۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۰
کد خبر: 80923040
T T
۰ نفر
دهكده های صنایع دستی در سراسر كشور ایجاد می شود

مشهد - ایرنا - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با هدف مقابله با حضور انبوه صنایع دستی ارزان و بی كیفیت خارجی در كشور دهكده های فاخر صنایع دستی راه اندازی خواهد شد.

'محمدعلی نجفی' روز سه شنبه در جمع فعالان صنایع دستی خراسان رضوی در خانه تاریخی ملك در مشهد افزود: این دهكده ها در راستای رویكرد رشد صنایع دستی ایجاد می شوند.

وی گفت: برای رشد صنایع دستی دو رویكرد شامل ایجاد بازارچه ها برای كوتاه مدت و ایجاد دهكده های صنایع دستی برای توسعه میان مدت و بلندمدت می تواند در كشور ترسیم شود.

معاون رییس جمهور به رویكرد دیگر نیز اشاره و بیان كرد با توجه به اقبال عمومی به خرید در فضای مجازی، برای توسعه اقتصادی این صنعت حتی می توان به فروش اینترنتی و با ضمانت صنایع دستی اقدام كرد.

وی در ادامه به ظرفیتهای استان خراسان رضوی به ویژه مشهد اشاره كرد و افزود: ظرفیتهایی كه در مشهد برای جذب گردشگر و زائر وجود دارد در هیچ جای كشور نیست لذا باید تلاش كرد این شهر به یكی از پایگاههای ارائه و عرضه صنایع دستی كشور تبدیل شود.

نجفی گفت: باید زائران نیز رفته رفته فرهنگ خرید سوغات صنایع دستی را به جای خوراكی بپذیرند و یا مواد خوراكی در بسته های خاص صنایع دستی به زائران ارائه شود.

وی بیان كرد: متأسفانه تولیدات صنعتی، ارزان و فاقد روح كشورهای چین و هند مدتی است به جای صنایع دستی فاخر ایرانی راهی خانه ها شده اما باید هرچه زودتر جلوی همه گیر شدن این موضوع گرفته شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارداشت: تكنیكهای ساخت، تنوع تولید و اصالت محصولات تولید صنایع دستی هنرمندان ایران در تمام جهان بی نظیر و مثال زدنی است و هیچ كشوری نمی تواند تا این اندازه در صنایع دستی مطرح و صاحب اعتبار باشد.

وی افزود: با توجه به پتانسیلهای برجسته ای كه در صنایع دستی كشور وجود دارد باید بگونه ای پیش رویم كه در میان مدت صنایع دستی به اتوبان اقتصاد كشور متصل شود.

نجفی گفت: نه تنها در سازمان میراث فرهنگی باید همتی خاص و عالی شكل گیرد بلكه باید تمام بخشهای مرتبط با این سازمان و دیگر نهادها و وزارتخانه های مرتبط با اقتصاد كشور نیز برای احیاء واقعی تجارت صنایع دستی كشور پا پیش بگذارند و عزمی ملی در این زمینه بروز كند.

وی افزود: برای رونق صنایع دستی شرایط مثل گذشته نیست زیرا آماده همكاری و همیاری صنعتگران در این بخش هستیم بنابراین امیدوارم در بازه زمانی مشخصی به نتایج ملموس و قابل قبولی در این مورد دست یابیم.

او اظهارداشت : یكی از این نتایج می تواند ایجاد بازارچه های صنایع دستی در كشور باشد و دانشگاهها و پاركها نیز می تواند به عنوان یكی از پایلوتهای ایجاد این بازارچه ها قرار گیرند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با نقد رویه دولت در سالهای اخیر در بحث تصدیگری امور گفت: در نگرش جدید، دولت باید امر تصدیگری را كنار بگذارد و ضمن حمایت از بخشهای گوناگون به حضور بخش خصوصی در بخشهای مختلف صنعت و از جمله صنایع دستی رنگ و بوی دیگری ببخشد.

وی افزود: باید با استفاده از مشاورانی برجسته طرحهای عملیاتی ارایه شود تا از پرتو آن بتوان دورنمای زمانی مشخصی برای تأمین اقتصاد و توسعه امور هنرمندان این عرصه ترسیم كرد.

مدیركل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در یافته های باستانشناسی در جای جای خراسان شاهد شكوفایی هنرهای صنایع دستی هستیم.

'رجبعلی لباف خانیكی' افزود: در صورتی كه از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده شود می توان شاهد ظهور شاهكارهای هنری باشیم لذا پس از موزه بزرگ و توس اولویت ما در استان ایجاد بازارهای عرضه صنایع دستی و نمایشگاههای دائمی و فصلی است تا با صنایع دستی خاص خراسان فرهنگ این خطه را به جهانیان شناسایی كنیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی خراسان رضوی نیز گفت: این استان یكی از سه استان برتر در حوزه صنایع دستی است.

'مهناز تقوی' افزود: خراسان رضوی با سه شاخه سنگتراشی شناخته می شود و اخذ 43 نشان ملی و هفت نشان جهانی حاكی از پتانسیلهای بالای این استان است.ك/2

7496/659
۰ نفر