۲۵ مهر ۱۳۹۲، ۹:۵۴
کد خبر: 80863164
T T
۰ نفر
طرح برخی مسائل فرعی به روند مثبت مذاكرات ایران و غرب ضربه می زند

كرمانشاه - یك كارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران معتقد است كه طرح برخی مسائل فرعی از نشست ژنو ممكن است بهانه لازم را برای مخالفین مذاكرات ایران با گروه 1+5 فراهم و به حسن نیت مذاكرات ضربه وارد كند.

دكتر 'حشمت اله فلاحت پیشه' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با مثبت ارزیابی كردن مذاكرات ژنو افزود: به محرمانه ماندن برخی از جزئیات این نشست باید نگاهی مثبت داشت.

وی گفت: به نظر می رسد در این دور از مذاكرات علاوه بر كاهش سوء تفاهمات گذشته كه به دلیل موضع گیری های غلط طرفین ایجاد شده بود، یك برنامه زمان بندی و دستور كار منسجم برای مذاكرات آتی ایران و گروه 1+5 پایه ریزی شد.

فلاحت پیشه با بیان اینكه طرفین در این مذاكرات نشان دادند كه به دنبال توافق هستند، گفت: صدور بیانیه مشترك نشان دهنده توافق كلان بین طرفین است.

عضو پیشین كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نماینده كشورمان در این نشست با از بین رفتن پیش شرط ها، آمادگی خود را برای پایان دادن به موضوع هسته ای ایران تا یك سال آینده اعلام كرد.

وی گفت: از سوی دیگر برنامه زمان بندی و ساختاری كه برای آینده این مذاكرات شكل گرفت، خوب بود چرا كه این اقدام احتمال تصمیم گیری با ارتقای سطح مذاكرات را افزایش خواهد داد.

فلاحت پیشه با بیان اینكه مذاكرات ژنو به روح خوش بینی شكل گرفته مذاكرات ایران به 1+5 ضربه ای وارد نكرد، افزود: این نشست باعث افزایش خوش بینی ها نسبت به مثبت بودن مذاكرات آتی بین طرفین شد.

وی با تاكید بر اینكه لازم است برخی مواقع در قبال برخی موضع گیری اغماض داشت، گفت: مسوولان باید این سیاست تنش زدایی را ادامه دهند.

این كارشناس مسائل سیاسی تاكید كرد كه مذاكرات ژنو نشان داد كه باز هم تابوی مذاكرات بین ایران و آمریكا شكسته شد و دو طرف برای ادامه مذاكرات به واسطه نیاز ندارند.

7450/567