۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۲۱:۴۴
کد خبر: 80915159
T T
۰ نفر
امام جمعه اهل سنت: آیت الله كفعمی و مولوی عبدالعزیز منادی وحدت بودند

زاهدان - ایرنا - مدیر حوزه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مكی اهل سنت زاهدان گفت: آیت الله كفعمی خراسانی و مولوی عبدالعزیز امامان جمعه شیعه و سنی زاهدان از چهره های ملی و منادی وحدت در بین اهل سنت بویژه در استان سیستان و بلوچستان بودند.

به گزارش پنج شنبه ایرنا مولوی 'عبدالحمید اسماعیل زهی' در كنگره بزرگداشت سی امین سالگرد رحلت آیت الله كفعمی در مسجد جامع زاهدان اظهار داشت: این دو عالم بزرگوار را كه افتخار مردم سیستان و بلوچستان بودند بسیاری از علمای خارج از كشور نیز می شناختند.

وی افزود: با وجودی كه رژیم ستم شاهی می خواست این دو عالم در میان مردم جایگاهی نداشته باشند اما به یاری خدا از جایگاه والایی در نزد شیعه و سنی حتی در خارج از استان سیستان و بلوچستان برخوردار بودند.

امام جمعه مسجد مكی اهل سنت زاهدان بیان كرد: آیت الله كفعمی كه از یاران امام امت (ره) بودند نقش بسیار مهمی در وحدت بین شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان داشتند.

وی ادامه داد: این دو عالم برجسته آنقدر با هم رفاقت و دوستی داشتند كه قشرهای مختلف شیعه و سنی نیز به تاسی از آنان زندگی مسالمت آمیز همراه با محبت در كنار یكدیگر داشتند و هیچگاه مساله ای به نام شیعه و سنی در بین آنها مطرح نبود.

وی گفت: الحمدالله با همت علما و روحانیون شیعه و سنی و به بركت نظام جمهوری اسلامی وحدت بین مردم سیستان و بلوچستان به قدری مستحكم است كه حتی یك پرونده در زمینه اختلاف مذهبی در محاكم قضایی این استان تشكیل نشده است.

مولوی اسماعیل زهی تصریح كرد: ارتباط و وحدت عالمان شیعه و سنی بویژه آیت الله كفعمی و مولوی عبدالعزیز به حدی زیاد بود كه هر هفته یكی از این دو بزرگوار به همراه تعدادی از نمازگزاران برای اقامه نماز به مسجد دیگری می رفت و نماز را اقامه می كردند.

وی افزود: الحمدالله پس از رحلت این دو عالم بزرگوار وحدت و انسجام مردم استان سیستان و بلوچستان همچنان زبانزد خاص و عام است و الگویی برای سایر مسلمانان شده است.

وی با بیان اینكه دشمنان از وحدت مسلمانان وحشت دارند، تاكید كرد: در شرایطی كه دنیای استكبار در شرق و غرب با هم متحد هستند مسلمانان به سبب توطئه دشمنان از هم فاصله گرفته و اختلاف و دو دستگی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه كار به جایی رسیده و مسلمانان برخی كشورهای اسلامی به حدی عاجز شده اند كه برای حل مسائل خودشان به شرق و غرب متوسل می شوند در حالی كه باید آنقدر اتحاد و همبستگی داشته باشند كه هر مساله كوچك و بزرگی در عالم اسلام اتفاق می افتد خودشان با كمك یكدیگر حل كنند.

به گزارش ایرنا كنگره بزرگداشت سی امین سالگرد رحلت آیت الله كفعمی خراسانی از شب گذشته با حضور آیت الله حسینی بوشهری رییس حوزه های علمیه كشور، آیت الله سلیمانی نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استانهای كرمان و سیستان و بلوچستان، استانداران ادوار و سه نفر از فرماندهان سابق سپاه پاسداران استان، روحانیون شیعه و سنی و قشرهای مختلف مردم این خطه جنوب شرق كشور در مسجد جامع زاهدان آغاز شد.

این كنگره عصر امروز به كار خود پایان داد.

آیت الله كفعمی خراسانی نخستین امام جمعه زاهدان بود و در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش مهمی در جابجایی انقلابیون، ارتباط با امام امت (ره) و مقام معظم رهبری و مبارزه با رژیم ستم شاهی در سیستان و بلوچستان داشت.

آیت الله كفعمی خراسانی در سال 1362 دار فانی را وداع كرد. ك/2

653/2729