۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۹:۵۳
کد خبر: 80830607
T T
۰ نفر

نمايي از سينما در چهارمحال و بختياري

۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۹:۵۳
کد خبر: 80830607
نمايي از سينما در چهارمحال و بختياري

شهركرد - روند سينما داري در چهارمحال و بختياري از بروجن آغاز شد، شهري كه نخستين سالن سينماي استان در آن پا گرفت.

سال ۱۳۵۰ مردم چهارمحال و بختياري در بروجن با سينما آشنا شدند و تا سال هاي پاياني دهه60 ، يك سالن سينما در اين شهر فعال بود.

اما فعاليت نخستين سالن سينما در شهركرد با نمايش فيلم 'گوزن ها' آغاز به كار كرد، زماني كه سينما در بلندترين شهر ايران(شهركرد) تازه پا گرفته بود.

در آن سالها هميشه بين تماشاگران سينما بهمن شهركرد كه معروف به سينمابالا بود با بچه هاي سينما زهره كه سينما پايين خوانده مي شد و بعدها به سينما سوخته اشتهار يافت، كري خواني برقرار بود.

پس از آن كه سينما زهره در آتش سوخت، كم كم سينما بهمن با صندلي هاي آهني اش كه گاهي باعث پاره شدن شلوار تماشاگران مي شد، يگانه سينماي مركز استان باقي ماند.

در اين دوره 'جمشيد آريا' كه بعدها به 'جمشيد هاشم پور' تغيير نام داد، ستاره بي و چون چراي سينماروهاي شهركرد بود و بچه هاي عاشق فيلم هاي اكشن، براي ديدن بازي آريا سرودست مي شكستند.

فيلم 'افعي' كه روي پرده سينما آمد، بر سر خريد بليتش در مقابل همين سينما بهمن شهركرد چنان بزن بزني درگرفت كه كسي تا يك هفته جرات سينما رفتن پيدا نكند.

كم كم كه سرو كله ويدئو كلوپ ها پيدا شد، بمرور فتيله تنها سينماي شهركرد نيز پايين آمد و بچه هاي عشق سينما براي ديدن فيلم گاهي راهي اصفهان مي شدند تا هم گشتي در كنار زاينده رود و پل هاي تاريخي اش بزنند،هم فيلمي تماشا كنند.

سينما در چهارمحال و بختياري براي يك دوره چهار ساله در دهه هشتاد به صورت كامل به حالت تعطيل درآمد تا تعمير و بازسازي تنها سينماي استان از سوي مووسسه 'سينما شهر' آغاز شود.

از همين رو كورسوي چراغ سينما به يكي از سالن هاي اجتماعات شهر رسيد تا مجتمع غدير براي يك دوره، بار سينماگرداني استان را بر دوش بكشد.

در حالي كه سينما در چهارمحال و بختياري آخرين نفس هاي خود را مي كشيد به يكباره خبرخوشي تمام ايران را متوجه شهركرد كرد و آن برگزاري نخستين جشنواره سينماي كمدي ايران با حضور چهره هاي سينماي كشور در شهركرد بود و سال بعد هم نخستين جشنواره زن در سينماي ايران به ميزباني شهركرد برگزار شد.

پس از آن ركود سينما در استان دوباره آغاز شد تا اين كه چهارمحال و بختياري توانست چند چهره مطرح را به سينماي ايران معرفي كند.

'علي دهكردي' با بازي در فيلم'از كرخه تا راين'، 'پيام دهكردي' با فيلم' راه آبي ابريشم'،'بهنام بهزادي بروجني' با كارگرداني 'قاعده تصادف' و'احمدرضا رافعي بروجني' نيز با فيلم 'پرقو'، در سينماي ايران گل كردند.

با وجود اين تاريخچه، سينما در چهارمحال و بختياري اكنون داراي تنها يك سالن است و در هشت شهرستان ديگر استان خبري از سالن نيست و نخستين سالن استان نيز كه در بروجن ايجاد شده بود با واگذاري به آموزش و پرورش در سكوتي ربع قرني فروخفت.

مسوول واحد سمعي بصري و امور سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري معتقد است: اكنون سينما بهمن شهركرد به مديريت حوزه هنري استان با ظرفيت490 صندلي تنها سينماي فعال استان است.

'شهرام فرجي' در گفت وگو با ايرنا افزود:در شهرستان هاي ديگر اين استان اكنون سينماي فعالي وجود ندارد.

به گفته وي، سينما نيازمند حضور بخش خصوصي است و در شهرستان هاي استان بخش خصوصي مي تواند نقش مهمي در فعال كردن تالارهاي نمايش داشته باشد.

فرجي افزود: چنانچه بخش خصوصي آمادگي ساخت سينما را داشته باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت لازم و تسهيلات ويژه اي را براي آن در نظر مي گيرد.

رييس حوزه هنري چهارمحال و بختياري نيز بعنوان يكي از متوليان امور سينماي استان در باره تنوع مديريت تالارها از نظر خصوصي يا دولتي بودن آن گفت: تجربه نشان مي دهد كه در هر عرصه اي كه بخش خصوصي وارد شده، بازدهي بيشتري را با خود به همراه آورده است.

'حجت الله شيرواني' در گفت و گو افزود: بخش خصوصي در معادلات و فعاليت هاي خود حساب سود و زيان و رونق بازار را مي كند و هر فرصت براي اين بخش حكم حيات و ممات را دارد.

شيرواني معتقد است:منفعت محوري در بخش خصوصي رقيبي جدي براي اتلاف وقت و سرمايه در بخش دولتي است و در زمينه سينما نيز همين گونه است.

وي بر اين باور است كه چتر حمايت دولت از بخش خصوصي و تعامل سازنده اين دو بخش مي تواند زمينه رونق هر چه بيشتر سينما را فراهم آورد.

به گفته وي، در چهارمحال و بختياري با توجه به محدوديت منابع تاكنون لااقل در مركز استان، مسوولان هرازگاهي به داد تنها سينماي فعال استان رسيده اند اما آنچه مهم است، داشتن رويه مشخص و غيرفردي در حمايت از سخت افزار سينما و سينماداري است كه اقدام خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است.

وي هزينه هاي بالاي مصرفي، نياز مبرم به بهينه سازي ساختمان و روزآمدي تجهيزات از مشكلات اين صنف اعلام كرد.

شيرواني متذكر شد: آنچه امروز مشهود است بخصوص در سطح شهرستانها و شهرهاي غير از مركز، كمبود مخاطبان حرفه اي سينماست، مخاطباني كه بطور جدي سينما و رخدادهاي آن را رصد كنند.

وي افزود: نبود سالن سينما در شهرستانها با وجود تنوع سلايق و تعدد ژانرها در سينما نيز عامل ديگري است كه ما را به سمت موضوع توجه مخاطب مي كشاند.

به گفته شيرواني، راهكار مناسب براي برون رفت از مشكلات پيش روي دنياي سينما را حمايت از اين هنر دانست و گفت:كاستن از تصدي گري دولت و نه حذف حمايت، كمك به روزآمدي و بهينه سازي امكانات، فرهنگ سازي ميان مردم و مسوولان در بهره مندي از سينما و محصولات سينمايي، توجه به سلايق و ايجاد زمينه براي بهره مندي همه از محصولات سينمايي و مديريت كمي و كيفي محصولات سينمايي در كاهش موانع پيش روي سينما نقش موثري دارد.

به گزارش ايرنا،اكنون در تنها سينماي فعال چهارمحال و بختياري فيلم هاي روز سينماي ايران اكران مي شود اما به نظر مي رسد اين سينما نيازمند حمايت جدي رسانه ها، مسوولان و مخاطبان است.

گزارش از: محمود رييسي

7359/558/
۰ نفر