۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۱
کد خبر: 80906829
T T
۰ نفر
افزايش 12 درصدي جمعيت گور خر ايراني  در منطقه بهرام گور فارس

شيراز- ايرنا - سرشماري پاييزه حيات وحش در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارك ملي قطرويه انجام گرفت كه نتايج آن افزايش 12درصدي جمعيت گور ايراني نسبت به سال گذشته در منطقه را نشان مي دهد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، مدير كل حفاظت محيط زيست فارس از افزايش تعداد گونه ارزشمند گورخر ايراني در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس خبر داد و با ابراز خرسندي از افزايش چشمگير اين گونه ارزشمند افزود: هم اكنون بر اساس آخرين سرشماري حداقل 486 راس گورخر ايراني در بهرام گور زيست مي كند.

حسينعلي ابراهيمي كارنامي افزود: اين موضوع نويد بخش خروج نام اين گونه از ليست گونه هاي در معرض خطر انقراض مي باشد كه لازمه تداوم افزايش جمعيت آن ،حفاظت از زيستگاه و افزايش حفاظت فزيكي با متناسب سازي تعداد نيروهاي اجرايي و حجم مسئوليت در منطقه و فراهم نمودن تجهيزات و امكانات مناسب به روز مي باشد.

ابراهيمي كارنامي افزود: اين گونه جز در ايران ، در تمام كشورهايي كه روزي پراكندگي داشته منقرض شده و آخرين بازمانده آنها در دو جمعيت مجزا يكي در انتهاي شمالي بيابان مركزي ايران در پارك ملي توران و ديگري در انتهاي جنوبي آن منطقه حفاظت شده بهرام گور پراكندگي دارند.

به گفته مدير كل محيط زيست فارس : اين وضعيت مسئوليت سنگيني را براي نگهداري آخرين تعداد از اين گونه در دنيا بر دوش ما گذاشته است و با تدابير انديشيده شده و افزايش حفاظت فزيكي ،خوشبختانه در منطقه حفاظت شده بهرام گور شاهد رشد بسيار خوبي از جمعيت گورخر در سالهاي اخير هستيم.

ابراهيمي كارنامي همچنين گفت : در حال حاضر گور خر هايي كه در منطقه بهرام گور زندگي مي كنند از نظرشرايط زيستگاهي در وضعيت مطلوبي به سر مي برند افزايش بيش از70درصدي جمعيت گور خر ايراني در سرشماري پاييزه امسال نسبت به سرشماري سال 1388 گواهي بر اين واقعيت است كه اقدامات صورت گرفته جهت تامين امنيت زيستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور موثر واقع شده است .

وي ادامه داد : افزايش حفاظت فزيكي و گشت و كنترل مستمر محيط بانان در منطقه ؛ ارتقا سطح بخشي از منطقه بعنوان پارك ملي قطرويه ، افزايش حضور محيط بانان و تهيه و ايجاد تجهيزات و امكانات آبرساني و غذارساني به اين حيات وحش ،لايروبي مستمر چشمه ها و آبشخورها شرايط جهت زاد و ولد و زندگي آرام اين گونه ارزشمند را فراهم نموده است .ك/3

677 / 667