۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶
کد خبر: 80873026
T T
۰ نفر

غدیر؛ عید اكمال دین و تجلی ولایت است

۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶
کد خبر: 80873026
غدیر؛ عید اكمال دین و تجلی ولایت است

دماوند، تهران بزرگ- روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری به واسطه تعیین حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر ازسوی خداوند در محلی به نام غدیر خم بعنوان بزرگترین عید مسلمانان محسوب می شود.

ولایت علي(ع ) همان روش صحیح زندگي است كه اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز، از آب گواراي حوض كوثر به دست ایشان ‏سیرابشان مي‏ كند و ولایت همان نعمتي است كه از آن سوال می شود.

در این روز بزرگ كه یادآور تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارك رسول‏ اكرم(ص) و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهي ‏را در دل‏ها زنده كرد و پرده‏هاي ظلمت، جهالت، تارهاي ناداني و غفلت ‏را از دیدگان غافلان برداشت تا به صراط مستقیم هدایت شوند.

امام صادق(ع) مي‏فرماید: 'ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحي و الجمعه كالقمر بین الكواكب...'؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگي ماه در میان ‏ستارگان است.

در این روز بزرگ بود كه خداوند اعلام كرد: امروز دین را بر شما تكمیل كردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم. نعمت ‏بزرگ اسلام كه از هر نعمتي ارزنده ‏تر و گرانبهاتر است، جز با ولایت علي‏(ع) كامل نمي‏شود و محقق نمی شود.

محب الدین طبري از علماي بزرگ اهل سنت نقل مي‏كند كه رسول خدا(ص) فرمود: 'اذا جمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامة و نصب الصراط علي جسر جهنم، لم ‏یجزها احد الا من كانت له براء ة بولایة علي بن ابي طالب‏'؛ در روز قیامت كه خداوند تمام مردم را جمع مي‏كند و صراط بر پل دوزخ زده مي‏شود، هیچ كس از آن نمي‏گذرد جز كسي كه با ولایت علي ابن ابیطالب، گذرنامه بي‏زاري و برائت از جهنم را داشته باشد.

* درس غدیر و عاشورا، شناساندن حج واقعی همراه با ولایت و امامت است

حجت الاسلام والمسلمین 'عبدالعلی استیری' امام جمعه شهرستان فیروزكوه گفت: عید غدیر از بزرگترین اعیاد اسلامی است كه در آن تكلیف امت اسلامی مشخص شده است.

وی همچنین با اشاره به نزدیك شدن به ماه محرم، تصریح كرد: هر دو این وقایع از مراسم حج آغاز شد كه حاوی پیامی برای همه مسلمانان است.

امام جمعه شهرستان فیروزكوه افزود: عمل نبی مكرم اسلام(ص) كه علی(ع) را ولی امر مسلمانان معرفی كرد و عمل امام حسین(ع) كه حج را ناتمام گذاشت و به سوی كربلا رهسپار شد، حامل این پیام است كه حج بدون ولایت و امامت حج نیست.

وی ادامه داد: جشن غدیر و سوگواری عاشورا برای همیشه تاریخ جریان خواهد داشت، اما هر عملی فقط با ولایت و امامت مفهوم می یابد.

حجت الاسلام استیری هشدار داد: بدانیم و آگاه باشیم كه اگر عملمان همراه با ولایت و امامت نباشد، به درد آخرت نمی خورد.



ولایت اساس تعالی روحی و باطنی اعمال است



رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند نیز در این زمینه به ایرنا گفت: تنها نعمتی كه خداوند بر انسانها ارزانی داشته و با منت از آن یاد می كند، نعمت ولایت است.

حجت الاسلام والمسلمین 'محسن كرمانی' افزود: خداوند همانگونه كه انسانها را دو بُعدی (دارای جسم و روح) آفریده، اعمال انسانها را نیز بر مبنای دو جنبه ظاهری و باطنی خلق كرده است.

وی تصریح كرد: اگر بخواهیم اعمال ما از جنبه ظاهری خارج و به جنبه باطنی ترقی پیدا كنند، فقط با بهره مندی از ولایت است.

این مسؤول هشدار داد: شریعت بدون ولایت همانند جسم بی تحرك است، اما با ولایت از تاثیرگذاری لازم برخوردار می شود.



اعمال روز عید غدیر



امام صادق(ع) اعمال این روز مهم را در چهار مورد خلاصه مي‏كند:

1- روزه :در برخي روایات وارد شده كه روزه این روز برابر است‏ با صد بار حج ‏و صد بار عمره. و در روایت دیگري، كفاره 60 ‏سال گناه است.

2- قیام: اصطلاحا قیام بر عبادت و زنده نگه داشتن این یوم الله با مناجات و دعا و استغفار، اطلاق مي‏شود ولي ممكن است قیام كنایه از استقامت و پایداري در راه حق و قیام در برابر دشمنان اسلام و مسلمانان و مبارزه با طاغوتیان و ستم‏ پیشگان‏ باشد. قیام علیه باطل و جهاد در راه خدا، نیك عبادت بزرگ و ‏از اهم فرائض و واجبات است.

3- اطعام: مهماني كردن و اطعام دادن برادران با ایمان از ویژگي‏هاي‏ تمام اعیاد به ویژه این عید بزرگ كه بر آن تاكید شده است و خرسند كردن مؤمنان، از برترین عباداتي است كه رضایت پروردگار را به دنبال دارد.

4- صلة الاخوان: احسان و نیكي به برادران مؤمن و دید و بازدید و زیارت آنان‏ پیوسته از اعمال بسیار پسندیده و نیكو است ولي در این روز، تاكید بر آن شده‏ است.

'الحمد لله الذي جعلنا من المتمسكین بولایة امیرالمؤمنین و الائمه علیهم السلام'؛ سپاس و حمد خداي را كه ما را جزء تمسك ‏جویان به ولایت امیرمومنان و دیگر امامان كه درود خداي رحمان بر آنان باد، قرار داد.

تهرام/8142/1457/1600 /