۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۱۸
کد خبر: 80872548
T T
۰ نفر
همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي در سبزوار برگزار شد

سبزوار- همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي نگارنده كتاب سترگ تاريخ بيهقي با حضور جمعي از انديشمندان ،پژوهشگران ادبيات فارسي و مسوولان كشوري و استان خراسان رضوي روز چهارشنبه در سبزوار برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دبير همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي گفت : اين همايش براي سومين بار است كه با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جايگاه بيهقي در عرصه نثر فارسي در سبزوار برگزارمي شود.

دكتر مهيار علوي مقدم افزود : همايش‌‌علمي بزرگداشت بيهقي با رويكرد پژوهشي و مطالعاتي از طريق فراخوان مقاله به دانشگاه‌هاي كشور با همكاري اساتيد زبده گروه ادبيات فارسي سازماندهي و از 120 مقاله رسيده به دبيرخانه ، چكيده 110 مقاله در كتاب الكترونيكي جمع آوري و در اين همايش رونمايي شد.

وي اظهارداشت : براساس مستندات ، زمان درگذشت ابوالفضل بيهقي ماه صفر 1470 قمري بوده اما با توجه به شروع سال تحصيلي دانشگاه ها ، زمان اين بزرگداشت اول آبان ماه در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به پيگيري هاي انجام شده براي ثبت روز بيهقي در تقويم اظهار داشت : ابوالفضل بيهقي از سرآمدان نثر فارسي است و شايسته است كه روز اول آبان ماه را به نام روز بيهقي در تقويم داشته باشيم .

همايش ملّي بزرگداشت ابوالفضل بيهقي توسط دانشگاه حكيم سبزواري و با مشاركت شهرداري و شوراي اسلامي سبزوار به مدت يك روز در سبزوار برگزار شد.

بررسي‌هاي و پژوهش‌هاي تاريخي تاريخ بيهقي ، نقد و تحليل جنبه‌هاي هنري و زيبا شناسي تاريخ بيهقي ، تأثير تاريخ بيهقي در روند نثر فارسي ، پژوهش‌هاي زندگينامه ابوالفضل بيهقي ، تحليل و بررسي نو داستان حسنك وزير ، هنر نويسندگي بيهقي ، بررسي ساختار و عناصر داستاني در تاريخ بيهقي و بررسي و واكاوي داستانهاي كهن ايراني از جمله موضوعات اين همايش بود.

7495/7499/659
۰ نفر