غفوری فرد: ایران بعنوان بنیانگذار مجمع پارلمانی آسیا در دسترسی به اهداف آن نقش جدی دارد

اسلام آباد - ایرنا - 'حسن غفوری فرد' نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مجمع پارلمانی آسیا، گفت: این مجمع چشم انداز روشنی دارد و بنیانگذاران آن از جمله جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی به اهداف ترسیم شده آن نقش جدی دارند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: این مجمع راهكارهای مهم برای برداشتن گامهای عملی را یافته و برای رفع مسایل و مشكلات در آسیا بسیار فعال است؛ كشورهای آسیایی ظرفیت و امكانات بسیار فراوانی از جمله نفت، گاز و نیروی انسانی داشته بویژه اینكه آسیا مهد تمدن دنیا و ادیان الهی محسوب می شود.

در قطعنامه پایانی ششمین اجلاس مجمع مجالس آسیایی (APA) كه به مدت سه روز در اسلام آباد پایتخت پاكستان برگزار شد كشورهای عضو این مجمع ، استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را حق ملت ها دانستند.

استاد دانشگاه امیر كبیر، خاطر نشان كرد: كشورهای اقتصادی مهم از جمله ایران؛ ژاپن، هند، پاكستان و برخی از قدرت های جهانی از جمله روسیه و چین نیز در این قاره قرار دارند كه این به صلابت قاره آسیا و موفقیت مجمع پارلمانی آن كمك شایانی می كند.

غفوری فرد با بیان اینكه یكی از برنامه های این اجلاس استفاده از ظرفیت ها و استعدادها در بعد سیاسی و اقتصادی قاره آسیا بود، تاكید كرد: پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد رییس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی درباره نشست های متوالی و چند جانبه نمایندگان كشورهای عضو از سوی شركت كنندگان در ششمین اجلاس این مجمع مورد توجه و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: گردهم آوردن سیاسیون پیشین قاره آسیا و تشكیل اتاق فكر برای توسعه مجمع مجالس آسیایی نیز از دیگر گام های موثر برای رفاه و رشد ملت های آسیاست كه در این مجمع روی آن انگشت نهاده شد.

رییس پیشین سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی تاكید كرد: از نیروهای فكری و پتانسیل قاره آسیا برای رفاه ملت های آسیایی باید بهره برد و لازم است كه از همه ظرفیتهای انسانی و توان علمی و سیاسی قاره كهن در رفع مشكلات استفاده شود كه البته گام های عملی با اتحاد اعضای مجمع جهت پیشرفت سریعتر كشورهای آسیایی برداشته خواهد شد.

غفوری فرد خاطر نشان كرد: در كنار نشست نمایندگان پارلمانی این مجمع، اعضای كنفرانس بین المللی احزاب سیاسی آسیا (ICAPP) نیز بمنظور رسیدن به هماهنگی برای توسعه و ارتقای ملت های این قاره نقش فعالی داشتند.

عضو كنفرانس بین المللی احزاب سیاسی آسیا (ICAPP) گفت: به نظر می رسد زمان به نفع آسیا در حركت است و نیروهای خفته آسیا در حال بیدار شدن و حركت بسوی رشد و ترقی و رفاه هستند و بنیانگذاران آن از جمله ایران باید نقش جدی تر را برعهده بگیرند.

روسا، معاونان و نمایندگان 30 كشور عضو مجمع مجالس آسیایی از جمله هیات پارلمانی ایران به ریاست حجت الاسلام سید ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس مجلس شورای اسلامی قطعنامه پایانی این اجلاس سه روزه با عنوان اعلامیه اسلام آباد را مصوب كردند.

آساق ** 1095/1275