۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۸:۳۴
کد خبر: 80951339
T T
۰ نفر
ورزش همگانی كلید سلامت جامعه صنعتی استان مركزی است

اراك - ایرنا- در شرایط امروزی كه رشد شتابان تكنولوژی و فناوری های نوین آرامش، تحرك و نشاط زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده، توسعه ورزش همگانی به عنوان كلید سلامت جامعه می تواند عوارض و تشهای زیست صنعتی را به حداقل برساند.

ورزش همگانی از سال 1900 میلادی تا كنون با انگیزه های از جمله سلامتی جسمی و روانی،غنی سازی اوقات فراغت،دور شدن از زندگی ماشینی،گسترش روابط اجتماعی و زمینه سازی برای ورزش قهرمانی مورد توجه كشورهای مختلف قرار گرفته است واز سال 1362 در ایران رسمیت یافته و رشد گسترش آن ادامه دارد.

استان مركزی به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی و چهارمین قطب صنعت كشور با عوارض همزیستی با صنعت نظیر آلودگی هوا، تركیب جمعیت كارگری و برخی عصبیت ها ناشی از مشكلات شهرنشینی دست و پنجه نرم می كند كه پرداختن به ورزش همگانی می تواند راهكاری موثر در برون رفت از معضلات و هدیه نشاط و پویایی به مردم اثرات عینی داشته باشد.

كارشناسان و دست اندركاران امور بهداشتی و ورزشی استان مركزی براین باورند كه فرهنگ تحرك جسمانی در جامعه ضعیف است و می طلبد رسانه ها و نهادهای آموزشی در نهادینه كردن اهمیت پرداختن مستمر به ورزش بیش از پیش بكوشند.

یكی از جوانان شهر اراك گفت:دسترسی آسان آحاد مردم به امكانات ورزش های همگانی زمینه تخلیه انرژی، آرامش روانی و ارتقای قدرت بدنی و متابولیكی بدن می شود و از بیماریهای جسمی و روحی پیشگیری می كند.

«امید ترابی»افزود: سنین جوانی فصل تحرك و فعالیت بدنی است و ورزش همگانی بطور مستقیم بر سلامت افراد تاثیر داشته و كیفیت انجام امور روزانه و اخلاقیات و روابط انسانی را ارتقا می دهد.

وی بیان كرد: مسوولان باید به همان اندازه كه به ورزش قهرمانی اهمیت می دهند به ورزش همگانی نیز توجه داشته باشند چرا كه این حوزه سنگ بنای سلامت عامه است.

یكی از بانوان شهر اراك گفت:زندگی آپارتمان نشینی، وسایل خانگی الكترونیكی و آمد و شد با خودرو موجب شده كه بخشی از بیماری های غیرواگیر مثل فشار خون، امراض قلبی و عروقی، دیابت و چربی خون به صورت خاموش به سراغ نسل میانسال و جوان جامعه بیاید و متاسفانه شلوغی مطب پزشكان موید این موضوع است.

«فاطمه درویشی» بیان كرد: الگوی غذایی نادرست در كنار كم تحركی عامل افزایش بیماریها است و امروز زمان آن رسیده كه مسوولان گسترش ورزش همگانی را به عنوان سیاست راهبردی برای تمامی خانواده ها با حساسیت تعقیب كنند.

وی عنوان كرد: ضعف روابط اجتماعی یكی دیگر از آسیبهای زندگی ماشینی و جامعه صنعتی است كه توسعه ورزش همگانی می تواند تا حدود زیادی در پیوند روابط بین فردی اثرگذاری داشته باشد.

وی اظهار كرد: بسیاری از طیف های جامعه به ویژه بانوان، اینك از ناهنجاری های روانی،افسردگی و اضطراب رنج می برند كه پرداختن منظم به فعالیتهای ورزشی بویژه ورزش های همگانی كمك شایانی را به این افراد كرده و موجب شادابی و سرزندگی آنان می شود.

«زینب بابایی» یكی دیگر از بانوان اراكی با اشاره به این كه نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشكیل میدهند گفت: متاسفانه توزیع امكانات و فضاهای ورزشی زنان نسبت به مردان عادلانه نیست و برای جبران این نقیصه می طلبد كه مدیریت شهری با افزایش نصب دستگاههای ورزشی در پاركها و فراهم كردن بستر توسعه ورزش همگانی خلا كم تحركی این قشر را پركند.

وی ادامه داد:داشتن جسم و روح سالم در زمان برای زادآوری یك اصل اجتناب ناپذیر است و اگر شرایط برای ورزش بانوان در جامعه فراهم نباشد نمی توانند كودكان سالم به دنیا آورده و تربیت كنند.

كارشناس بهداشت پایگاه انتقال خون استان مركزی گفت: تحرك جسمانی یكی از نیازهای مهم و زیربنایی در كنار خوراك و مسكن است و با توسعه ورزش همگانی می توان هزینه های درمان را كاهش داده و افزایش طول عمر را برای مردم به ارمغان آورد.

وی با بیان اینكه گسترش ورزش همگانی و بهرگیری از دستاوردهای آن یكی از راهكارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است،افزود:اقدامات پراكنده ای در خصوص ورزش همگانی در استان انجام شده است و اكنون زمان آن رسیده كه به صورت هدفمند برای گروه های سنی هدف اقدامات تخصصی و مفید انجام شود.

رییس مركز بهداشت استان مركزی معتقد است: چاقی واضافه وزن و همچنین شاخص های بیماری غیرواگیر به عنوان تهدیدی جدی در حوزه سلامت استان مركزی خودنمایی می كند و این مهم لزوم پرداختن به ورزش های همگانی را دوچندان می كند.

دكتر «بابك عشرتی»افزود: یافته های تحقیقی بیانگر آنست كه تنها بین تا 15 تا 20 درصد از جمعیت استان فعالیت منظم فیزیكی دارند و طیف بزرگی از جمعیت استان در كنار كم تحركی رفتارهای زیست نادرست دیگر مثل اعتیاد به تلویزیون، پرخوری و عادت به بلع تنقلات ، نمك،غذای آماده و روغن های اشباع را در كنار مصرف مواد دخانی و استرس های شغلی و زندگی دارند.

وی ادامه داد: جامعه منهای ورزش دچار خمودگی و افسردگی است و متولیان امور باید ورزش و سلامت را به عنوان نیاز اول جامعه در سبد برنامه ها تعریف كنند تا در آینده جامعه با بحران مواجه نشود.

عشرتی گفت: بنا به گفته مسوولان آموزش و پرورش هم اینك طیف بزرگی از دانش آموزان دختر با مشكلات جدی ساختاری و اسكلتی مواجه اند و این مهم لزوم پرداختن به ورزش از سنین پایین را در جامعه بیان میكند.

رییس هیات ورزش های همگانی استان گفت: ورزش همگانی به دلیل اهمیتی كه در ایجاد نشاط و تندرستی برای همه اقشار جامعه دارد در استان یكی از كانونهای مهم تصمیم سازی و اقدام است و به همین دلیل شورای راهبردی ورزش همگانی در استان تشكیل شده است.

«نصرالله نان بده» افزود: یكی از خلا های موجود در حوزه ورزش های همگانی كمبود مطالعات میدانی و تحقیقات كاربردی در حوزه تقویت اثرگذاری و گسترش این ورزش در لایه های اجتماعی است كه اخیرا به عنوان یكی از بخشهای محوری شورای راهبردی ورزش همگانی استان در دستور كار قرار گرفته است.

او با بیان اینكه حوزه فعالیت ورزش همگانی بسیار گسترده است،بیان داشت:هیات ورزشهای همگانی این استان در قالب 37 كمیته اجرایی فعالیت دارد و هر ورزش زیرگروه برنامه ریزی های خود را در قالب این كمیته ها دنبال می كند.

وی بیان داشت:بر اساس چشم انداز افق 1404 حداقل باید 50 درصد از افراد جامعه در فعالیت های ورزش های همگانی شركت داشته باشند و تلاش هیات ورزشهای همگانی در راستای تحقق این مهم است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان بیان داشت:عملكرد استان مركزی در حوزه ورزش همگانی مطلوب است بطوری كه طی چند سال گذشته جزو استانهای برتر كشور بوده است.

به نظر می رسد كه حوزه ورزشهای همگانی به دور از شعارزدگی و افراط و تفریط ها باید با سیاستگذاری جامع و آموزه های اساسی نهادهای متولی به بخشی از برنامه زندگی هر شهروند تبدیل شود و به این بخش به عنوان هدفی راهبردی در زندگی روزمره مردم نگریسته شود.ك/4

556

محمدرضا داودآبادی