۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۹:۱۰
کد خبر: 80848440
T T
۰ نفر
فرودگاه سقز ظرفیتی پنهان برای جابجایی دو میلیون و 500 هزار مسافر

سنندج - عملیات اجرایی احداث فرودگاه سقز در سال 1384 با اعتباری معادل 15 هزار میلیون ریال از محل اعتبارات توسعه و توازن منطقه ای در ضلع جنوب شرقی شهر سقز در زمینی با وسعت 170 هكتار آغاز شد اما كمبود اعتبار روند احداث این پروژه را كند كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سقز به دلیل موقعیت جغرافیایی یكی از نقاط توجیه دار برای احداث فرودگاه است كه می تواند دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت منطقه شمال غرب كشور را زیر پوشش قرار دهد و از این رو می طلبد روند احداث فرودگاه این شهرستان، با اختصاص اعتبارات مورد نیاز تسریع یابد.

سقز در فاصله 187 كیلومتری شمال غربی سنندج مركز استان كردستان واقع شده و از شمال به آذربایجان غربی و شهر بوكان، از غرب به بانه و از جنوب به مریوان و از شرق به دیواندره محدود می شود.

این شهرستان حدود 210 هزار نفر جمعیت دارد و دومین شهر پرجمعیت استان كردستان بعد از سنندج است.

براساس آمار و اطلاعاتی كه روی پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری سقز منتشر شده است، در سفر دور اول دولت نهم به استان كردستان مصوب گردید كه عملیات اجرایی این پروژه تسریع شود.

براساس اعلام فرمانداری سقز، با پیگیری های مسوولان استان كردستان حاصل مطالعات انجام شده توسط مهندسین مشاور ایمن راه در سال 86 به مناقصه گذاشته شد و از میان 9 شركت صاحب صلاحیت در تاریخ 20 تیرماه سال 84 شركت ساختمانی و راه سازی ' هیوا لرد ' به عنوان پیمانكار منتخب جهت انجام عملیات احداث باند پرواز، جاده گشت زنی و فنس كشی فرودگاه انتخاب شد.

بر اساس این آمار، فرودگاه سقز به عنوان كلید توسعه منطقه، در شبكه ارتباطی كشور، ساكنین شهرهای حوزه نفوذی خود را كه بیش از دو ونیم میلیون نفر است زیر پوشش قرار می دهد.

تا ابتدای سال 88 مبلغ 27 میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه و توازن منطقه ای به این پروژه اختصاص یافته است، این پروژه در سال 88 دارای 20 میلیارد ریال اعتبار و در سال 89 نیز بیش از 30میلیارد ریال اعتبار داشته است.

ایجاد فرودگاه سقز علاوه بر توسعه شبكه حمل و نقل، در توسعه مبادلات فرهنگی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، ارایه خدمات درمانی سریع نیز موثر خواهد بود.

مسولان استانی و كشوری بر اهمیت احداث فرودگاه در سقز باتوجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان تاكید دارند كه انتظار می رود میزان اعتبارات مورد نیاز این پروژه به موقع تخصیص داده شود.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور نیز در مصاحبه با رسانه ها از ساخت پنج فرودگاه جدید در كشور خبر داده و گفته است: این تعداد فرودگاه برای تسهیل در تردد مسافران احداث خواهد شد.

محمود رسولی‌ن‍ژاد فرودگاه‌های مدرس، گناباد، ولی‌عصر، سقز و ماكو را از جمله فرودگاه‌های در دست احداث ذكر كرده است.

وی با بیان اینكه هشت فرودگاه كشور متعلق به وزارت نفت است، افزود: تنها فرودگاه‌هایی كه متعلق به وزارت راه و شهرسازی باشد، از بودجه دولتی اعتبار دریافت می‌كنند.

مدیركل راه و شهرسازی كردستان نیز در ارتباط با وضعیت روند احداث فرودگاه سقز به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به جمعیت بیش از 200 هزار نفری شهرستان سقز و همچنین قرار گرفتن در مسیر شمال غرب كشور و دسترسی آسان هشت شهرستان استان های كردستان و آذربایجان غربی، این شهرستان یكی از نقاط توجیه دار برای احداث فرودگاه است.

محمد صادق وجدی با اشاره به اینكه براساس مقررات هر شهرستانی كه 100 كیلومتر از مركز استان فاصله داشته باشد برای احداث فرودگاه توجیه دارد، فاصله سقز با سنندج را بیش از 200 كیلومتر اعلام كرد و افزود: سقز حوزه نفوذ بسیار خوبی داد بطوری كه هشت شهرستان نزدیك به آن با جمعیتی معادل دو میلیون و 500 هزار نفر از این فرودگاه استفاده كند.

وی همچنین نزدیكی به شهرستان بانه به عنوان یكی از مراكز اقتصادی منطقه غرب و شمال غرب كشور را از دیگر مزیت های احداث فرودگاه و توجیه پذیری آن در سقز دانست.

وی با اشاره به اینكه زمین مورد نیاز احداث این فرودگاه در گذشته خریداری شده و هیچ مشكلی از نظر معارض ندارد، گفت: پروژه فرودگاه سقز هم اكنون در ردیف ملی بودجه دارد.

وجدی فرودگاه سقز را مشابه فرودگاه سنندج دانست و گفت: این فرودگاه سه هزار متر طول و 40 متر عرض دارد.

به گفته وی عملیات احداث باند فرودگاه سقز در حال احداث است و ترمینال و پایانه آن مطالعه شده و در آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

به گفته وی سال گذشته 530 متر و امسال نیز تاكنون 800 متر از طول باند فرودگاه سقز آسفالت شده است.

مدیركل راه و شهرسازی كردستان گفت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، سال آینده طول باند فرودگاه سقز را آسفالت می كنیم.

به گفته وجدی اگر اعتبارات را به موقع اختصاص دهند ظرف 18 ماه آینده فرودگاه سقز را به اتمام می رسانیم.

وی میزان اعتبارات مورد نیاز برای عملیاتی كردن فرودگاه سقز را 400 میلیارد ریال ذكر كرد و گفت: این فرودگاه در بخش باند و عوامل پروازی 41 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

وجدی اظهار كرد: امسال 176 میلیارد ریال اعتبار برای فرودگاه سقز در نظر گرفته شده است كه 20 میلیارد ریال آن از بودجه عمومی و 157 میلیارد ریال نیز از طریق اوراق مشاركت تامین می شود.ك/4

7346/533/681
۰ نفر