۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۰۴
کد خبر: 80902498
T T
۰ نفر
تعزیه مورد حمایت قرار نمی گیرد/ میرباقری در ساخت مختار مسیر درستی را طی نكرد

تهران- ایرنا - «ناصر تقوایی» كارگردان باسابقه سینما گفت: تعزیه در كشور مورد حمایت قرار نگرفته و گاه با این هنر مقابله می شود.

تقوایی در مراسم سینماتك خانه هنرمندان درباره فیلم تمرین آخر با موضوع تعزیه افزود: تعزیه برای من یك نمایش ایرانی بود و این هنر همانند تئاتر از نظم كمتری برخوردار است.

كارگردان فیلم كاغذ بی خط یادآور شد: فیلم تمرین آخر را با هدف پرداخت به متن تعزیه ساختم و كسانی كه در این فیلم بازی كردند جز بهترین بازیگران تعزیه ایران بودند.

این كارگردان پیشكسوت سینما توضیح داد: روایت حر را برای تعزیه انتخاب كردم كه برای دیگر تماشاگران در كشورهای مختلف نیز قابل فهم باشد و معتقدم این راه نجات تعزیه بود.

تقوایی تاكید كرد: امروز نه تنها از تعزیه حمایت نمی شود بلكه گاه با این هنر مقابله هم می كنند و تكیه های محل برگزاری تعزیه رها شده است.

وی گفت: بیاد دارم فیلم تمرین آخر در جشنواره فیلم فجر همان سال نمایش داده شد و برخی تهیه كنندگان تلویزیونی برای خرید آن اظهار تمایل كردند اما در نهایت تلویزیون با خرید این اثر كه می توانست به منزله حمایت از تعزیه و تولید چنین آثاری باشد مخالفت كرد.

كارگردان فیلم كاغذ بی خط ادامه داد: تعزیه ویژگی های خاص خود را دارد و سینما و تئاتر نیست و مهمترین شاخص در انتخاب بازیگران تعزیه قدرت همخوانی است.

تقوایی به رشد تئاتر در كشور اشاره كرد و گفت: تعزیه‌ در مجموع نمایش اكسپرسیونیستی هستند كه به مروز زمان كارایی خود را پیدا كرد.

وی درباره ساخت سریال مختارنامه نیز گفت: میرباقری در ساخت این سریال در مسیر درستی حركت نكرده است و مسر درست پرده هایی است كه شمایل سازان از مختار ارائه كردند و شمایل انتقام در این پرده ها به تصویركشیده شده است.

این كارگردان سینما گفت: فیلم‌هایی كه به راحتی موضوع‌ را به خورد تماشاگر می‌دهند، هیچ‌وقت موفق نمی‌شود و موفقیت فیلم هایی همچون گنج قارون یا اخراجی ها دلایل دیگری داشته است.

تقوایی در ادامه از كیفیت آثار سینمایی انتقاد كرد و توضیح داد كه برخی آثار امروز سینمای ما از دوره سپنتا هم عقب تر است.

فراهنگ(3)**1983**1588
۰ نفر