۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۲
کد خبر: 80834129
T T
۰ نفر
روايتگر سيره شهدا: شهداي ذوالفقاريه آبادان همچنان مظلوم هستند

تهران - مسوول ستاد اعزام راويان روحاني به كاروان هاي راهيان نور گفت:هنوز شهداي مدفون در گلزار شهداي ذوالفقاريه آبادان مظلوم هستند و شايسته است كاروان هاي راهيان نور هنگام بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس، اين گلزار را نيز زيارت كنند.

حجت الاسلام «محمدمهدي دياني» به خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: بيش از 177 شهيد در گلزار شهداي ذوالفقاريه آبادان مدفون هستند و اگرچه قبور اين شهدا ساماندهي شده ولي اين گلزار همچنان مظلوم و غريب است. چون كاروان هاي راهيان نور براي رفتن به مناطق عملياتي فاو از اين شهر عبور مي كنند ولي كمتر به اين گلزار توجه مي كنند.

مسوول ستاد اعزام راويان روحاني به كاروان ها و يادمان هاي دفاع مقدس گفت: شرح حال تعدادي از شهداي مدفون در گلزار ذوالفقاريه در كتاب «گلزارغريب» از سوي موسسه روايت سيره شهدا منتشر شده و به جز چند برنامه يا خبر كه در صدا و سيما و يا مطبوعات منتشر شده؛ كار مناسبي براي شناساندن شهداي مدفون در اين گلزار انجام نشده است.

وي در ادامه به طرح كاروان هاي راهيان نور اشاره كرد و گفت: بر اساس طرحي كه براي دانش آموزان در نظر گرفته شده، طي سه سال گذشته دانش آموزان دوم دبيرستان كه درس آموزش دفاعي دارند؛ به مناطق جنگي اعزام شده و از نزديك با مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس آشنا مي شوند.

دياني افزود: تمام اين دانش آموزان از مناطق عملياتي فاو بازديد مي كنند و شايسته است مسوولان كاروان هاي راهيان نور هنگام عبور از آبادان در گلزار شهداي ذوالفقاريه توقفي داشته باشند و دانش آموزان را با شهدايي كه در اين گلزار مدفون هستند؛ آشنا كنند.

اين استاد حوزه و دانشگاه درباره شهداي گلزار ذوالفقاريه نيز گفت: بسياري از اين شهداي گمنام از رزمندگاني بودند كه در مقاومت خرمشهر حضور داشتند ولي چون از شهرهاي ديگر آمده بودند و اهل خرمشهر و آبادان نبودند و از طرف ديگر مشخصات هويتي آنان مانند كارت و پلاك معلوم نبود، پس از شهادت مظلومانه و گمنام در اين گلزار به خاك سپرده شدند.

وي همچنين گفت: شهيد حجت الاسلام «شيخ محمدحسن شريف قنوتي» يكي از شهدايي است كه در اين گلزار آرميده و در مقاومت خرمشهر نقش بسزايي داشت.

دياني درباره قنوتي گفت: وي نماينده حضرت امام (ره ) در استان لرستان و اهل اروند كنار آبادان بود و زماني كه از حمله دشمن بعثي به خرمشهر آگاه شد تعدادي از نيروهاي حزب اللهي لرستان را به همراه خود به خرمشهر آورده و گروهي به نام الله اكبر را تشكيل داد و با دشمن در خرمشهر مقابله كرد.

وي افزود: بيشتر افرادي كه در مقاومت خرمشهر شركت داشتند شهيد قنوتي را در حال مبارزه مي ديدند كه با لباس روحانيت و اسلحه به دست مشغول جنگيدن با دشمن بود و بايد گفت وي هدايت معنوي و رهبري نيروهاي مدافع خرمشهر را در دست داشت و به آنان آرامش مي داد.

وي در ادامه گفت: حضور يك مجتهد و دانشمند در خط مقدم مبارزه در روحيه رزمندگان تاثير بسزايي داشت و به همين دليل تمام لحظات حضور شهيد قنوتي در خرمشهر به ويژه اخلاق و برخوردهاي اين شهيد بزرگوار در خاطره و ياد رزمندگان خرمشهر جاودانه شده است. مثلا خانم حسيني در كتاب «دا» از قنوتي ياد مي كند و مي گويد نيروهاي مدافع خرمشهر خجالت مي كشيدند تا در آن گرماي طاقت فرسا نوشابه اي را كه شيخ براي آنان آورده بود، بگيرند.

اين روايتگر سيره شهدا درباره رشادت هاي شهيد قنوتي گفت: اين روحاني در جلسه اي به «ابوالحسن بني صدر» گفت شما چه بخواهي و چه نخواهي ما در اين شهر مقاومت مي كنيم و بهتر است باعث آبروريزي براي خودت نشوي و اين شهيد والا مقام اينچنين در مقابل خيانت هاي بني صدر مي ايستاد و براي رزمندگان و مدافعان خرمشهر مهمات تهيه مي كرد.

به گفته وي، هر زماني كه شيخ قنوتي احساس مي كرد كه رزمندگان از نظر روحي در فشار هستند با آنها گفت و گو و حتي شوخي مي كرد و اين شهيد در طول بيست و چند روزي كه در خرمشهر مقاومت كرد خواب به چشمانش نيامد و شب ها پس از مناجاتي مختصر به جاي رزمندگان خسته به ديده باني و گشت مشغول مي شد كه همه اين ايثارگري ها از روح بلند اين مرد حكايت داشت.

دياني افزود: پس از واژگون شدن خودروي اين روحاني كه مورد حمله دشمن و اصابت گلوله آرپي جي قرار گرفت، قنوتي زخمي شده و نيروهاي عراقي پس از دستگيري، به او توهين كرده و مي گويند «اسرنا الخميني» يعني ما يك خميني را اسير كرديم ولي قنوتي به رغم اهانت ها و جسارت هاي دشمن بعثي، آنها را نصيحت مي كند.

مسوول ستاد ازاعزام راويان روحاني به كاروان هاي دفاع مقدس همچنين گفت: در فضاي مقاومتي كه در خرمشهر وجود داشت تنها حس ملي گرايي نبود كه روحيه رزمندگان را حفظ مي كرد، بلكه يك روح معنوي بر آنان حاكم بود و منشا آن در افرادي مانند شهيد قنوتي ديده مي شد كه تمام رساله عمليه خود را با جهاد در راه خدا آميخته بودند.

فراهنگ**1003**1440
۰ نفر