۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 80939306
T T
۰ نفر

16آذر، نماد پیشگامی جنبش دانشجویی

۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 80939306
16آذر، نماد پیشگامی جنبش دانشجویی

یاسوج- ایرنا- 60 سال پیش در چنین روزی یورش گارد پهلوی به دانشگاه تهران و شهادت شماری از دانشجویان، 16 آذر را به نماد پیشقراولی روحیه استكبارستیزی جنبش دانشجویی ایران ثبت و ضبط كرد.

16 آذر 1332 نظامیان پهلوی با هجوم به دانشگاه تهران سركوب دانشجویان و استقلال دانشگاه را نشانه گرفتند ولی برخلاف تصور و اقدام ددمنشانه آنها خون شهدای دانشجویی فصل جدیدی از مبارزات علیه حكومت ستم شاهی را پایه گذاری كرد.

در چنین روزی آرمان وطن خواهی و استقلال طلبی دانشجویان شجاع بزرگ زرینی از پیروزی خون برشمشیر را رقم زد و بصیرت دانشجویی در دفاع از عزت و كرامت ایران اسلامی را به اوج خود رساند.

مبارزات دانشجویان در اعتراض از دیدار رسمی ریچارد نیكسون معاون رییس جمهوری آمریكا از روز 14 آذر 1332 آ‎غاز شد و در روز 15 آذر در جریان درگیری ها بیرون از محوطه دانشگاه تهران شماري از دانشجویان مجروح ، برخی دستگیر و زنداني شدند.

تبلور روحیه استبدادستیزی دانشجویان و بازتاب این حركت تاریخی جنبش دانشجویی در تقبیح سیاست سرسپردگی شاه خائن به بیگانگان باعث شد كه روز 16 آذر حمله به دانشگاه تهران به شهادت سه دانشجو به نام های 'آذر شریعت رضوی' ، 'احمد قندچی' و 'مصطفی بزرگ نیا' منجر شود.

حركتی را كه روز 16 آذر 1332 دانشجویان پایه گذاری كردند فتح بابی بود كه همواره دانشگاه های ایران را خاستگاه مبارزه با استبداد و ترویج روحیه استقلال طلبی قشر دانشگاهی ایران كرد تا جایی كه می توان از تسخیرلانه جاسوسی آمریكا به عنوان گام تكمیلی جنبش دانشجویی ایران در مبارزه با استكبار نام برد.

مرور حوادث آذر ماه 1332 و نقش مبارزاتی قشر دانشجو در دیگر رویدادهای سیاسی،دفاع مقدس و پیشبرد اهداف علمی و فناورری كشور و تقدیم شهدای هسته ای همه و همه بیانگر نقش برجسته جنبش دانشجویی در صیانت از روحیه استقلال طلبی و عزت خواهی ملت ایران اسلامی است.

اینك 16 آذر فرصتی برای گرامیداشت یاد و خاطره مجاهدت شهدای این واقعه تاریخی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی است كه با نثارخون خود درخت انقلاب اسلامی را آبیاری كردند تا امروز ایران اسلامی بالنده و مانا چون دژی شكست ناپذیر اقتدار آن مایه یاس دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی باشد.