۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۳
کد خبر: 80923269
T T
۰ نفر

پاكستان ساخت دو نیروگاه هسته ای را آغاز كرد

۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۳۳
کد خبر: 80923269
پاكستان ساخت دو نیروگاه هسته ای را آغاز كرد

اسلام آباد – ایرنا – عملیات ساخت دو نیروگاه هسته ای در جنوب پاكستان با قابلیت تولید دو هزار و 200 مگاوات برق روز سه شنبه با حضور 'محمد نواز شریف' نخست وزیر این كشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، نواز شریف در مراسم آغاز ساخت دو نیروگاه در شهر بندری 'كراچی' مركز ایالت سند در جنوب پاكستان گفت: طرح انرژی ساحلی 'كی I' و 'كی II' ظرف 72 ماه و با همكاری شركت های چینی تكمیل می شود.

وی با قدردانی از دولت چین برای توسعه همكاری دوجانبه و حمایت از پاكستان برای غلبه بر بحران انرژی افزود: آغاز عملیات ساخت طرحهای نیروگاه هسته ای به منظور تولید دوهزار و 200 مگاوات برق یك رویداد تاریخی در بخش انرژی پاكستان و اولین قدم از اهداف دولت این كشور در مسیر از بین بردن كمبود انرژی محسوب می شود.

نخست وزیر پاكستان تاكید كرد: ساخت دو نیروگاه هسته ای یك گام كوچك اما در عین حال نقطه عطف مهمی در روابط تاریخی و همكاری دوستانه میان پاكستان و چین است.

وی تكمیل و بهره برداری از طرهای انرژی ساحلی (نیروگاههای هسته ای) در شهر كراچی را اقدامی در مسیر تحكیم و گسترش روابط دوجانبه اسلام آباد و پكن دانست و گفت: سطح همكاری های متقابل و سودمند میان پاكستان و چین بسیار گسترده است.

نواز شریف با اشاره به همكاری های گذشته پاكستان با چین برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای در منطقه 'چشمه' و احداث نیروگاه زغال سنگی 'گدانی' در 50 كیلومتری شمال غرب شهر كراچی خاطرنشان كرد كه از شركت های چینی و سایر دوستان و شركت های سرمایه گذاری كشورهای دوست درخواست می كند تا در بخش انرژی و تولید برق در پاكستان سرمایه گذاری كنند و متعاقب آن دولت پاكستان نیز تسهیلات لازم را در این خصوص ارائه می دهد.

وی گفت: كمیسیون انرژی اتمی پاكستان شش نقطه را در مناطق مختلف این كشور برای احداث شش نیروگاہ ھسته ای شناسایی كردہ و این طرح در آیندہ پیگیری و اجرا می شود.

نخست وزیر پاكستان تاكید كرد كه نیروگاه ھای ھسته ای این كشور تا سال 2050 میلادی قادر به تولید 40 ھزار مگاوات برق خواھد بود.

آساق**1095**1436