۲۸ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8085412
T T
۰ نفر
مقام اروپایی : عضویت صربستان مرتبط با به رسمیت شناختن استقلال کوزوونیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/28 بلگراد - وزیر امور خارجه اسلوونی که کشور وی ریاست دوره ای شورای وزرای اتحادیه اروپا را تا آخر ژوئن امسال بر عهده دارد گفت بروکسل آماده است که پذیرای صربستان در خانواده اروپایی باشد و هیچکس عضویت صربستان را مشروط به قبول استقلال کوزوو از سوی بلگراد نکرده است .
دیمیتری روپل در مصاحبه با وچرنی نووستی چاپ روز سه شنبه بلگراد گفت: توافقنامه ثبات و پیوستن صربستان با اتحادیه اروپا تاییدی بر تصمیم قاطع بروکسل برای قبول کردن صربستان به عنوان عضو جدید اتحادیه اروپا است .
به گفته وی در این توافقنامه به هیچ نوع شرطی از جمله به رسمیت شناخته شدن کوزوو از سوی حکومت بلگراد اشاره ای نشده است .
روپل ضمن تاکید براینکه صربستان و کوزوو از آینده ای اروپایی برخوردار هستند تصریح کرد که صربستان نسبت به کوزوو در رسیدن به اتحادیه اروپا جلوتر است زیرا حکومت بلگراد توافقنامه ثبات و پیوستن را به امضا رسانده و فقط نیاز به این وجود دارد که 27 عضو اتحادیه اروپا این توافقنامه را در پارلمان های خود به تصویب برسانند.
وزیر امور خارجه اسلوونی با تاکید بر اینکه سرعت بخشیدن به عضویت صربستان در اتحادیه اروپا به اجرای بندهای توافقنامه یاد شده از سوی حکومت بلگراد بستگی دارد تصریح کرد که هدف بروکسل جذب تمامی کشورهای جنوب غربی بالکان جهت ایجاد ثبات و صلح پایدار در منطقه بلکان است .
در همین حال برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه به نشریه دنه ونیک چاپ شهر نووی ساد در شمال بلگراد گفت که فرانسه در مدتی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در سرعت بخشیدن به ائتلاف اروپایی صربستان تلاش می کند. فرانسه از اول ژوئیه امسال ریاست شورای وزیران اتحادیه اروپا را از اسلوونی تحویل می گیرد.
کوشنر در گفتگو با نشویه نووی ساد بر ضرورت همکاری کامل صربستان با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه به عنوان شرط مهم برای ادامه مراحل پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت که شورای وزرای اتحادیه اروپا در نشست روز دو شنبه خود در لوکزامبورگ آمادگی خود را برای دادن موضع نامزدی به صربستان جهت عضویت در اتحادیه اروپا تا اوخر امسال اعلام کرد.
وزیر امور خارجه فرانسه درباره کوزوو گفت که این مساله می بایستی در چارچوب سازمان ملل حل شود. وی با اشاره به اینکه فرانسه استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته است افزود: پاریس معتقد است که هیات سازمان ملل برای اداره کوزوو می بایست تا مدت زمانی معین حضور داشته باشد و به تدریج زمام امور حکومت کوزوو بطور کامل از هیات غیر نظامی سازمان ملل به هیات اتحادیه اروپا سپرده شود.
در همین حال با توجه به نقش مهم سیاسی و اقتصادی صربستان در منطقه بالکان وزیر امور خارجه رومانی در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که از روز گذشته در لوکزامبورگ به مدت 2 روز شروع شده است ، خواهان قبول نامزدی صربستان برای عضویت این جمهوری در اتحادیه اروپا شد.
رسانه های جمعی امروز بلگراد با اشاره به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گزارش دادند که لازار کومانسکو وزیر امور خارجه رومانی در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید بر مصمم بودن صربستان در ائتلاف اروپایی گفت که بروکسل می بایست با یک اقدام منطقی تا پایان سال 2008 میلادی موضع نامزدی برای عضویت صربستان در اتحادیه اروپا را به بلگراد پیشنهاد کند.
وزیر خارجه رومانی با اشاره به آمادگی اعضای اتحادیه اروپا برای پذیرفتن صربستان در خانواده اروپایی تصریح کرد که وزرای خارجه اتحادیه در انتظار تشکیل دولت جدید صربستان و تایید طرح ائتلاف اروپایی از سوی حکومت جدید بلگراد هستند.
اروپام 1184**255**شبگ شماره 343 ساعت 21:22 تمام
۰ نفر