۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸
کد خبر: 80859140
T T
۰ نفر
پايان طوفان سهمگين در هند، باران سيل آسيا در راه است

دهلي نو- مردم هند كه با هشدار سريع سازمان هواشناسي و اقدام بموقع دولت ايالتي و مركزي در روزهاي اخير، طوفان سهمگين 'فايلين' را پشت سرگذاشتند، حالا در انتظار باران سيل آسا در چند ايالت هستند.

به گزارش ايرنا طوفان فايلين كه اوايل بامداد يكشنبه به مناطق ساحلي رسيد، با سرعت بيش از 200 كيلومتر، نوار ساحلي در شرق هند را درنورديد و خسارات زيادي در ايالتهاي 'اوديسا' و 'آندراپرداش' وارد كرده است.

به دنبال هشدار سريع هواشناسي، دولت ايالتي و مركزي هند، اقدام به تخليه حدود يك ميليون نفر مردم شرق هند كردند كه اين كار سبب شد تعداد تلفات تنها 23 نفر باشد، تلفاتي كه مي توانست عدد آن به هزاران نفر برسد.

طوفان مشابهي 14 سال قبل در همين منطقه به وقوع پيوست كه اسناد موجود نشان مي دهد در اثر اين حادثه مخرب طبيعي،10 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

حال كه خطر طوفان فايلين براي مردم ايالتهاي اوديسا و آندراپرادش فروكش كرده، گويا آب و هواي سرسخت هند همچنان قصد تاختن را دارد و براساس گزارش هواشناسي اين كشور، ايالتهاي 'چتيسگر، جاركند، بيهار، اتارپرادش، بنگال غربي و سيكيم' دستكم تا 24 ساعت آينده شاهد بارانهاي سنگيني سيل آسا خواهند بود.

'ناوين پاتنايك'، سروزير ايالت اوديسا گفت: ما يكي از بزرگترين عمليات انتقال افراد به پناهگاه را در كشور انجام داديم و توانستيم شمار تلفات را به حداقل برسانيم اما اسكان دوباره صدها هزار نفر كه بي خانمان شده اند مساله اي است كه بايد آن را حل كنيم.

بر اساس برآوردهاي اوليه، هشت ميليون نفر از طوفان فايلين در ايالت اوديسا خسارت ديده اند.

اين طوفان به 14 هزار و 500 روستا و 39 شهر آسيب رسانده است و 500 هزار هكتار از محصولات كشاورزي را نيز دچار خسارت كرده كه ميزان آن به ميلياردها روپيه مي رسد.

براساس آخرين برآورد برابري ارزهاي خارجي در مقابل پول ملي هند، هر دلار آمريكا برابر با 61 روپيه هند است.

تنها در منطقه 'گانجام'، حدود 240 هزار خانه خسارت ديده يا بطور كامل تخريب شده است.با اين همه، خسارات طوفان كمتر از ميزان پيش بيني شده بود.

عصر ديروز در 'بوانشوار'، شهر مركزي ايالت اوديسا برق وصل شد و تا هنگام شب، همه جاده هاي منتهي به اين شهر باز شدند.

آساق** 2165** 589**1577