۱ مهر ۱۳۹۲، ۹:۱۸
کد خبر: 80827345
T T
۰ نفر
به روزرساني سالن هاي سينما بهترين راه جلب مخاطب

سمنان - كارشناسان و صاحبنظران هنر هفتم، كيفيت، در كنار وجود فيلم هاي جذاب را از راهكارهاي مهم براي جذب مخاطب براي سالن هاي سينما مي دانند.

چند بار شده به اتفاق خانواده به سينما برويد و از صداي فيلم، كيفيت تصوير، راحتي صندلي، وضعيت پاركينگ و امكانات مختلف سالن سينما راضي بوده باشيد؟

شايد ترجيح مي دهيد با خريد يك حلقه دي وي دي فيلم از نزديكترين فروشگاه يا كلوپ فيلم، تماشاي يك فيلم را در دستگاه سينماي خانگي منزلتان برنامه ريزي كنيد؟

كمرنگ شدن پيوند موضوعي فيلمهاي كشور با واقعيات جامعه، كيفيت پايين پخش فيلم در سالنهاي سينما، فرسودگي ساختمان سينماها، نبود جاي پارك براي خودروها به دليل قرار گرفتن سالنهاي سينما در بافت شهرها، به روز نبودن فيلم برخي سينماها از جمله مواردي است كه به عنوان دلايل استقبال محدود شهروندان از سالنهاي سينما محسوب مي شود.

استان سمنان هشت شهرستان دارد كه تنها در دو شهرستان سمنان و گرمسار سالن سينما وجود دارد، در سمنان سينما فرهنگ و در گرمسار سينما ابريشم.

سرپرست امور سينمايي و سمعي و بصري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان گفت: اگر سالنهاي سينما كيفيت مناسب داشته باشند و فيلمهاي به روي پرده اين سينماها هم به روز باشد، شهروندان استقبال مي كنند.

'ايمان يزدان پژوه' درباره ديگر شهرستانهاي اين استان گفت: در شهر دامغان نيز يك سالن سينما وجود دارد كه فرسوده است و با تخريب اين سالن، ساخت پرديس سينمايي در همان محل برنامه ريزي شده است.

وي ادامه داد: در دامغان قرار است پرديس سينمايي در زميني به مساحت چهار هزار و 700 مترمربع در پنج طبقه شامل سه سالن سينما با 900 صندلي و واحدهاي تجاري و سالن امفي تئاتر و پاركينگ احداث شود.

وي با اشاره به فعاليت سالن سينمايي پيام شاهرود در گذشته، اضافه كرد: اين سالن به دليل فرسودگي و نداشتن امنيت لازم، غيرقابل استفاده بوده و بايد تخريب شود تا سالن سينمايي جديدي ساخته شود.

وي در خصوص سالن سينماي فجر مهديشهر نيز اظهار داشت: اين سالن در مالكيت شهرداري مهديشهر است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد آن اختياري ندارد و شهرداري نيز براي راه اندازي مجدد آن همكاري لازم ندارد.

وي به ديجيتالي شدن پخش فيلمها به عنوان مهمترين حركت براي به روزرساني سالنهاي سينما اشاره و تصريح كرد: سينما فرهنگ سمنان كمتر از يك ماه است كه با هزينه يك ميليارد ريالي ديجيتالي شده و از اين پس كيفيت پخش صدا و تصوير فيلم بسيار مطلوب شده است.

وي اظهار داشت: با ديجيتالي شدن پخش فيلم در سينما فرهنگ سمنان ديگر از پخش فيلم با نگاتيوهاي 35 ميليمتري و هزينه هاي بالاي آن خبري نيست و با تلاش صاحبان سينما، مي توان شاهد پخش فيلمهاي به روز و همزمان با تهران، با كيفيت مطلوب بود.

يزدان پژوه اضافه كرد: ساخت يك پرديس سينمايي در سمنان نيز از سالها قبل پيش بيني شده كه در بخشهاي مختلف با مشكل مواجه شده است.

وي مشكلات اقتصادي جامعه را اصلي ترين دليل خارج شدن سينما از سبد خانوار مردم عنوان كرد گفت: وقتي فيلمهاي سينما به روز نباشد، با وجود دسترسي به فيلمها پس از مدتي چند ماهه از طريق ويدئو كلوپها، كمتر شهروندي رغبت رفتن به سينما را پيدا مي كند.

وي ادامه داد: در استان سمنان 89 ويدئو كلوپ فعاليت دارد و هر چقدر كه اكران فيلم در سالن هاي سينماي اين استان به روز باشد، رغبت مردم به سينما رفتن نيز بيشتر مي شود.

وي با بيان اينكه در استان سمنان فيلمهايي بر پرده سينماها مي نشيند كه وسعت مخاطب بيشتري داشته باشند، افزود: سينماهاي شهرهاي كوچك به دنبال پخش فيلمهاي با مخاطب خاص نيستند و صاحبان سينماها با هدف داشتن گردش مالي بهتر، بايد با بهبود وضعيت پخش و به روز كردن فيلمهاي روي پرده، به جذب مخاطب بپردازند.

وي تاكيد كرد: با به روز شدن فيلمها و خوب شدن وضعيت سالنهاي سينما به عنوان ميزباني براي خانواده هاي ايراني، پس از شش تا 9 ماه شاهد افزايش مخاطب و رويكرد مردمي به سينما خواهيم بود و نبايد در كوتاه مدت توقعي از افزايش استقبال مردم داشت.

وي در خصوص سينما ابريشم گرمسار نيز گفت: ساختمان اين سينما 250 صندلي و عمري 35 ساله دارد اما از يك سال پيش پخش فيلم به صورت ديجيتال را آغاز كرده است.

سرپرست امور سينمايي و سمعي و بصري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان خاطرنشان كرد: سال گذشته 48 هزار نفر در سينماي فرهنگ سمنان و ابريشم گرمسار به تماشاي فيلمها نشستند و متوسط قيمت بليت اين سينماها بين سه تا چهار هزار تومان است.

مسوول سينما فرهنگ سمنان نيز به بهتر شدن استقبال مردم با ديجيتالي شدن پخش فيلم در اين سالن سينما اشاره كرد و گفت: ديجيتالي شده پخش فيلم علاوه بر كم كردن هزينه هاي گذشته، امكان به روز كردن فيلمهاي به روي پرده را هم ميسر مي كند كه همين امر باعث همزماني پخش فيلم در تهران و سمنان شده است.

'محمدتقي اسماعيلي' با اشاره به اينكه در يك ماه گذشته سه فيلم 'رسوايي' و 'جا به جا' و 'هيس' همزمان با تهران در سينما فرهنگ سمنان پخش شده است، اظهار داشت: استقبال مردم از فيلم سوم خوب بوده است.

وي ادامه داد: پيش از اين، شهرداري به ازاي هر صندلي 60 درصد معافيت عوارضي براي سينما در نظر مي گرفت اما در بخشنامه جديد شهرداري اين معافيت وجود ندارد.

وي به طراحي پرديس سينمايي سمنان اشاره و تصريح كرد: ساخت اين پرديس از سالها قبل برنامه ريزي شده و قرار است در زميني به مساحت شش هزار متر سه سالن سينمايي 150 نفره و سالن كنفرانس يك هزار و 800 نفره و شهربازي و سالن ورزشي ساخته شود.

وي خاطرنشان كرد: ديجيتالي شدن پخش فيلم در اين سالن يك ميليارد ريال هزينه داشته كه يك سوم آن از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به صورت تسهيلات ارائه شده است.

مسوول سينما فرهنگ سمنان خواستار همكاري مسوولين براي تخصيص زمين و صدور مجوزهاي لازم براي ساخت اين پروژه شد.

در استان سمنان چهار سينماي پنج بعدي هم هست كه بين 12 تا 20 صندلي دارند و به پخش فيلم هاي مخصوص خود به مدت زمان 20 دقيقه مي پردازند.

مالكيت سينماهاي پنج بعدي در سمنان و شاهرود و گرمسار خصوصي و در دامغان به صورت شركت تعاوني است.

وي ادامه داد: پيش از اين، شهرداري به ازاي هر صندلي 60 درصد معافيت عوارضي براي سينما در نظر مي گرفت اما در بخشنامه جديد شهرداري خبري از اين معافيت نيست.

وي به طراحي پرديس سينمايي سمنان اشاره و تصريح كرد: ساخت اين پرديس از سالها قبل برنامه ريزي شده و قرار است در زميني به مساحت شش هزار متر سه سالن سينمايي 150 نفره و سالن كنفرانس يك هزار و 800 نفره و شهربازي و سالن ورزشي ساخته شود.

وي خاطرنشان كرد: ديجيتالي شدن پخش فيلم در اين سالن يك ميليارد ريال هزينه داشته كه يك سوم آن از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به صورت تسهيلات ارائه شده است.

مسوول سينما فرهنگ سمنان خواستار همكاري مسوولين براي تخصيص زمين و صدور مجوزهاي لازم براي ساخت اين پروژه شد.

در استان سمنان چهار سينماي پنج بعدي هم هست كه هريك بين 12 تا 20 صندلي دارند و به پخش فيلمهاي ويژه به مدت زمان 20 دقيقه مي پردازند.

مالكيت سينماهاي پنج بعدي در سمنان و شاهرود و گرمسار خصوصي و در دامغان به صورت شركت تعاوني است.ك/4

611/599/608