۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۸:۱۹
کد خبر: 80841412
T T
۰ نفر
اعتراض ازبكستان به ادامه ساخت دو نيروگاه در تاجيكستان و قرقيزستان

دوشنبه - وزير امور خارجه ازبكستان با ادعاي اينكه نيروگاههاي 'راغون' و 'قمبراته' در تاجيكستان و قرقيزستان منابع آبي آسياي مركزي را با خطر مواجه مي كنند، خواستار مداخله سازمان ملل براي جلوگيري از ادامه ساخت اين نيروگاهها شد.

به گزارش ايرنا به نقل از دفتر مطبوعاتي وزارت خارجه ازبكستان 'عبدالعزيز كامل‌اف' گفت: ساخت اين دو نيروگاه بر بستر رودخانه هاي فرامرزي 'آمودريا' و 'سيردريا' در آسياي مركزي، اين منابع ارزشمند آبي مردم منطقه را با خطر مواجه مي كند.

وي افزود: طرحهاي تاجيكستان و قرقيزستان براي احداث نيروگاههاي بزرگ با سدهاي عظيم، ازجمله سد 'راغون' با ارتفاع 350 متر در بستر 'آمودريا' و 'قمبراته' با ارتفاع سد 275 متر بر بستر رودخانه 'سيردريا' نگران كننده است.

وزير امور خارجه ازبكستان تصريح كرد: ساخت اين نيروگاهها در مناطقي انجام مي‌شود كه احتمال زلزله با ريشتر بالا وجود دارد از اين رو در صورت بروز زلزله، تلفات انساني زيادي را به دنبال خواهد داشت.

ازبكستان پيشتر نيز بارها تلاش كرده بود تا با بهره‌گيري از ابزارهاي گوناگون اقتصادي، سياسي و نظامي مانع از ساخت و تكميل سد و نيروگاه راغون در تاجيكستان شود.

تاجيكستان و قرقيزستان مي‌گويند اين نيروگاه‌ها سبب كم‌آبي يا بي‌آبي براي د‌يگر كشورهاي منطقه نخواهند شد.

در صورت راه اندازي نيروگاه برق آبي راغون در تاجيكستان بخش زيادي از مشكل كمبود برق اين كشور رفع خواهد شد.

تاجيك ها مي گويند ازبكستان بيش از نيمي از زمينهاي كشاورزي منطقه را در اختيار دارد و از 60 درصد ذخاير آبي آسياي مركزي استفاده مي‌كند بطوريكه مشكل بوجود آمده براي درياچه آرال ناشي از سوء‌استفاده‌هاي ازبكستان و استفاده‌هاي بي‌رويه از آب منطقه است.

آساق**1663**1577
۰ نفر