۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۴۳
کد خبر: 80906392
T T
۰ نفر
اسناد تاريخي كتابخانه هاي فارس به نمايش گذاشته شد

شيراز- ايرنا - به مناسبت آغاز هفته كتاب( 25 آبان تا يكم آذر) 35 سند تاريخي متعلق به كتابخانه هاي عمومي استان فارس در مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس در شيراز به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش ايرنا رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس ، روز شنبه درحاشيه نمايشگاه صنعت چاپ در شيراز با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: دراين نمايشگاه سند تاريخي مربوط به تاسيس كتابخانه و حساب هاي مالي كتابخانه هاي اين استان به نمايش درآمده است.

محمد علي رنجبر افزود: هم اينك قديمي ترين سند درحوزه كتابخانه و كتابخانه هاي عمومي استان فارس ، متعلق به سال 1305 خورشيدي و اين سند بيانگر دعوت والي يكي از ايالت هاي فارس از مردم براي اهداي كتاب به قرائتخانه اي است كه در آن سال تاسيس شده بود.

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس اظهاركرد:هم اكنون اسناد قابل توجهي در زمينه تاسيس كتابخانه درشهرستان هاي استان فارس از جمله استهبان، آباده و شيراز و حساب هاي مالي كتابخانه ها وجود دارد.

رنجبر افزود: وجود نظامنامه كتابخانه ها مربوط به سال 1331 هجري قمري و متعلق به دوره قاجاريه يكي از اسناد معتبر در اين زمينه است كه هم اينك درمركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس نگه داري مي شود.

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس اضافه كرد: مشابه اسناد ياد شده فراوان است و به نمايش گذاشتن شماري از آنها مبين اين است كه مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس مي تواند به پژوهشگران در زمينه پژوهش در اين حوزه كمك كند.

رنجبر بيان داشت:پژوهشگران براي جست و جو دراين زمينه مي توانند به مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس به عنوان يك مركز باسابقه و مرجع مراجعه كنند.

وي گفت:فعاليت كتابخانه ملي فارس دربخش اسناد مبتني بر دو رويكرد است، يكي معرفي جايگاه اسناد و ديگري اقدامات فرهنگي كه در اين زمينه صورت مي گيرد .

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس افزود:هم اكنون 120هزارجلد كتاب چاپي و حدود يكهزارجلد كتاب خطي درمركز اسناد و كتابخانه ملي فارس وجود دارد.

رنجبر گفت: يكي از ويژگي هاي مهم كتابخانه ملي و مركز اسناد فارس اتصال آن به تالار هاي ديجيتالي كتابخانه ملي در تهران است و اين امر موجب شده است نزديك به 30 هزار نسخه خطي به صورت تمام متن دراختيار پژوهشگران قرار داده شود و اين امكان فقط در تهران و شيراز وجود دارد.

وي در بخش ديگري از مطالب خود گفت:هرساله همزمان با هفته كتاب از كاركنان واحد كتابخانه هاي استان فارس تقديرمي شود اما امسال در صدد هستيم از اهدا كنندگان كتاب دراين استان نيز تقدير شود.

نمايشگاه اسناد كتابخانه اي استان فارس از 25 تا 30 آبان جاري ازهشت صبح تا ساعت 20 در مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس براي بازديد عموم دايراست.ك/2

7382 /679