۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 80910648
T T
۰ نفر

پل قدیم دزفول نماد گردشگری استان خوزستان

۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 80910648
پل قدیم دزفول نماد گردشگری استان خوزستان

دزفول- ایرنا- پل باستانی (پل قدیم )مهمترین و ممتاز ترین اثر تاریخی دزفول است كه بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد.

به گزارش ایرنا پل قدیم دزفول به عنوان یك راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی حدود یك هزار و750 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به كمك چندین هزار اسیر رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.

این پل دو منطقه شرق و غربی دزفول را به هم وصل می كند و ساختمان كنونی آن در دوران صفویه بنا شده است.

بنای پای پل از سنگ های بزرگ ماسه ای اطراف شوشتر ساخته شده كه با بست های فلزی به هم متصل شده اند، ملات به كار رفته در پل ساروج است.

پل باستانی دزفول برای نخستین بار در قرن چهارم هجری و دوره دیلمیان مرمت شد و در دوره صفویه و قاجار عرض پل برای توسعه رفت و آمد ها عریض تر شد و مورد مرمت قرار گرفت.

به دلیل اهمیت این سازه ارزشمند و تاریخی در 15 فروردین ماه سال 1310 پل دزفول به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و به دلیل ارزش ملی ، تصویر این پل در دوره پهلوی اول بر روی پول ملی چاپ شد كه نمونه آن در حال حاضر در موزه بانك ملی ایران نگهداری می شود.

نقش مهم ارتباطی این پل موجب شد در سال 1316 به شكل فعلی آن مرمت و احیا شود.

یك فعال میراث فرهنگی در خصوص پل قدیم دزفول می گوید: در تابستان سال 1390 شهرداری دزفول برای حفظ این اثر گران بها كاربری پل را از حالت سواره رو به پل عابر پیاده و گردشگری تبدیل كرد تا این پل برای همیشه به عنوان اثری گرانقدر جزو میراث جهانیان حفظ و ثبت گردد.

محمد آذركیش افزود:با وجود گذشته پر افتخار پل تاریخی دزفول و سابقه مهم تاریخی و برند جهانی آن به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان وبا وجود اینكه این پل باستانی روایتگر قرنها عظمت ،شكوه ،اقتدار ودانش ایرانیان است متاسفانه تاكنون در حدی كه شایسته است این پل در سطح كشور و جهان معرفی نشده است.

وی گفت:پل تاریخی دزفول این ظرفیت را دارد تا به عنوان یكی از مهم ترین نمادهای ملی در كنار سایر آثار ارزشمند ایرانی طرح شود تا هر ایرانی به داشتن چنین گذشته پر افتخاری بر خود ببالد.

آذركیش افزود:مرمت، بهسازی، نورپردازی، تهیه فیلم های مستند، حمایت از ساخت ماكت آن، نصب تابلوهای گردشگری در مسیر جاده دزفول – تهران، نام گذاری روزی به نام این پل ارزشمند، اطلاع رسانی جامع، قرارگیری در مسیر گردشگری جنوب كشور و اطلاع رسانی می تواند این اثر ارزشمند را به جایگاه واقعی خود برساند.

این فعال میراث فرهنگی این اثر ارزشمند را میراثی گرانبها برای كشور دانست و با اشاره به فعالیت های شهرداری دزفول برای مرمت پل قدیم گفت : محوطه سازی، تبدیل كاربری پل از ماشین رو به پیاده رو و گردشگری، ایجاد رمپ های پل ، احداث میدان ورودی پل، احداث پاركینگ اطراف آن و پارك های ساحلی از جمله فعالیت های شهرداری دزفول بوده كه تا حدودی در بهبود وضعیت پل موثر بود.

وی اظهار داشت:با توجه به جایگاه ملی و جهانی پل قدیم دزفول ، این پل نیازمند نگاه و توجهی ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی كشور است تا از ظرفیت های گرانقدر این اثر مهم ، به نحو شایسته ای استفاده شود.

وی افزود:قرارگیری این پل باستانی بر روی رود دز، همجواری با بافت تاریخی دزفول، مجاورت با امام زاده هایی چون بقعه علی مالك و همجواری با مزار سربازان گمنام امام زمان (عج) در مسجد كجبافان، مجموعه منحصر به فرد فرهنگی و گردشگری را با هویت اسلامی و ایرانی در جنوب شهر دزفول شكل داده كه در كمتر شهری نظیر آن یافت می شود.

این فعال میراث فرهنگی افزود:با وجود این ویژگی ها متاسفانه نام و نشانی از این اثر با ارزش در سایت رسمی میراث فرهنگی كشور و صدا و سیما دیده نمی شود و جای خالی حمایت از آن در سطح ملی بسیار محسوس است.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز گفت: ساماندهی و مرمت پل باستانی دزفول از سال های گذشته آغاز شده و به منظور حفظ این اثر ارزشمند تاریخی این پل از سال گذشته بر روی خودروها بسته شد.

غلامعلی باغبان كوچك افزود:حریم اطراف پل باستانی دزفول ساماندهی و ایمن سازی شده و حدود نیمی از كف سازی پل نیز انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار داشت:در سال جاری یك میلیارد و500 میلیون ریال برای مرمت پل باستانی دزفول در نظر گرفته شده كه با تأمین این اعتبار مرمت عرشه این پل باستانی تا پایان سال انجام می شود. ك/4

681/7278/648
۰ نفر