یک مجموعه سینمایی برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال‌ و بختیاری/سالن‌های جدید ایجاد می‌شود

شهرکرد- ایرنا-  چهارمحال و بختیاری با وجود بیش از یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان ، تنها یک مجموعه سینمایی فعال دارد و این در حالی است که برای رونق صنعت سینما و پاسخگویی به نیاز مخاطبان در استان به اعتبارات و زیرساخت‌های بیشتری نیاز است.

به گزارش ایرنا، ۲۱ شهریور روز ملی سینما نامگذاری شده است. این روز فرصت مناسبی است تا به بیان کمبودها این صنعت و بیان دغدغه‌های مرتبط با این عرصه بیش از پیش پرداخته شود.

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که صنعت سینما مانند نقاط دیگر کشور پا گرفت و اکنون با وجود ۱۲ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت تنها یک مجموعه سینمایی فعال دارد.

باید این وجود برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که اگر سینما نتواند مخاطبان را جذب کند ایجاد سینماهای متعدد در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد و در ابتدا باید در خصوص رفتن به سینماها فرهنگسازی شود سپس سینما ایجاد کرد.

این در حالی است که به گفته مدیر پردیس سینمایی شهرکرد؛ مردم استان از فیلم‌های خوب استقبال می‌کنند و فعالیت مجموعه سینما بهمن شهرکرد سودآور است و ایجاد سینما در شهرستان‌های دیگر با ایجاد فضای رقابتی و در دسترس بودن مراکز فرهنگی می‌تواند در رونق فضای فرهنگی هنری این شهرستان‌ها موثر واقع شود.

مدیر پردیس سینمایی بهمن شهرکرد می‌گوید: بخشی از مخاطبان این سینما از شهرستان‌های دیگر استان هستند و این نشان می‌دهد سینما مخاطبان خاص خود را در نقاط مختلف این استان دارد و اگر سینما در آن مناطق ایجاد شود هزینه‌های رفت و آمد کاهش می‌یابد و رضایتمندی مردم حاصل می‌شود.

استقبال مردم استان از سینما

یک سالن سینما برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری

مدیر پردیس سینمایی بهمن شهرکرد که تنها سینمای فعال در این استان است در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا استقبال مردم استان از سینما را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پس از گذر از یک دوره همه‌گیری کرونا رفته‌رفته مخاطبان به سینماها بازگشتند و سال به سال بر میزان فروش سینما اضافه می‌شود.

شاهین ابراهیمی افزود: سینما بهمن شهرکرد در نیمه نخست امسال ۴۷ هزار مخاطب را به خود جذب کرده این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۰ هزار بلیت سینما به فروش رفته بود.

وی تصریح کرد: روزانه ۱۰ فیلم در مجموعه پردیس سینمایی بهمن شهرکرد اکران می‌شود و ساعت فعالیت سینما تا پایان شهریور از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۱۲ شب است.

مدیر پردیس سینمایی بهمن شهرکرد با اینکه اگر فیلم خوبی در سینما اکران شود، مردم استقبال می‌کنند اظهار داشت: علاوه‌ بر اینکه فیلم اکران شده در استقبال مخاطبان نقش مهمی دارد بلکه در برخی ماه‌ها استقبال بهتر از دیگر ایام سال است.

راه‌اندازی سینما سیار در روستاهای استان

یک سالن سینما برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری

ابراهیمی یکی از برنامه‌های حوزه هنری استان را راه‌اندازی سینما سیار در مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: این طرح در حوزه هنری تصویب شده و امید است با تامین اعتبار مناسب به زودی اجرایی شود.

وی همچنین از ایجاد پلاتو در قسمت بیرونی مجموعه سینمایی پردیش شهرکرد خبر داد و گفت: با طرحی که در دستور کار قرار داریم به زودی پلاتوی مناسبی در این مجموعه ایجاد و فضا برای اجرای تئاتر و کنسرت موسیقی فراهم می‌شود.

شهرهای لردگان، بروجن و فارسان صاحب سینما می‌شوند

استقبال مردم از سینما از یک سو و نزدیک شدن به شاخص‌های توسعه یافتگی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب فرهنگی و هنری سبب شده تا طی سال‌های اخیر ایجاد سینما در استان یکی از برنامه‌های مهم استان باشد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به زیرساخت‌های موجود استان در حوزه سینما اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: پردیس سینمایی بهمن شهرکرد با چهار سالن مسقف و یک سالن روباز در حال حاضر تنها سینمای فعال در استان است.

شهرام فرجی افزود: علاوه‌بر آن ایجاد سینما در شهرهای فارسان، بروجن و لردگان نیز در دستور کار قرار دارد که تا پایان شهریور سینمای فارسان تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: یک دستگاه سینما سیار نیز در استان در اختیار داریم که نمایش فیلم در مناطق محروم را انجام می‌دهد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به استعدادهای استان در عرصه سینما و فیلمسازی نیز اشاره کرد و گفت: استان در حوزه سینما به نسبت جمعیت خود، استعدادهای بسیاری دارد که در طول سال‌های گذشته افتخارات بسیاری را در عرصه ملی و بین‌المللی برای استان کسب کرده‌اند که از جمله این هنرمندان می‌توان به فریدون نجفی، آرمان قلی‌پور دشتکی، جعفر نجفی، مرتضی شهبازی و حامد اصغرزاده اشاره کرد.

فرجی یادآور شد: استعدادهای خوبی نیز در رده سنی نوجوانان داریم که در آینده خبرهای خوبی از موفقیت آنها خواهیم شنید.

وی به ظرفیت‌های ایجاد شده در عرصه سینما و فیلمسازی در استان نیز اشاره کرد و گفت: هنرستان هنرهای زیبا در استان از مهمترین این ظرفیت‌هاست و در آن رشته‌های کارگردانی، نویسندگی، فیلنامه‌نویسی، تدوین، جلوه‌هایی ویژه، طراحی صحنه و بازیگری اشاره کرد و در کنار آن در دانشگاه دریژنو نیز رشته‌های مرتبط با سینما تدریس می‌شود.

کمتر از نیم درصد مخاطبان سینما در چهارمحال و بختیاری

یک سالن سینما برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، تعداد مخاطبان سینما در کشور از ابتدای سال تا ۱۸ شهریور را ۱۵ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۹۷ نفر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سهم استان از مجموع مخاطبان سینما در کشور ۴۷ هزار و ۸۸۸ نفر معادل کمتر از نیم درصد است.

فرجی یادآور شد: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان برای ایجاد زیرساخت سینما در استان ورود پیدا کرده تا سینمای غدیر بازسازی شود.

بازسازی سینما غدیر با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای بازسازی سینما غدیر شهرکرد با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد ریالی خبر داد و گفت: جذب مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در تجهیز و بازسازی سالن سینمای غدیر، دومین تجربه ورود بخش خصوصی برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری استان در ۲ سال اخیر است.

پیام احمدی افزود: سینما غدیر شهرکرد از جمله ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی موجود در استان به شمار می‌رود که میزان بهره‌وری از آن در سال‌های اخیر به دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری و ضرورت تجهیز و بازسازی، کاهش یافته است از این‌ رو برنامه استفاده از مشارکت‌های بخش خصوصی برای بهبود بهره‌وری این مکان در یک سال گذشته مطرح و پیگیری شد.

وی با بیان اینکه محدود شدن فرصت‌های استفاده از سالن سینما به دلیل لزوم تعمیرات، پایین بودن درآمدهای حاصله از اجرای برنامه‌های غیرسینمایی در این سالن و واریز این درآمدها به خزانه دولت از جمله مسائلی است که امکان اجرای فعالیت‌های عمرانی و مناسب‌سازی سینمای غدیر را با مشکلاتی مواجه کرده است، تصریح کرد: بر همین اساس، تصمیم بر این موضوع گرفته شد که این فضای فرهنگی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با ایجاد تغییرات لازم به شکل مناسب‌تری مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در ادامه و پس از تهیه گزارش تصمیم با صدور فراخوان، تشکیل کارگروه واگذاری استانی و تایید مفاد قرارداد در اداره‌کل امور حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالن سینما غدیر شهرکرد با استناد به ماده ۲۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت تا پس از تجهیز و بازسازی و با حفظ کاربری از آن بهره‌برداری شود.

کمبود سینما و نقش کمرنگ آن در سبد خانوارها

یک سالن سینما برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری

آرمان قلی‌پور دشتکی از فیلمسازان مستعد مستندسازی چهارمحال و بختیاری و عضو انجمن کارگردانان سینمای مستند ایران که تاکنون در عرصه ملی و بین‌المللی جوایز متعددی را کسب کرده است، با بیان اینکه مردم از فیلم‌های خوب استقبال می‌کنند اظهار داشت: در راستای عدالت فرهنگی باید زیرساخت‌هایی نظیر سینما را در اختیار مردم همه مناطق قرار داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین دغدغه یک فیلمساز، تولید و نمایش اثر است از این‌ رو باید بستر و زمینه مناسبی برای تحقق این مهم در اختیار هنرمندان قرار داده شود که این موضوع در استان به خوبی شکل نگرفته است.

کارگردان فیلم مستند "یک قایق روی دریا" که در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران بهترین کارگردانی را از آنِ خود کرده است تصریح کرد: حمایت ناکافی سبب شده تا بسیاری از طرح‌ها و فیلمنامه‌ها روی کاغذ بماند و به مرحله تولید و نمایش نرسد.

قلی‌پور ادامه داد: یک فیلمساز نه تنها دغدغه آن را دارد که طرح و ایده خود را به مرحله تولید برساند بلکه پس از تولید نیز انتظار دارد تا آن اثر هنری به دست مخاطب اصلی برسد و به نمایش گذاشته شود اما گاهی به سبب نبود حمایت جدی آثاری که تولید می‌شود به نمایش عموم گذاشته نمی‌شود.

ضرورت تقویت نگاه فرهنگی در استان‌ها

یکی دیگر از فلیمسازان استان و کارگردان نخستین تله فیلم سینمایی بلند چهارمحال و بختیاری(برف و آفتاب) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای حمایت از صنعت سینما نیاز است تا نگاه فرهنگی و هنری در استان‌ها تقویت شود، موضوع مهمی که هنوز در استان به خوبی شکل نگرفته است و ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی حمایت جدی از این بخش ندارند.

حسن جوانبخت قهفرخی افزود: تهیه یک فیلم به ویژه فیلم داستانی بلند نیاز به اعتبار و بودجه زیادی دارد اما همواره امکانات و بودجه‌ها در تهران و استان‌های بزرگ متمرکز شده است و سهم استان‌های کوچک از این میزان بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمینه آموزش و ورود جوانان مستعد به عرصه سینما و هنر بیش از گذشته فراهم شده است تصریح کرد: نهادی نظیر سینمای جوان نقش مهمی در کشف و بروز استعدادها داشته است اما از آنجاکه اعتبارات و امکانات محدود است نمی‌توان از این ظرفیت‌های انسانی به خوبی استفاده شود.

جای خالی شورای سینمایی در استان

یک سالن سینما برای جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری

رییس انجمن سینمای جوان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا نبود شورای سینمایی را از خلاهای مهم حوزه سینما در استان عنوان کرد و گفت: کارکرد این شورا سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و در نهایت حمایت از هنرمندان عرصه سینماست که ریاست آن برعهده استاندار و دبیری آن با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ناصر قائدی افزود: نبود این شورای سینمایی سبب شده تا حمایت‌هایی که باید از هنرمندان فیلمساز انجام گیرد محقق نشود، اگر چه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سه سال است که پیگیر تشکیل چنین شورایی است اما دستگاه‌های دیگر همراهی لازم را نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ و پس از تولید فیلم سینمایی "اسکی‌باز" ار فریدون نجفی تاکنون هر سال به طور میانگین یک فیلم سینمایی بلند داستانی در استان در کنار آثار متعدد مستند و فیلم کوتاه، تولید شده است، افزود: این در حالیست که ظرفیت‌های موجود در استان به شکلی است که ما می‌توانیم هر سال سه فیلم داستانی بلند را تولید کنیم اما نبود بودجه و امکانات مانع این مهم شده است.

سرانه سینما در استان؛ یک سینما به ازای یک میلیون نفر جمعیت

رییس انجمن سینمای جوان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سرانه سینما در استان بسیار ضعیف است گفت: سرانه سینما در جهان به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن و در کشور به ازای هر ۳۳۱ هزار نفر یک سالن سینماست اما این آمار در استان به ازای هر یک میلیون نفر یک سینما است.

قائدی افزود: نیاز به گستردگی و پراکندگی سالن‌های سینما در استان داریم تا هم فاصله مردم با بخش فرهنگ و هنر را کاهش داد و هم به رونق و پویایی صنعت سینما کمک کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین جشنواره فیلمسازی در استان به ۱۵ سال گذشته تحت عنوان جشنواره "بام ایران" بازمی‌گردد افزود: باید این جشنواره‌ها احیا شود و سالانه شاهد برگزاری رویدادهای هنری متعدد در این رابطه باشیم.

رییس انجمن سینمای جوان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ظرفیت‌های موجود در استان در عرصه فیلمسازی با امکانات و اعتباراتی که به آن اختصاص داده می‌شود متناسب نیست و از مسوولان درخواست می‌شود توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود یک هزار هنرمند استان چهارمحال و بختیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در عرصه سینما فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha