۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 80843452
T T
۰ نفر

ترافيك ؛ معضل چهارفصل كلانشهر رشت

۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 80843452
ترافيك ؛ معضل چهارفصل كلانشهر رشت

رشت - همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، كلانشهر رشت همچون ديگر كلانشهرها شاهد حجم وسيعي از خودروهايي است كه موجب ترافيك سنگين در خيابان ها شده اند اما اين معضل تنها مربوط به فصل پاييز نيست و شهروندان در چهار فصل سال با توقف هاي طولاني در خيابان ها مواجه اند كه بايد براي رفع آن تدابيري اصولي انديشيده شود.

پاييز ، اگرچه پايان تعطيلات و ميزباني كلانشهر رشت از ميهمانان تابستاني است و اين تصور را ايجاد مي كند كه معضل ترافيك حاصل از حضور ميهمانان رفع شده؛ اما نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصيلي و تردد خودروها براي رسيدن گروه هاي مختلف آموزشي اعم از دانش آموزان ، دانشجويان و فرهنگيان به سنگرهاي علم و دانش بر گره هاي ترافيكي اين كلانشهر افزوده است .

حضور دانش آموزان و دانشجويان در سنگر هاي علم و دانش اگرچه شور و نشاطي دوباره به عرصه آموزشي بخشيده، اما ايست و حركت هاي ممتد در خيابان هاي شلوغ، شيريني اين روزهاي پرخاطره را به كام رانندگان منتظر تلخ كرده است .

هرچند ترافيك همراه هميشگي رانندگان خيابان هاي شلوغ كلانشهر رشت بويژه در ساعت هاي خاصي از شبانه روز است ، اما در اين بين نيروهاي راهنمايي و رانندگي با اجراي طرح هاي ترافيكي در كاهش اين معضل نقش موثري دارند .

در همين رابطه ، رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي گيلان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا رفع معضل ترافيك كلانشهر رشت را مستلزم همكاري و تعامل دستگاه هاي اجرايي متولي و رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان عنوان كرد .

سرهنگ 'سيد تقي اميني' با بيان اينكه استان گيلان و كلانشهر رشت به دليل ورود حجم بالاي مسافر در ايام تابستان و ديگر ايام تعطيل با ترافيك سنگين مواجه است ، گفت : اين حجم ترافيك در ايام پاياني تابستان به دليل افزايش تردد شهروندان براي خريد لوازم مدارس و در آغاز فصل پاييز و بازگشايي مدارس به علت عبور و مرور خودروهاي شخصي و برقرار نشدن منظم سرويس مدارس افزايش مي يابد .

وي با اشاره به اقدامات پليس راهور استان براي كنترل ترافيك در آغاز سال تحصيلي در كلانشهر رشت گفت : شناسايي تمامي مراكز آموزشي كلانشهر رشت و حضور 417 نيروي راهنمايي و رانندگي در اين نقاط از جمله اقدامات انجام گرفته است .

رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي گيلان ساماندهي سرويس مدارس را از ديگر اقدامات انجام گرفته براي كاهش بار ترافيكي شهر رشت دانست و افزود: پنج هزار و 724 راننده سرويس مدارس در استان براي دريافت كارت تردد آموزش هاي لازم را ديده اند كه پس از دريافت مجوز و تاييد صلاحيت از سوي اداره كل آموزش و پرورش گيلان ، فعاليت خود را آغاز كرده اند .

سرهنگ اميني برخورداري از صلاحيت هاي فردي و التزام به رعايت اخلاق و قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان را مهمترين هدف ساماندهي سرويس مدارس عنوان كرد .

وي گفت : بروز رفتارهاي غيراخلاقي و خلاف قانون از سوي رانندگان، تاثيرات آموزشي مخربي بر دانش آموزان دارد .

رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي گيلان همچنين نصب و راه اندازي دوربين هاي ثبت تخلف را اقدام ديگر راهنمايي و رانندگي براي كنترل ترافيك خواند و گفت: تمامي تخلفات رانندگان از جمله توقف ممنوع و عبور از چراغ قرمز توسط اين دوربين ها ثبت و جريمه تخلف به همراه تصوير به آدرس پستي مالك خودرو ارسال مي شود .

وي با اشاره به راه اندازي اين دوربين از ماه گذشته در بلوار شهيد انصاري شهر رشت افزود: تاكنون يك هزار و 234 مورد تخلف در اين منطقه ثبت شده كه بيشترين آن مربوط به توقف هاي ممنوع و تجاوز به محل هاي عبور عابران پياده بوده است.

به گفته سرهنگ اميني؛ 14 نقطه ديگر براي راه اندازي دوربين هاي ثبت تخلف در شهر رشت شناسايي شده است.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي گيلان در ادامه سخنانش با تاكيد بر لزوم نهادينه شدن فرهنگ رانندگي در جامعه تصريح كرد : رعايت و احترام به قوانين ومقررات راهنمايي و رانندگي وظيفه قانوني و شرعي و نيازمند دروني شدن فرهنگ ترافيك در رانندگان است .

به گزارش ايرنا ، تاخير در آغاز فعاليت سرويس مدارس و استفاده از خودروهاي شخصي را شايد بتوان مهمترين دليل شلوغي خيابان ها در هفته هاي نخست آغاز سال تحصيلي دانست اما بي شك معضل ترافيك رشت فراتر از فصل پاييز ، معضلي چهار فصل است كه ريشه در عوامل فرهنگي و نبود فضاي نامناسب شهري اين كلانشهر دارد .

نبود زيرساخت ها ، فرهنگ ضعيف استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي ، رعايت نكردن حق تقدم ، نبود وسايل نقليه عمومي كافي و عرض كم خيابان ها و وجود پاركينگ هاي عمومي معدود را مي توان از عوامل ايجاد گره كوري دانست كه رسيدن به مقصدها را در كلانشهر رشت و ديگر كلانشهرها با دشواري مواجه كرده است .

رهايي از ايست و حركت هاي متوالي و كلافه كننده در خيابان هاي كم عرض رشت كه با آغاز سال تحصيلي كندتر از قبل شده ، با توجه به افزايش جمعيت و تعداد خودروها در مركزيت استاني كه به لحاظ جاذبه هاي گردشگري ، شرايط آب وهوايي مناسب و وجود بزرگراه مقصد چهار فصل بسياري از گردشگران است ؛ مستلزم برنامه ريزي هاي آينده نگر و اجراي طرح جامع ترافيك با همكاري دستگاه هاي اجرايي متولي است تا شهر باران هاي نقره اي علاوه بر جلب رضايت شهروندان ، ميزباني شايسته براي مسافران باشد .

در همين رابطه ، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري كلانشهر رشت در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ، با اشاره به ضرورت اجراي طرح هاي بلند مدت ، ميان مدت و كوتاه مدت طرح جامع ترافيك براي رفع معضل ترافيك شهر رشت اظهار كرد : اجراي اين طرح ها نيازمند تخصيص اعتبارات لازم است .

' فرامرز جمشيدپور' اجراي دو خط قطار شهري را از اصول مهم طرح جامع ترافيك شهر رشت عنوان كرد و افزود : خط نخست اين پروژه از ابتداي بلوار شهيد افتخاري ، ميدان يخسازي ، خيابان بيستون ، خيابان شريعتي و خط دوم آن از جاده رشت به تهران براي پوشش مسكن مهر ، بلوار امام خميني (ره ) ، ميدان شهرداري ، بلوار شهيد انصاري تا فرودگاه سردار جنگل رشت را شامل مي شود .

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري كلانشهر رشت با بيان اينكه اجراي پروژه قطار شهري بخش زيادي از مشكل ترافيك اين كلانشهر را رفع مي كند ، گفت : اجراي اين پروژه پس از تاييد كميته فني مستلزم دريافت تاييديه شوراي عالي ترافيك كشور است .

جمشيد پور با بيان اينكه ايجاد 26 ايستگاه بين شهري براي پروژه قطار شهري در نظرگرفته شده خاطرنشان كرد : هزينه پيش بيني شده اجراي اين پروژه 30 هزار ميليارد ريال است .

وي تقويت سامانه اتوبوس راني را از ديگر اصول طرح جامع ترافيك كلانشهر رشت دانست و تصريح كرد : براساس اين طرح ، تا سال 1410 شمسي تعداد اتوبوس هاي شهري بايد به 200 دستگاه برسد كه در حال حاضر 77 اتوبوس در شهر رشت وجود دارد .

مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري كلانشهر رشت افزايش تعداد اتوبوس هاي شهري را نيازمند احداث خط ويژه دانست و گفت : احداث خط ويژه علاوه بر ايجاد محدوديت براي ورود خودروهاي شخصي به هسته مركزي شهر، امكان ارائه خدمات بهتر به همشهريان را فراهم مي كند.

جمشيدپور همچنين اعمال محدوديت هاي ترافيكي و احداث پاركينگ در حاشيه اين هسته مركزي شهر را از برنامه هاي ميان مدت طرح جامع ترافيك كلانشهر رشت عنوان كرد .

وي با بيان اينكه در حال حاضر امكان پارك روزانه 70 هزار خودرو در هسته مركزي شهر رشت وجود دارد، گفت: از اين ميزان پارك خودرو ، روزانه 20 هزار خودرو در 18 پاركينگ و 50 هزار خودرو در يك هزار و 500 فضاي پارك حاشيه اي هسته مركزي انجام مي شود .

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري كلانشهر رشت پاركينگ ها و فضاي حاشيه اي موجود در هسته مركزي كلانشهر رشت را پاسخگوي خودروهاي موجود ندانست از اين رو بر ضرورت احداث پاركينگ هاي جديد تاكيد كرد .

جمشيدپور خط كشي هاي طولي ، نصب سرعت گير ، ايمن سازي ، احداث پل هاي عابر پياده و اجراي طرح هاي اصلاح هندسي را از برنامه هاي كوتاه مدت سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري كلانشهر رشت براي رفع معضل ترافيك عنوان كرد .

وي با تاكيد بر ضرورت برنامه ريزي براي رفع معضل ترافيك كلانشهر رشت خاطرنشان كرد : ايجاد خط ويژه و محدوديت ورود خودروهاي شخصي از مهمترين اولويت هاي رفع اين مشكل است .

فرماندار رشت نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي هاي جامع براي رفع معضل ترافيك كلانشهر رشت اظهار كرد : اجراي طرح جامع ترافيك يكي از اقداماتي است كه در رفع اين معضل موثر است .

' سيد ولي الله عظمتي ' رفع معضل ترافيك كلانشهر رشت را نيازمند همكاري دستگاه هاي اجرايي متولي از جمله شهرداري دانست و افزود : جلسات متعددي به منظور اجراي طرح هاي ترافيكي و هماهنگي نهادهاي متولي براي روان سازي ترافيك در اين شهر از سوي فرمانداري انجام گرفته است .

وي با تاكيد براينكه رفع معضل ترافيكي نيازمند اجراي طرح هاي ترافيكي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت است ، گفت : ساخت پل هاي روگذر و زيرگذر و احداث خيابان هاي جديد از جمله طرح هاي بلندمدت براي رفع اين معضل است .

فرماندار رشت ساخت كمربندي كلانشهر رشت به طول 90 كيلومتر كه از خمام ، آقا سيد شريف ، امامزاده هاشم ، سنگر و كوچصفهان عبور مي كند را ازديگر طرحهاي بلند مدت رفع معضل ترافيك اين شهر عنوان كرد .

عظمتي با اشاره به آغاز عمليات اجراي اين كمربندي خاطر نشان كرد : ساخت اين پروژه با تخصيص اعتبار اوليه بالغ بر70 ميليارد ريال شروع شده كه به علت كمبود اعتبار با كندي مواجه است .

وي افزود : احداث كمربندي رشت با خارج كردن خودروهاي ورودي از غرب و شرق استان بار ترافيك را در اين كلانشهر كاهش مي دهد .

ترافيك و مشكلات آن، وجه مشترك كلانشهرهاي كشور است اما آنچه كلانشهر رشت را از ديگر همترازان خود جدا كرده؛ باري است كه نبود ثبات مديريت شهري در سال هاي اخير و اجرايي نشدن طرح جامع ترافيكي بر اين شهر افزوده است .

رفع معضل ترافيك كلانشهر رشت، نيازمند آماده سازي زيرساخت هاي لازم براي ارتقاي سطح خدمات با افزايش وسايل حمل و نقل عمومي و اجراي طرح هاي جامع با تعامل مسوولان ارشد استان و شهرداري و شوراي شهر كلانشهر رشت است .

بي شك با بي توجهي به افزايش خودرو در خيابان هاي كم عرض و ادامه اين معضل چهار فصل ، كلانشهر رشت در سال هاي آينده با بن بست ترافيكي جبران ناپذيري مواجه خواهد شد.

گزارش از: راحله محمدعليزاده



7292/695