۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85463212
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

رشت اسیر ترافیک؛ زمان‌های طلایی که در راه‌بندانها هدر می‌رود

رشت - ایرنا - ترافیک از موضوعات پیچیده کلانشهرها و مناطق پرتردد است و رشت هم از این قاعده مستثنی نیست، اغلب شهروندان و مسافران در این شهر زمان‌های طلایی بسیاری را در راه‌بندان صرف کرده اند و می کنند. نفسِ رشت سالهاست که دربند این معضل است.

به گزارش ایرنا، مساله ای که بخش عمده آن ناشی از وضعیت خیابان ها و معابر و در واقع ساختاری شهری این شهر و عدم ظرفیت آنها برای پذیرش حجم انبوه خودروهایی است که دایم بر تعدادشان افزوده می شود و برون رفت از آن، تدبیر اساسی و همتی اساسی‌تر و یا به عبارتی به مفهوم واقعی جهادی از سوی مسئولان مرتبط و همکاری مردم می طلبد.

ترافیک سالهاست مساله جدی این شهر گردشگری است که در تمام این سالها چون بسیاری از مسائل عمده و جدی شهری در میانه دعواهای کشدار و طولانی شورای شهر و شهرداری فراموش شده بود اما اینک که اندکی این دعواها فروکش کرده و مدیریت شهری ثباتی یافته انتظار می رود فکری برای این موضوع شود.

این معضل برای مردم رشت و گیلان مساله ای روزمره و همیشگی است که در تمام طول روز گرفتار آنند و برای فرار از آن از کوچه پس کوچه های تودرتو و پیچ در پیچ شهر استفاده می کنند ضمن آنکه همه آنانی که به این شهر سفر کرده اند تجربه ترافیک های سنگین و قفل خیابان های شهر را داشته اند.

ترافیکی که تقریبا در همه ایام سال و همه ساعات روز بر شهر حاکم است اما برخی روزها که کم هم نیست و برخی ساعات روز به اوج می‌رسد و در این میان زمان‌هایی که در آمد و شدها هدر می‌رود، این معضل پیچیده علاوه بر اتلاف وقت بر کیفیت زندگی شهروندان و هوای شهر هم آثار منفی دارد.

اینک شهروندان رشتی سال‌هاست که در کنار مشکلات متعدد شهری اعم از آلودگی رودخانه‌ های زرجوب و گوهررود، پسماند، بافت‌های فرسوده و ساختار شهری ۴۰ سال قبل و خیابان‌های قدیمی و کم عرض جز معدود مسیرهای اصلی، گرفتار معضل ترافیک هم هستند.

خیابان‌های رشت اعم از نواب، مطهری، چهارراه گلسار، خیابان تختی و سایر خیابان‌های اصلی هسته مرکزی شهر اغلب ساعات به ویژه صبح ظهر و غروب اسیر ترافیکهای سنگین است.

ترافیک علاوه بر بروز مشکلات در حوزه حمل و نقل توام با ساختار قدیمی و فرسوده و کوچه پس کوچه های باریک موجب اختلال در ارائه خدمات اورژانس و آتش‌نشانی و سایر دستگاه های خدمات رسانی می‌شود و در این میان بی‌رغبتی شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، وجود خودروهای تک‌سرنشین و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هم که دلایل متعددی هم در پس خود دارد در اینجا نمود محسوسی می یابد.

خیابان‌های رشت اعم از نواب، مطهری، چهارراه گلسار، خیابان تختی و سایر خیابان‌های اصلی هسته مرکزی شهر در اغلب ساعات به ویژه صبح و غروب اسیر ترافیک استیکی از شهروندان رشتی با گلایه از وضعیت ترافیک می گوید: هر ساله خودروهای جدید بسیار بر تعداد وسایل نقلیه موجود افزوده می شود در حالیکه خیابان‌ها و معابر شهر گنجایش افزایش خودرو را ندارند.

وی بیان کرد: ترافیک در برخی از خیابان‌های رشت به حدی سنگین است که برای رسیدن به مقصدی که در شرایط عادی نهایت یک ربع زمان لازم است گاه بیش از یک ساعت زمان می برد.

این شهروند با بیان اینکه رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان موجب تشدید ترافیک می‌شود، می افزاید: نبود فرهنگ درست رانندگی و وجود خودروهای تک سرنشین موجب شده تا شهروندان رشتی هر روز گرفتار ترافیک شوند.

یکی دیگر از شهروندان معتقد است: وقتی که ساختار شهر عموما همان است که ۲۰، ۳۰ سال قبل بود و همچنان بخش عمده شهر بافت های فرسوده است و اگر جایی هم ساخت و ساز شده بی توجه به طرح تفضیلی و طرح جامع شهری انجام شده و خیابان کشی ها و معابر و غیره در آن لحاظ نشده است.

مسعود مریان می‌گوید: فضا و مبلمان شهری در رشت چون سایر کلانشهرهای کشور به روز نشده که این وضعیت بر همه ابعاد زندگی مردم شهر و نیز فرهنگ رانندگی آنها اثر گذاشته است.

علیرضا درودی رشتوند دیگری است که در این باره می گوید: تردد وسایل نقلیه تک سرنشین از جمله عوامل ترافیک است در حالیکه شهروندان می‌توانند با استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای کاهش یا رفع این مشکل کمک کنند.

وی اظهار می کند: رشت از شهرهای گردش پذیرست و در ایام تعطیلات و آخر هفته مسافران زیادی وارد این شهر می‌شوند این موضوع نیز دلیلی برای بروز ترافیک است چنانکه آخر هفته ها گاه در ترافیک های سه، ۴ ساعتی در ورودی های شهر گرفتار شده ایم و تقریبا معضل همیشگی آخر هفته های ماست و باید برای این مساله در سیستم شهری چاره اندیشی مناسبی شود که از جمله آنها ایجاد جاده کمربندی کاملی در دور شهر برای انتقال ترافیک عبوری مسافران به خارج شهر است.

یکی دیگر از همشهریان هم با اشاره به نبود پارکینگ مناسب و کم عرض بودن خیایان‌های رشت اشاره کرده و می گوید: کم عرض بودن خیابان‌ها و پارک دوبله توسط برخی از رانندگان موجب تشدید ترافیک می‌شود.

کارشناسان حوزه ترافیک نیز ضعف جدی شبکه و ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای تک سرنشین، نبود فضای پارک مناسب و ساختار قدیمی شهر و عدم به روزسازی و اصلاح ساختار شهری و توسعه معابر به تناسب افزایش جمعیت و نیازهای شهری را از مهمترین دلایل ترافیک رشت دانسته و توجه به آموزش فرهنگ ترافیک و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و ساختاری شهر را راه برون رفت از این مشکل می‌دانند.

رشت اسیر ترافیک؛ زمان‌های طلایی که در راه‌بندانها هدر می‌رود

رشت نیازمند فضای مناسب برای پارک خودرو

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در این رابطه گفت: نبود فضای پارکینگ و پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه، انباشت مطب‌های پزشکی در یک نقطه و نبود دسترسی محلی و نیز پارکینگ از مهمترین چالش های حوزه ترافیک رشت است.

نبود فضای پارکینگ و پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه، انباشت مطب‌های پزشکی در یک نقطه و نبود دسترسی محلی و پارکینگ از مهمترین چالش حوزه ترافیک در شهر رشت است. سرهنگ امیر طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خیابان‌های رشت نسبت به ۳۰ سال گذشته تغییر نیافته در حالیکه سالانه ۱۵۰ هزار خودرو در گیلان شماره‌گذاری می‌شود و خودروهای فرسوده هم از چرخه خارج نمی‌شوند.

وی بیان کرد: پیش از این برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت و با هدف بهبود وضعیت ترافیک، ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا تسهیلات پرداخت می‌شد و مردم وسایل نقلیه فرسوده را تحویل می‌دادند اما این موضوع از سال‌های گذشته به بخش خصوصی سپرده شد و ضمن آنکه مشوق ها هم برداشته شد و با وجود تورم برای خروج خودروهای فرسوده رغبتی نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در ادامه با تشریح وضعیت ترافیک خیابان‌های رشت اظهار کرد: ساختمان‌های بزرگ پزشکان در رشت سایر مجتمع‌ها در بخشی از محدوده مرکزی رشت بدون در نظرگرفتن فضای پارک مناسب خود از معضلاتی است که موجب بروز مشکلات و گره های ترافیکی می‌شود.

وی با بیان اینکه نبود دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات رانندگی، هوشمند نبودن چراغ‌های رانندگی و تمرکز بر حضور پلیس برای کنترل وضعیت ترافیک دلیل دیگری بر مشکل ترافیک رشت است، افزود: تعداد نیروهای پلیس به اندازه وسایل نقلیه و شرایط ترافیکی این شهر نیست؛ اگر ساعت ۱۲ شب فراموش شود چراغ راهنمایی و رانندگی در وضعیت چشمک زن قرار گیرد رانندگان باید بیهوده پشت چراغ سبز بایستند؛ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کدام مرکز استان مربوط به دهه ۶۰ است؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان اظهار کرد: تمام این موضوعات بار ترافیکی پرحجمی را طول روز در سطح شهر ایجاد می‌کند ضمن اینکه نبود زیرساخت کافی و مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس، تاکسی و عدم تمایل شهروندان به استفاده از وسلیه نقلیه شخصی از دلایل دیگر مشکل ترافیک است.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کدام مرکز استان مربوط به دهه ۶۰ است؟

ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی

وی توجه به حمل و نقل عمومی و اختصاص فضای پارک مناسب برای توقف وسایل نقلیه در کوتاه مدت را از راهکارهای مقطعی رفع مشکل ترافیک رشت دانست و افزود: برای رفع یا کاهش ترافیک در محدوده خیابان نواب (محل ساختمان های پزشکان) می‌توان با انتقال ایستگاه سواری های مسافربری برون شهری مسیر تالش - آستارا در پل بوسار به ابتدای جاده پیربازار و اختصاص فضای این ایستگاه برای پارکینگ اقدام کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان اظهار کرد: توجه به دوربین‌ها، چراغ‌های هوشمند، هوشمندسازی شهر از جمله مواردی است که می‌تواند در درازمدت و کوتاه‌مدت رشت را از ترافیک رها کند.

توجه به دوربین‌ها، چراغ‌های هوشمند، هوشمندسازی شهر از جمله مواردی است که می‌تواند در درازمدت و کوتاه‌مدت مردم را از وضعیت ترافیکی رشت فاصله دهد. وی با بیان اینکه شهرداری رشت تنها متولی رفع مشکلات ترافیکی این شهر نیست، اضافه کرد: همه دستگاه‌ها (۳۲ نهاد و سازمان) هر کدام در آموزش فرهنگ ترافیک، فرهنگ‌سازی و بسترسازی نقش دارند؛ در حالیکه با بروز یک گِره ترافیکی تمام نگاه‌ها به سمت پلیس و شهرداری است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان در ادامه با اشاره به برنامه‌ شهرداری رشت برای احداث پنج تقاطع غیرهمسطح اظهار کرد: این اقدام شهرداری کار جهادی است که در ۱۵ سال گذشته شاهد اجرای چنین پروژه‌هایی در این شهر نبودیم؛ با بهره‌برداری از این تقاطع‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیک رشت کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: مسئولان شهرداری رشت تمام تلاش‌ها را برای اجرای پروژه احداث تقاطع‌ غیرهمسطح به کار گرفته‌اند؛ پیشرفت این پروژه‌ها خوب بوده و با اتمام آنها بارترافیکی کاهش یافته و شهروندان بازخورد آن را خواهند دید.

توصیه پلیس به شهروندان

سرهنگ طالبی تاکید کرد: شهروندان همه کنترل‌ها و نظارت‌ها را به پلیس نسپارند؛ پلیس در صورت مشاهده تخلف می‌تواند اعمال قانون کند؛ روزانه تعداد زیادی تخلفات رانندگی از چشم نیروهای پلیس پنهان می‌ماند.

وی از خانواده‌ها خواست تا از رفتارهای پرخطر فرزندان جوان خود در حوزه ترافیک مراقبت کنند و اگر جایی شنیدند که فرزندشان بد رانندگی می‌کند حتما برخورد کنند و کنترل‌ را تنها به سمت و سوی برخوردهای قهری پلیس نبرند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان گفت: صاحبان کسب و کار که معمولا خودروی خود را از ساعات نخست صبح تا پایان فعالیت جلوی مغازه‌شان پارک می‌کنند می‌توانند وسایل نقلیه شان را در فضای مناسب‌تری پارک کنند تا شهروندان برای توقف لحظه‌ای؛ اقدام کرده و دسترسی‌های محلی مردم آسان‌تر شود.

رشت اسیر ترافیک؛ زمان‌های طلایی که در راه‌بندانها هدر می‌رود

تکمیل نواقص شبکه معابر و تقویت ناوگان عمومی؛ موثر در کاهش ترافیک

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت گفت: رفع و کاهش مشکل ترافیک رشت از ۲ دیدگاه شامل مدیریت ترافیک در وضع موجود و برنامه‌ریزی برای کنترل و ارتقاء سطح کیفی مدل های ترافیکی در سال‌های آینده قابل پی‌گیری و برنامه‌ریزی است.

علیرضا عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایمن‌سازی و نظم‌بخشی مسیر ترافیک، مدیریت ناوگان‌ بخش حوزه حمل و نقل خصوصی و عمومی اعم برنامه‌ها برای مدیریت ترافیک وضع موجود رشت است که با جدیت دنبال می‌شود.

ایمن‌سازی و نظم‌بخشی مسیر ترافیک، مدیریت ناوگان‌ بخش حوزه حمل و نقل خصوصی و عمومی اعم برنامه‌ها برای مدیریت ترافیک وضع موجود رشت است که با جدیت دنبال می‌شود. وی عنوان کرد: در این راستا برنامه‌های کوتاه و میان مدت نیز برنامه‌ریزی شده که از جمله پروژه‌های طرح میثاق شامل (احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و بازگشایی‌ها)، برای بهبود و افزایش ظرفیت تقاطع‌ها توسط حوزه عمرانی شهرداری رشت اجرایی شده‌است.

عزیزی با بیان اینکه همه برنامه‌ها در کنار توسعه شبکه معابر حمل و نقل خصوصی و تکمیل رینگ‌ها معنا می‌یابد، افزود: پروژه‌های برنامه‌ریزی شده میان مدت و کوتاه مدت شهرداری رشت شامل اتصال قسمت شمالی به غربی و شرقی پروژه بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی «ژ۵» بوده که هلال احمر را به پیله داربن (پیله داربن نام روستایی است که در حد فاصل شهرستان رشت و دهستان پیربازار قرار دارد) متصل می‌کند و در مراحل بعد به نوار شرقی سمت آج بیشه و نوار غربی سوی میدان جهاد و بلوار شهید افتخاری متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای احداث رینگ ۹۰ متری کار اساسی‌تر شهرداری رشت است که مطالعات مرحله نخست (از میدان گیل به سمت مبادی شرقی به سمت لاکان و بعد اتصال به بلوار شهید افتخاری) انجام شده‌است.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه توسعه شبکه و معابر حمل و نقل خصوصی نگاه کلان‌تر در حوزه کاهش مشکلات ترافیک است اضافه کرد: توسعه شبکه و معابر حمل و نقل خصوصی موجب تکمیل رینگ‌های هسته مرکزی و رینگ دوم خواهد شد.

توسعه حمل و نقل همگانی؛ راهکار اصلی

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه موارد یاد شده به نوعی مُسکن بوده و راهکار اصلی برای رفع معضل ترافیک رشت و غالب شهرهای کشور، توسعه حمل و نقل همگانی است اضافه کرد: توسعه حمل و نقل همگانی از سیاست‌های شهرداری رشت است.

راهکار اصلی حل معضل ترافیک رشت و غالب شهرهای کشور، توسعه حمل و نقل همگانی است. وی با تشریح برنامه‌ شهرداری رشت برای توسعه حمل و نقل همگانی عنوان کرد: افزایش ناوگان اتوبوسرانی و بروزرسانی آن در دستور کار است تا از این طریق ناوگان حمل و نقل عمومی شهر توسعه یابد.

عزیزی افزود: مطالعات هوشمندسازی حمل و نقل نیز از سال گذشته در رشت آغاز شد؛ این مهم در بسترهایی از جمله حمل و نقل همگانی، تاکسیرانی، مدیریت پارکینگ، مدیریت تقاطع‌ها، ثبت تخلفات، پیش‌بینی و مدیریت جریان ترافیک و ... برای برخورداری از وضعیت مطلوب‌تر کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که مشکلات ترافیکی رشت چه زمانی به پایان می‌رسد؟ گفت: با توسعه شهرنشینی و افزایش سرانه خودروی شخصی اینکه بتوان مشکلات و معضلات ترافیکی را برای همیشه مرتفع کرد امکان پذیر نیست؛ تمام تلاش‌ها باید مهیاکردن ایده‌ال ترین شرایط برای شهروندان باشد.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت اضافه کرد: تعیین زمان برای رفع مشکل ترافیک رشت اغراق است؛ تمام تلاش‌ها باید در جهت بهبود وضعیت موجود باشد که برنامه‌ها برای تحقق آن در حال اجراست.

رشت اسیر ترافیک؛ زمان‌های طلایی که در راه‌بندانها هدر می‌رود

بهبود وضعیت ترافیک با روش‌های انسان محور

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت ادامه داد: هر میزان که موضوع ترافیک و حمل و نقل به سمت روش‌ها و مدل‌های انسان محور (توسعه حمل و نقل همگانی و روش‌های توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور) پیش رود و از مدل‌های خودرو محور فاصله گرفته شود؛ شاهد سرعت بالاتر در بهبود وضعیت تراکم خودرویی خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تنها مسئول رفع مشکلات مربوط به ترافیک نیست و نهادها و تصمیمات مختلف در این موضوع تاثیرگذارست اظهار کرد: در کنار مجموعه شهرداری عوامل و بازیگران دیگری از جمله پلیس راهور باید همکاری کنند؛ اعمال قانون در برخورد با تخلفات موجب رفع بخشی از مشکلات ترافیک می‌شود.

عزیزی در ادامه به نقش مهم آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش ترافیک اشاره کرد و افزود: با استناد به پژوهش‌ها؛ بسیاری از مشکلات و معضلات ترافیک ناشی از عدم رعایت فرهنگ درست رانندگی است از اینرو آموزش نقش مهمی دارد.

با استناد به پژوهش‌ها؛ بسیاری از مشکلات و معضلات ترافیک ناشی از عدم رعایت فرهنگ درست رانندگی است از اینرو آموزش نقش مهمی دارد. وی عنوان کرد: یک پارک دوبل در خیابان می‌تواند ظرفیت عبوری آن خیابان را حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد و به تبع آن کاهش ظرفیت یک معبر، به خاطر سیال بودن جریان ترافیک قادر است در شبکه‌های پیرامونی تاثیرگذار باشد.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری رشت بیان کرد: علاوه بر این رفتارهای نادرست ترافیک شامل تغییر لاین، با سرعت کم حرکت کردن به دلیل استفاده از تلفن همراه، اسپرت کردن ماشین و گفت و گو با سرنشینان داخل خودرو از دیگر عوامل ایجاد ترافیک است.

رشت اسیر ترافیک؛ زمان‌های طلایی که در راه‌بندانها هدر می‌رود

احداث پنج پروژه تقاطع غیرهمسطح رشت گامی برای کاهش ترافیک

استاندار گیلان چندی پیش در بازدید از پنج پروژه تقاطع غیرهمسطح در دست ساخت شهرداری رشت (طرح میثاق) گفت: اجرای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح برای کاهش بارترافیکی شهر نقش مهمی دارد در اجرای این پروژه‌ها اگر جایی لازم بود حمایت می‌کنیم.

اسدالله عباسی با اشاره به انتظار مردم رشت از مدیران مربوطه برای رفع گره کور ترافیکی شهر اظهار کرد: اجرای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح نگرانی مردم را در موضوع ترافیک رفع می‌کند؛ بر اساس قول پیمانکاران چهار پروژه تقاطع غیرهمسطح رشت تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

اجرای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح نگرانی مردم را در موضوع ترافیک رفع می‌کند؛ بر اساس قول پیمانکاران چهار پروژه تقاطع غیرهمسطح رشت تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید. پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح در میدان امام حسین، نیروی دریایی، حمیدیان، باهنر و رودباری رشت در دست ساخت است.

به هر حال با افزایش جمعیت شهرها و نیاز به وسایل نقلیه بیشتر مشکل ترافیک به این راحتی قابل حل نیست از اینرو دست‌اندرکاران شهرداری و دستگاه‌های مرتبط باید با اجرای پروژه‌های موثر و برنامه‌ریزی مناسب و مردم نیز با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی برای کاهش معضل ترافیکی تلاش کنند.

رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha