چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي به صورت آزمايشي در خوزستان انجام مي شود

اهواز- مدير كل دفتر آمار و اطلاعات استانداري بيان داشت: سرشماري سال 1392 ،چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي در كشور است كه همزمان به صورت آزمايشي و براي نخستين بار با استفاده از ابزار الكترونيكي (تبلت)در خوزستان نيز انجام مي شود.

سيد لطف الله هاشمي يك شنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا بيان داشت: آزمايش سرشماري عمومي كشاورزي در خوزستان از 27 مهرماه تا 29 آبان‌ماه سال جاري در دهستان هلايجان شهرستان ايذه با همكاري فرمانداري و اداره جهاد كشاورزي اين شهرستان به اجرا در مي‌آيد كه در سال1390 اين دهستان با77آبادي، داراي يك هزار و 581خانوار بوده است.

وي اظهار داشت: انتظار مي‌رود استفاده از ابزار هاي الكترونيكي در اين سرشماري باعث افزايش دقت اطلاعات جمع‌آوري شده و همچنين كاهش زمان انتشار نتايج شود.

قايم مقام مدير اجراي آزمايش سرشماري كشاورزي استان خوزستان گفت: روش اصلي جمع‌آوري آمار كشاورزي از طريق مصاحبه مأموران با بهره‌برداران كشاورزي و دامپروري و همچنين شركت‌هاي رسمي و مؤسسات عمومي خواهد بود.

وي بيان داشت: با توجه به سهم بالاي بخش كشاورزي در تامين غذاي مورد نياز جامعه، ارزش افزوده و نقش آن در ايجاد اشتغال در كشور، جمع‌آوري اطلاعات بهنگام و صحيح به منظور شناخت وضعيت موجود بخش كشاورزي و برنامه ريزي بهبود وضعيت اين بخش بسيار هائز اهميت است و سرشماري عمومي كشاورزي هر 10 سال يكبار در كشور اجرا مي‌شود.

هاشمي با بيان اينكه اولين سرشماري كشاورزي در سال 1352 در سطح روستاهاي كشور انجام شد افزود: پس از آن در سال هاي 62 ،72 و 82 سرشماري كشاورزي در كشور انجام شده و سرشماري سال 1392 نيز چهارمين سرشماري عمومي كشاورزي در كشور است.

مدير كل دفتر آمار و اطلاعات استانداري خوزستان بيان داشت: فهرست نام و نشان بهره‌برداران كشاورزي، سطح كاشت زمين زراعي و مقدار توليد محصولات سالانه به تفكيك آبي و ديم، تعداد انواع درختان بارور و نهال و مقدار توليد محصولات دائمي، تعداد انواع دام سبك و سنگين، مساحت گلخانه و توليد محصولات گلخانه‌اي، ادوات كشاورزي، مساحت اراضي كشاورزي تحت فشار، تعداد انواع طيور، تعداد كندو و مقدار توليد عسل و مساحت مكان‌هاي پرورش دهنده ماهي و ميگو در آبهاي داخلي از مهمترين اقلام آماري است كه اطلاعات آنها جمع‌آوري مي‌شود.

هاشمي گفت:كلاس‌هاي آموزشي اين طرح با هدف ارتقاء دانش علمي و توان عملي آمارگيران طرح از 14مهرماه، آغاز و به مدت 10روز ادامه خواهد داشت.

وي همچنين از بهره‌برداران و كشاورزان خواست با ماموران سرشماري در دادن آمار صحيح كشاورزي به برنامه‏ريزي در اين زمينه همكاري هاي لازم را انجام دهند.