۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 80867294
T T
۰ نفر

مشاوران املاك به دنبال كاهش قیمت مسكن هستند

۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۰
کد خبر: 80867294
مشاوران املاك به دنبال كاهش قیمت مسكن هستند

تهران بزرگ - رییس اتحادیه مشاوران املاك كشور گفت: مشاوران املاك به دنبال حذف یا كاهش حباب قیمتی (جو روانی) در بازار مسكن هستند تا عامل آورنده قیمت املاك، به سمت پایین باشند.

'مصطفی قلی خسروی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عامل یا مولف هایی كه در كاهش یا افزایش قیمت مسكن موثر است مشاوران املاك نیستند چنانچه خواستار چنین اقدامی باشند نخستین كسانی خواهند بود كه در این امر متضرر می شوند.

خسروی ادامه داد: اگر ملكی در بنگاه به قیمت 100 میلیون تومان فروخته شود مشاور املاك از هر یك از طرفین خریدار و فروشنده، 550 هزار تومان به عنوان حق مشاوره دریافت می كند.

وی ادامه داد: در صورتی كه میزان فروش ملك تا دو برابر افزایش یابد یعنی 200 میلیون تومان شود فقط 250 هزار تومان به حق مشاوره اضافه می شود.

خسروی افزود: در اینجا درآمد حاصل از فروش ملك نزدیك به 50 درصد افزایش یافته است در حالیكه بهای ملك فروش رفته دو برابر شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت فروش ملك به 205 میلیون تومان بیان كرد: افزایش پنج میلیون تومانی در فروش ملك تاثیر قابل توجهی در میزان كمیسیون حق مشاوره نمی گذارد ولی گاهی پیش می آید كه با این مبلغ افزوده، معامله انجام نمی شود و مشاور املاك نیز از این موضوع ضرر می كند.

رییس اتحادیه مشاوران املاك كشور تاكید كرد: آنچه سبب افزایش درآمد مشاوران املاك می شود افزایش تعداد معاملات است نه مبلغ مورد معامله.

وی با تاكید بر این موضوع كه افزایش قیمت املاك منجر به كاهش تقاضا برای خرید و فروش ملك خواهد شد، افزود: مشاوران املاك به دنبال افزایش آمار معاملات به جای افزایش قیمت مسكن هستند تا با افزایش تعداد معاملات درآمد بنگاه نیز افزایش یابد.

خسروی به جهش قیمت مسكن در سال های 68، 86 و 91 اشاره كرد و گفت: در آن سال ها اتحادیه مشاوران املاك رسانه ای نبود و از طرفی سامانه كد رهگیری نیز فعال نشده بود.

وی بیان كرد: با شكل گیری سامانه رهگیری سطح دسترسی به اطلاعات در مورد بها و تعداد معاملات ملك ها در بنگاه ها افزایش یافت.

وی اضافه كرد: این داده ها برای تصمیم گیری در سطوح مختلف از مدیریت اتحادیه مشاوران املاك و مدیران كل وزارت راه و شهرسازی تعریف و قابل رصد شد.

خسروی با تاكید بر كسب اطلاعات از سامانه كدهای رهگیری گفت: اطلاعات به دست آمده از تعدد و بهای املاك در معاملات بنگاه ها با روند تغییرات ارز مقایسه می شود.

وی اظهار كرد: در نتیجه اعلام می كنیم 18 تا 20 درصد این افزایش مربوط به 'حباب قیمتی' یا همان 'جو روانی' است كه لازم است آنرا كاهش دهیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاك كشور اضافه كرد: زمانی كه مشاوران املاك به دنبال كاهش 'جو روانی' است تا قیمت بازار مسكن به صورت متعادل تنظیم شود، پس عاملی برای پایین آوردن قیمت املاك در بازار مسكن است.

خسروی به عواملی كه طالب افزایش قیمت مسكن هستند اشاره كرد و گفت: عده ای از بساز و بفروش ها، بخر و بفروش ها و برخی از مالكان املاك كه خواستار افزایش قیمت مسكن هستند با حركت اتحادیه مشاوران املاك در كاهش 20 درصدی قیمت مسكن به طور كامل مخالف بودند.

تهرام/1699/591
۰ نفر