۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 80838855
T T
۰ نفر
مولانا يكي از ستارگان درخشان آسمان ادب فارسي است

كرمان-استاد زبان و ادبيات دانشگاه شهيد باهنر گفت: آسمان پرفروغ ادب ايران و ادب فارسي مزين به ستاره هاي درخشاني است كه در طول تاريخ است كه نه تنها به افول نگراييده بلكه روز به روز درخشش آنها چشمان ادب دوستان جهان را خيره تر كرده است.

دكتر احمد اميري خراساني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: جلال الدين محمد بلخي مشهور به مولوي يكي از بزرگترين شاعران ايراني است.

وي اظهار كرد: مولانا از عارفان و شاعران ايراني است كه هم از لحاظ بلندي افكار و شورانگيزي اشعار و هم حيث مقدار شعري كه از او باقي مانده است، از بزرگترين شاعران جهان است.

اين استاد زبان و ادبيات دانشگاه شهيد باهنر كرمان با اشاره به اين كه مولوي در خانواده اي متدين و مذهبي در بلخ زاده شد، گفت: پدر مولانا واعظ و منبري بود.

وي ادامه داد: با حمله مغول خانواده مولوي با نواحي مركزي ايران كوچ مي كنند و در آنجا با فريدالدين عطار نيشابوري ديدار مي كنند كه در اين ديدار عطار اسرار نامه خود را به پدر مولوي هديه مي دهد و و از او مي خواهد كه مواظب مولانا باشد.

اميري خراساني گفت: پس از اينكه مولانا در آسياي صغير اقامت مي گزيند، بعد از مرگ پدر به خواهش مريدان جانشين وي به عنوان مفتي و مجتهد در امور تعليم، تربيت و ارشاد ديني مريدان مي پردازد تا اينكه ملاقات تاريخي وي با شمس رخ مي دهد كه تحولات عظيمي در زندگي مولانا به وجود مي آورد كه ترك درس و بحث مي كند.

وي اضافه كرد: پس از اين ديدار خلوت نشيني هاي مولانا به عنوان يك مجتهد و واعظ او را تبديل به يك عاشق سرمست كرد اما كينه توزي دشمنان باعث فراغ اين دو شد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان با بيان اينكه شخصيت مولانا به گونه‌اي است كه براي دنياي جديد حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد و گذشت زمان هرگز گرد كهنگي را بر افكار و انديشه اين شخصيت بزرگ نخواهد نشاند، اضافه كرد: آثار هر كس دليل شخصيت اوست و مولوي با توجه به آثارش ستاره بي بديل شعر و ادب فارسي و عرفان اسلامي در جهان است تا جايي كه در چند سال اخير مثنوي مولوي جزو پرفروش ترين كتابهاي سال در دنيا شد.

اميري خراساني با اشاره اينكه شهرت مولانا به خاطر مثنوي است، ادامه داد: تنها كتابي كه با بسم الله شروع نمي شود مثنوي است چراكه مولانا معتقد است تمام مثنوي بسم الله و ترجمه بسم الله است.

وي اظهار كرد: تمام انديشه مولوي در مثنوي ترسيم شخصيت و چهره انسان كامل است كه به شيوه داستان در داستان به عنوان اثري در مكتب سمبليسم مطرح است و داستان ها و سخن هاي مولانا نماد چيز خاصي است كه مد نظر اوست.

براساس همين كتاب سترگ مثنوي ، مولوي شناسان و مولوي پژوهان بزرگي پديد آمدند كه از زمان گذشته تا به حال شرح هاي متعددي برآن نوشتند و اين چيزي جز عظمت، بزرگي و تاثيرگذاري شخصيت مولانا در ادب عرفان فارسي نيست و اين خود دليل بر جايگاه بزرگ مولانا در نشر افكار بلند انساني و تربيت روح انساني به سوي كمال، قداست و پاكي است.

كليات شمس يا ديوان غزليات اثر سترگ ديگر مولانا مي باشد كه بيانگر روح بي تاب، سرمست و عاشقانه وي است كه حكايت از ارتباط او با شمس تبريزي است.

استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شهيد باهنر كرمان با اشاره به اين كه مرگ مولانا در قونيه ، تركيه امروزي اتفاق افتاد، افزود: اما حيات معنوي و حضور علمي او همچنان نه تنها در ادب فارسي بلكه در سرتاسر دنيا ادامه يافته و به دنباله روان مكتب مولانا فرقه اي بنيان نهادند كه امروز به مولويه ها معروف اند و گاهي به نام درويشان چرخ زن نام مي برند.ك/3

7145/2624