۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۹:۵۶
کد خبر: 80857388
T T
۰ نفر
بیش از چهار میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در استان بوشهر شناسایی شد

بوشهر- رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: اكنون چهارمیلیارد و 200 میلیون تن ذخیره مواد معدنی شناسایی شده در این استان وجود دارد.

عباس تابش روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهاركرد: از 198 معدن فعال در استان بوشهر 79 فقره در زمینه استخراج سنگ لاشه، 99 واریزه كوهی، 12 سنگ گچ، سه سنگ آهك، چهار مارن و یك فقره در زمینه استخراج سنگ نمك مجوز بهره برداری و فعالیت دارند.

وی افزود: ظرفیت اسمی استخراج سالانه معادن استان 14 میلیون و 178 هزار تن با حجم سرمایه گذاری 343 میلیارد ریال است كه زمینه اشتغال یكهزارو 91 نفررا فراهم كرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر ادامه داد: اندیس های شناسایی شده نظیر مواد اولیه سیمان، سنگ آهك با عیار بالا برای مصارف صنعتی و شیمیایی و فولاد سازی، سنگ لاشه آهكی برای استفاده در ساختمان ها و سازه های دریایی از ظرفیت های معدنی این استان به شمار می رود.

تابش گفت: همچنین سنگ آهك قابل برش برای مصارف ساختمانی و مواد تكمیلی سیمان، مارن برای مواد تكمیلی سیمان و تهیه آجر، سنگ نمك برای مصارف صنعتی، خواركی و شیمیایی، صدف دریایی برای تهیه خوراك دام وطیور، دولومیت برای مصرف نسوز و تهیه منیزیوم از دیگرمزیت های معدنی موجود در استان بوشهر است.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت در استان بوشهر اظهاركرد: فسفات در منطقه خورموج و كنگان، بوكسیت در منطقه دشتی و سولفات استرانسیوم( سلستین) در منطقه تنگستان به ترتیب اهمیت و ذخیره از دیگر ذخایر معدنی استان بوشهر به شمار می روند.

تابش افزود: انجام پهنه بندی محدوده های معدنی استان بوشهر برای معرفی مناطق مستعد معدنی و ساماندهی محدوده های معدنی از برنامه های در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال 92 است.

وی افزود: بررسی نیازهای ماشین آلات و تجهیزات واحدهای معدنی و صنایع معدنی تحت پوشش و پیگیری تامین آنها، جلوگیری از فعالیت های اكتشافی بهره برداری غیرمجاز در چهارچوب قوانین، بررسی و شناسایی وتامین اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت های بخش معدن نیز ازدیگر برنامه های این سازمان است.

تابش ادامه داد: پیگیری مستمربه منظور فراهم كردن زمینه لازم برای توسعه صادرات مواد معدنی فرآوری شده بویژه احداث اسكله صادارت مواد معدنی در استان در دستور كار این سازمان قرار دارد.

وی افزود: برنامه ریزی های مرتبط به منظور فعال كردن معادن و محدوده های اكتشافی غیر فعال و متروكه نیز در برنامه های امسال این بخش انجام شده است. ك/3

7210/539
۰ نفر