ساخته نشدن فيلم زندگي شهيد دکتر چمران به عنوان يک الگو ، جاي تاسف دارد

مشهد- برادر شهيد چمران و عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: جاي تاسف دارد که هنوز نتوانسته ايم فيلم زندگي دکتر مصطفي چمران را به عنوان يک الگو بسازيم.

به گزارش ايرنا ، 'مهدي چمران' روز چهارشنبه در هشتمين همايش 'مثل چمران' که با حضور اعضاي دفتر تشکلهاي دانش آموزي شهر مشهد در تالار تربيت اين شهر برگزار شد، افزود:آموزش بر مبناي الگوسازي و نشان دادن سرمشق و اسوه يک روش پذيرفته شده است و ما بايد با نشان دادن زندگي الگوهايي مثل شهيد چمران از اين روش بهره ببريم.

وي در اين همايش که به مناسبت هشتاد و يکمين سالگرد تولد اين شهيد بزرگوار تشکيل شده بود، گفت: وقتي در يک سيستم آموزشي و تربيتي الگو نباشد مثل پا گذاشتن در راه صعود کوهي است که نمي دانيم قله اش کجاست.

وي با تاکيد بر اينکه الگوي ما پيامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و شاگردان صديق مکتب آن بزرگواران است ،افزود: هر چه قدر الگو بالاتر و زيباتر باشد حرکت انسان به سوي تعالي سطح بالاتري خواهد گرفت.

وي با بيان اين که آدمي دوست دارد که الگوها و سرمشق هايش را ببيند و در زندگي اش دست يافتني باشد، اظهار داشت:به همين خاطر شهداي ما بهترين الگوها هستند.

او گفت:جوانان، داشتن الگو را دوست دارند و وقتي در خلا الگويي قرار گيرند اگر خيلي خوب باشند يک قهرمان ورزشي را الگو مي گيرند و اگر از اين حد پايين تر باشند يکي از هنرپيشه هاي هاليوودي يا هنگ کنگي را قهرمان خود مي کنند.

وي تاکيد کرد: ما وظيفه داريم که الگوهاي زيباي جامعه را به جوانانمان نشان دهيم تا در خلا الگويي قرار نگيرند و به سمت الگوهاي کاذب پيش نروند.

وي با بيان اينکه مصطفي چمران شخصيتي بود که هر کس هر چه مي خواست در او مي يافت افزود: اين شهيد، دانشمند، دانشجو، عارف، مدير، سازمانده، قهرمان، رزمنده، صنعتگر، هنرمند، شاعر،نويسنده، نقاش، عکاس، فرمانده و تحليلگر سياسي بود.

مهدي چمران گفت:اگر کسي علم و تخصص بخواهد مي تواند عالي ترين درجات علمي را در اين شخصيت بيابد چرا که او در دانشگاه 'برکلي' کاليفرنياي آمريکا درس خوانده و پژوهش کرده بود و دانشنامه دکتري او تا همين چند سال پيش در اين دانشگاه تدريس مي شد.

او افزود:اگر کسي به دنبال يک قهرمان براي الگو باشد چمران نمونه اي بي نظير از يک قهرمان واقعي است و فقط در يک نمونه در خلال فتح سوسنگرد با دو رزمنده ديگر به مقابله با انبوه تانکهاي دشمن بعثي رفت و با فراري دادنشان گروه عظيمي از رزمندگان را از حلقه محاصره دشمن نجات داد.

وي گفت:شهيد چمران قبل از پيروزي انقلاب در لبنان پيش بيني کرد که انقلاب اسلامي ايران پيروز شده و همسايگان شمالي ايران به دامان اسلام باز مي گردند که اين خود، نشان از عمق شناخت و تحليل سياسي درست وي دارد.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران افزود:شهيد چمران خود به من مي گفت که ياسر عرفات با وي مشورت مي کرده و تحليل هاي سياسي او را مي پذيرفته است.

چمران گفت:شهيد چمران يک مدير سازمان دهنده بود که هر جا پا گذاشت تشکيلاتي را ايجاد کرد به طور مثال انجمن اسلامي دانشجويان در آمريکا، انجمن اسلامي دانشجويان مسلمان، انجمن اسلامي دانشجويان در اروپا، کنفدراسيون دانشجويان ايراني، گروه زيرزميني سماع در مصر، تشکيلات حرکه المحرومين و امل در لبنان و ستاد جنگهاي نامنظم در ايران از جمله سازمانهايي است که وي در تشکيل آنها نقش محوري داشته است.

وي افزود:روش تربيتي شهيد چمران اين نبود که نصيحت و سخنراني کند و درس دهد و برود بلکه وي با زندگي همراه کساني که آنها را تربيت مي کرد و حضور لحظه به لحظه در کنارشان در شب و روز ، مواقع خطر و شرايط عادي، آنها را پرورش مي داد.

وي تاکيد کرد:روش تربيتي شهيد چمران روش استفاده از چماق و چوب و دعوا و نمره نبود.

1922/659