۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۶
کد خبر: 80910089
T T
۰ نفر
حركت طرحهای مشاغل خانگی در خراسان شمالی خلاف جهت سند توسعه است

بجنورد - ایرنا - سند توسعه خراسان شمالی بر محور 'كشاورزی، صنعت و خدمات' تدوین شده اما بی توجهی به این سند سبب شده تا طرحهای مشاغل خانگی به عنوان فراگیرترین برنامه اشتغالزایی در این استان بر خلاف جهت سند تدوینی حركت كند.

براساس آخرین گزارش ارایه شده از سوی شورای اشتغال خراسان شمالی: تمركز طرحهای مشاغل خانگی در این استان به ترتیب بر طرحهای قالیبافی، خیاطی، پرورش بوقلمون، تایپ و تكثیر و پرورش گوسفند است كه همخوانی چندانی با اولویتهایی كه به عنوان محور توسعه تدوین شده ندارد.

16 هزار و 87 مجوز برای طرحهای مشاغل خانگی از سوی دستگاههای متولی در خراسان شمالی صادر شده و تاكنون افزون بر 40 میلیارد ریال تسهیلات نیز از سوی بانكها برای اجرای این طرحها پرداخت شده است.

گرچه بنا بر مصوبه شورای اشتغال خراسان شمالی، كارگروهی برای بررسی طرحهای مشاغل خانگی استان تشكل شده تا بتواند با بررسی بیشتر و انحراف زدایی، طرحها را به سمت سند توسعه هدایت كند ولی به نظر می رسد این كارگروه نیز به دلیل محدودیت زمانی برای جذب تسهیلات نتواند كاری از پیش ببرد.

رییس اداره اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز می گوید: تمركز اكثر طرحهای مشاغل خانگی در این استان طبق مجوزهای صادره از سوی دستگاههای متولی، برخلاف سند توسعه است.

'مجتبی نجفی' در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اكنون تمركز اصلی طرحهای مشاغل خانگی بر روی 'خدمات' است اما بر اساس سند توسعه باید محور اصلی كار به بخشهای 'كشاورزی و صنعت' داده شود.

وی اضافه كرد: تاكنون 16 هزار طرح مشاغل خانگی به دبیرخانه شورای اشتغال استان ارایه شده كه پنج دستگاه متولی مجوز برای دریافت تسهیلات را صادر كرده و به بانكها نیز معرفی شده است.

رییس اداره اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار كرد: بانكهای استان نیز 40 میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرحهای مشاغل خانگی پرداخت كرده اند و امسال هم 61 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات به خراسان شمالی ابلاغ شده است.

نجفی افزود: تاكنون پرداخت تسهیلات از سوی بانكها برای طرحهای مشاغل خانگی با كندی انجام می شد اما با سفر رهبر معظم انقلاب و تصویب تسهیلات 12 هزار و 500 میلیارد ریالی كه بدون توجه به منابع و مصارف بود، تا حدودی پرداخت تسهیلات روانتر شد.

جانشین استاندار در شورای اشتغال خراسان شمالی نیز گفت: شیب طرحهای مشاغل خانگی در این استان به سمت طرحهای خدماتی است كه این روند نوعی دور زدن سند توسعه خراسان شمالی محسوب می شود.

'حسن قلیزاده' به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در شورای اشتغال استان با توجه به روند صدور مجوز برای طرحهای مشاغل خانگی كارگروهی برای بررسی طرحها و تطبیق آنها با سند توسعه تشكیل شده است.

معاون استاندار خراسان شمالی معتقد است روند فعلی ایجاد طرحهای مشاغل خانگی نمی تواند پاسخگوی نیاز استان باشد و قطعا نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: محور توسعه استان بر اساس سند تدوینی و تاكید رهبر معظم انقلاب در سفر به این خطه در سال 91، بر روی 'كشاورزی، صنعت و خدمات' بوده كه خدمات در این بخش رده سوم را به خود اختصاص داده است.

قلیزاده گفت: باید طرحهای مشاغل خانگی نیز به سمت فعالیتهای مرتبط با كشاورزی و صنعت خانگی باشد تا بتوان اشتغال پایدار ایجاد كرد.

استان خراسان شمالی 867 هزار نفر جمعیت دارد. افزون بر 80 هزار نفر از این جمعیت بهره بردار بخش كشاورزی هستند و 13 هزار نفر در بخش صنعت اشتغال دارند لذا اشتغال قالب در این استان بر محوریت فعالیتهای كشاورزی است.

محوریت توسعه این استان بر كشاورزی موجب شد تا پارسال در قالب توسعه بخش كشاورزی افزون بر دو هزار میلیارد ریال تسهیلات به خراسان شمالی ابلاغ شود. از همین محل بیش از دو هزار طرح، به میزان 800 میلیارد ریال تسهیلات دریافت كرده اند.ك/4

2712/626
۰ نفر