۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۵۵
کد خبر: 80917826
T T
۰ نفر
70 درصد كالاهاي صادراتي خراسان رضوي توليدات داخلي است

مشهد – ايرنا – رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: 70 درصد كالاهاي صادراتي استان توليدات داخلي صنعتگران و كشاورزان و 30 درصد كالاهاي برنددار ساير استانها يا بعضا كشورهاي ديگر است.

به گزارش ايرنا، 'ناصر فخر موحدي' روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس آخرين آمار در سال جاري حدود يك ميليون و 228 هزار تن كالا به ارزش حدود 981 ميليون دلار از استان خراسان رضوي به خارج از كشور صادر شده است.

وي بيان كرد: از كل صادرات كالاي خراسان رضوي در مدت مزبور، بيش از يك ميليون و 222 هزار تن به ارزش بيش از 931 ميليون دلار به صورت تجاري، سه هزار و 107 تن به ارزش بيش از 33 ميليون و 400 هزار دلار به صورت چمداني و دو هزار و 358 تن به ارزش بيش از 16 ميليون و 500 هزار دلار به صورت بازارچه اي بوده است.

او اظهار داشت: استان خراسان رضوي در اين مدت 7/2درصد سهم وزني و 7/5 درصد سهم ارزشي كل صادرات كشور را به خود اختصاص داده است و همچنين اين استان سهم 50 درصدي از صادرات كشور به كشورهاي (CIS) را داشته است.

وي بيان كرد: 'زعفران، ميله آهني يا فولادي، سيمان، انواع نان ها و خمير ها، رنگ ها و ورني ها، شيريني و شكلات، رب گوجه فرنگي، لوله و شيلنگ، سيم مسي و كف پوش ها'، 10 قلم عمده كالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي در اين مدت بودند.

او افزود: اين كالاها عمدتا به كشورهاي افغانستان، تركمنستان، تاجيكستان، امارات، عراق، قزاقستان، قرقيزستان، اسپانيا، ازبكستان و چين صادر شدند.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: در سال جاري 103 فقره پروانه بهره برداري صنعتي با بيش از هزار و 935 ميليارد ريال سرمايه گذاري بخش خصوصي در استان صادر شد.

فخر موحدي افزود: محصولات كاني غيرفلزي، محصولات لاستيكي و پلاستيكي، محصولات غذايي و آشاميدني واحدهاي صنعتي كه پروانه بهره برداري آنها صادر شده است را تشكيل مي دهد.

وي بيان كرد: اين واحدهاي توليدي در شهرستانهاي مشهد، نيشابور، چناران، كاشمر و برخي شهرستان هاي ديگر خراسان رضوي به بهره برداري رسيده و زمينه اشتغال را براي دو هزار و 166 نفر به طور مستقيم ايجاد كرده است.

7489/659