علی آدمی مكری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'عزیز خانه' توانسته قواعد نگارش زبان كردی را به صورت خط بریل ابداع كند تا دانش آموزان و دانشجویان نابینا و كم بینایی كه زبان مادری آنها كردی است بتوانند از خواندن و نوشتن به زبان مادری بهرمند شوند.
وی گفت: این معلم برای دستیابی به این موفقیت 11ماه تلاش كرده و توانسته 37 حرف و نشانه زبان كردی را در خط بریل تعریف كند.
آدمی مكری افزود: نشانه های ابداع شده به گونه ای هستند كه با هیچیك از نشانه های دیگر خط بریل در زبان های مختلف دنیا و دیگر رشته ها از جمله ریاضی و موسیقی تشابه ندارد.
وی گفت: نشانه های ابداع شده با توجه به اصول علمی خط بریل و لهجه های مختلف زبان كردی تنظیم شده و دانش آموزان و دانشجویان نابینا و كم بینای كرد زبان در دیگر كشورها از جمله تركیه، سوریه و عراق نیز می توانند از آن بهره بگیرند.
آدمی مكری یادآوری كرد: شیوه دستور نگارش خط بریل در زبان های مختلف متفاوت بوده و در هر زبان با توجه به قواعد نگارشی خاص آن زبان تنظیم می شود.
وی اضافه كرد: این معلم كه هم اینك در مدرسه كودكان استثنایی لاله بوكان مشغول آموزش كوكان نیمه بینا و كم توان ذهنی (جمسی- حركتی) است، همچنین توانسته 73 كتاب داستان و رمان را به خط بریل و به زبان های مختلف فارسی، انگلیسی و آلمانی در بیاورد.
خط استاندارد بریل مركب از شش نقطه در قالب دو ستون سه نقطه ای است كه از تركیب این نقاط حروف مختلف در هر زبان ساخته می شود.
این خط به نام مخترع آن لویی بریل كه خود نابینا بود، نامگذاری شده است.
7512/584/583/587
مهاباد - ایرنا - رییس اداره بهزیستی بوكان گفت: یك معلم مبتكر در این شهرستان توانست قواعد خط بریل را به زبان كردی ابداع كند.