ظرفیت تولید نفت تا پایان سال به حدود 4 میلیون بشكه در روز افزایش می یابد

تهران - ایرنا - بر اساس گزارش عملكرد وزارت نفت در ١٠٠ روز نخست فعالیت دولت یازدهم، ظرفیت تولید نفت كشور تا پایان آبان امسال به روزانه سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشكه رسید و قرار است تا پایان امسال به روزانه سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشكه در روز افزایش یابد.

به گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی،همزمان با پایان یافتن یكصد روز نخست كاری دولت یازدهم، فعالیت ها در یكی از مهمترین وزارتخانه‌ی اقتصادی دولت تدبیر و امید در مسیر اهداف تعیین شده از سوی وزیر نفت در حال انجام است.

هرچند١٠٠ روز زمان مناسبی برای ارزیابی تحقق اهداف این وزارتخانه بزرگ اقتصادی نیست، ولی این دوره زمانی فرصت مناسبی را برای بررسی و مرور اهداف و برنامه های صنعت نفت فراهم كرده است.

افزایش تولید نفت و گاز یكی از مهمترین اهداف دولت یازدهم بود و بر اساس آن افزایش ظرفیت تولید نفت خام و تدوین برنامه زمانبندی واقع بینانه برای تحقق این مهم در كوتاه ترین زمان ممكن در دستور كار برنامه وزیر نفت قرار گرفت.

بیژن نامدار زنگنه در نخستین روزهای كاری خود ضمن تاكید بر توسعه پنج فاز اولویت دار پارس جنوبی، بازگشت ظرفیت تولید نفت كشور به سال 1384 یعنی حدود 4میلیون بشكه در روز را از اولویت های خود در این صنعت اعلام كرد.

وی اظهار داشته بود بر اساس قولی كه مدیران و همكاران صنعت نفت داده اند در مدت 6 تا 7 ماه قادر خواهیم بود ظرفیت و توان صادرات نفت كشور را افزایش دهیم و این یك الزام و ضرورت است كه با هدف افزایش ظرفیت تولید انجام می شود.

دوره زمانی هفت ماهه از ابتدای شهریور امسال آغاز شده و قرار است تا پایان امسال به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشكه ای نفت دست یابیم.

بر اساس گزارش شركت ملی نفت ایران ظرفیت تولید نفت خام كشور در مرداد ماه 1392 سه میلیون و ١٠٠ هزار بشكه در روز بوده است.

بر پایه گزارش منتشر شده از سوی وزیر نفت در 100روز نخست عملكرد دولت در این وزارتخانه، با توجه به اقدام های انجام شده از شهریور امسال تا كنون، ظرفیت تولید نفت كشور تا پایان آبان امسال به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار بشكه و با انجام سرمایه گذاری ها و اقدام های لازم این ظرفیت تا پایان سال 1392 به روزانه سه میلیون و 850 هزار بشكه افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام ركن الدین جوادی مدیر عامل شركت ملی نفت ایران، برای افزایش ظرفیت تولید نفت به روزانه چهار میلیون بشكه به حدود یك سال زمان نیاز است كه هنوز این موضوع از سوی وزیر نفت پذیرفته نشده است.

تلاش برای بهبود وضعیت طرح های برداشت از میدان های مشترك، تعیین و ابلاغ سیاست ها و شرایط پیگیری قراردادهای توسعه میدان های جدید نفتی و گاز مشترك و غیر مشترك با هدف جلوگیری از فعالیت در مقیاس های نامتناسب و زخمی كردن میدان های نفتی و گازی خشكی و دریا از دیگر اقدام های مهم انجام شده در وزارت نفت در ١٠٠ روز نخست كاری این وزارتخانه در دولت یازدهم بوده است.

اقتصام(1)**2022**1561
۰ نفر