰:۱۰
کد خبر:
80815741
مشهد - مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي از آغاز عمليات اجرايي قطعه دوم محور اصلي و ترانزيتي درگز، تبارك- دوغايي در اين استان از ابتداي مهرماه امسال خبر داد.